استراتژی ترامپ ابهام حضور آمریکا در "افغانستان" را بیشتر کرد

13:33 - 01 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۳۹۰
برادر احمد شاه مسعود گفت: برادرش مخالف حضور آمریکا در افغانستان بود و همواره از آمریکا تقاضا داشت که جریان های حق و باطل را در افغانستان اعلام و مشخص کند.

به گزارش سرویس بین الملل احمد ولی مسعود برادر احمد شاه مسعود که قهرمان ملی افغانستان لقب داده شده، است. او در حال حاضر یکی از سیاست مداران فعال این کشور و مسئول بنیاد شهید احمد شاه مسعود است.

احمد ولی مسعود از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی سفیر افغانستان در انگلستان بود و در حکومت فعلی که با نام حکومت وحدت ملی شناخته می شود به دلیل آنچه وی ناتوانی این حکومت در حل مشکلات داخلی قلمداد می کند به عنوان یک شاخه از اپوزیسیون این کشور فعالیت دارد.

مسعود به عنوان یک فعال سیاسی و از اعضای ارشد ائتلاف ملی در حال حاضر طرح وفاق ملی را برای بیرون رفت از بحران داخلی افغانستان به تمام جریان های سیاسی دخیل در موضوعات این کشور پیش کرده است.

احمد ولی مسعود همانند برادرش یک چهره جهادی به شمار می رود، و آن گونه که از کنش او نمایان گر است، چندان به حضور نیروهای خارجی در کشورش تمایل ندارد.

احمد ولی مسعود در خصوص استراتژی ترامپ در افغانستان گفت: آمریکا با اعلام استراتژی خود، سعی کرده خود را یک قدم از مسائل داخلی افغانستان دور کند.

مسعود در این گفتگو اذعان کرد که اگر برادرش احمد شاه مسعود زنده می بود، آمریکا هیچ گاه توان حضور فیزیکی در افغانستان را نداشت.

به بیان احمد ولی مسعود، برادرش همواره اظهار نموده که نیازی به حضور نیروهای آمریکایی در کشورش نمی بیند، و اگر آمریکا خواهان همکاری با ملت افغانستان است این کشور را حمایت معنوی کند.

احمد ولی مسعود در این رابطه تصریح کرد: اگر احمد شاه مسعود زنده می بود آمریکا نمیتوانست با این قوت به افغانستان بیاید چرا که در زمان حیات خود بارها گفته بود که ما حکومت امریکا را نیاز نداریم و اگر امریکا می خواهد در افغانستان کمک کند حمایت معنوی کند و مشخص کند که کی حق است و که باطل.

برادر احمد شاه مسعود در این رابطه پا فراتر گذشته و اظهار داشت که اگر برادرش زنده می بود حتی کشمکش های منطقه ای پدید نمی آمد.

مسعود به این عقیده است که استراتژی ترامپ در افغانستان به گونه ای طرح ریزی شده تا آمریکا بتواند تمرکز بیشتری در منطقه داشته باشد.

مسعود در ادامه گفت: افغانستان قربانی سیاست های منطقه ای شده و در حال حاضر توان مدیریت بالای سیاست های منطقه ای ندارد و اگر برادرم احمد شاه مسعود زنده می بود افغانستان قربانی سیاست های خطرناک منطقه ای نمی شد.

مسعود همچنین بیان کرد: آمریکا با اعلام استراتژی خود خواسته تا یک قدم از مسائل داخلی افغانستان عقب بنشیند.

مسعود در این رابطه اظهار کرد که آمریکا با این استراتژی به دولت افغانستان اعلام کرده که مسائل داخلی افغانستان را بایستی خود افغان ها حل کنند چرا که آمریکا یک برنامه مهم تر در منطقه دارد.

مسعود گفت: آمریکا با این استراتژی پشت سر حکومت کابل را خالی کرده است.

به بیان احمد ولی مسعود؛ ترامپ با اعلام استراتژی خود نشان داد که امریکا بیشتر به منطقه توجه دارد و افغانستان قربانی سیاست های منطقه ای شده است.

مسعود گفت دولتمردان ما درگیر مسائل داخلی هستند و نمی توانند رویکرد منطقه ای داشته باشند و این گونه خود قربانی سیاست های پیچیده و خطرناک منطقه ای شده اند.

احمد ولی مسعود به مهر گفت از طرف دیگر سیاست آمریکا با این استراتژی نسبت به گذشته بیشتر نامفهوم به نظر می رسد.

مسعود گفت: این سیاست به شدت نا مفهوم و گنگ است.

به بیان احمد ولی مسعود؛ «تا دیروز اگر سیاست آمریکا در قبال افغانستان فاصله ای به سمت معلوم شدن داشت، حالا فاصله زیاد شده و دقیق نمیدانیم چه زمانی معلوم می شود.»

مسعود در ادامه گفت: این سیاست نامعلوم با اطمینان باعث برافروخته شدن آتش جنگ در افغانستان می شود.

مسعود همچنین خبر از ایجاد طرحی با نام «وفاق ملی» برای منسجم کردن جریان های همسوی منتقد داده است.
از تمام جریان های سیاسی کشورش خواسته تا به واسطه این طرح با یکدیگر منسجم شده تا با تشکیل یک تنظیم قوی مشکلات کشور خود را حل کنند.

مسعود گفت با این طرح می توان آینده سیاسی افغانستان را به سوی پیشرفت سوق داد.

او حتی گفت که با طرح وفاق ملی می شود در انتخابات آینده منسجم تر و با برنامه دقیق شرکت کرد.

مسعود همچنین بیان داشت که زمانی می توان نشست با مخالفین حکومت را به نتیجه رساند که یک دولت قدرتمند داشت در غیر آن مذاکرات به نتیجه ای نمی رسد.

یه بیان برادر احمد شاه مسعود با ایجاد یک حکومت قدرتمند می توان مداخلات خارجی را نیز کنترل کرد.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *