طرح جان بولتون برای خروج آمریکا از برجام؛ از گردآوری شواهد ساختگی نقض برجام تا ایجاد آشوب قومی و مذهبی در ایران

10:03 - 07 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۳۷۹۷
نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای طرح خود را برای نحوه خروج آمریکا از برجام را منتشر کرد.

جان بولتونبه گزارش گروه بین‌الملل ، وب‌سایت «فارین پارلیسی» در گزارشی نوشت که جان بولتون از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران طرح خود را برای نحوه خروج آمریکا از برجام را منتشر کرد.


بنا به این گزارش استیو بانون استراتژیست دونالد ترامپ پیش از این که از برکنار شود در ماه جولای از جان بولتون خواسته بود تا طرحی را برای نحوه خروج آمریکا از برجام را ارائه دهد، اکنون که بانون از کاخ سفید اخراج شده روز دوشنبه تصمیم گرفت طرح خود را همگانی کند.


جان بولتون در طرح خود با عنوان «لغو توافق هسته‌ای؛ گامی به جلو» مدعی است که واشنگتن باید از توافق هسته‌ای خارج شود چرا که ایران مفاد این توافق را نقض کرده و اجازه بازرسی از سایتهای نظامی خود را نمی‌دهد و همچنین از «ترورریسم » نیز پشتیبانی می‌کند.


وی همچنین تأکید می‌کند که آمریکا نیاز دارد این تصمیم خود را برای متحدان خود در خاورمیانه و اروپا به صورت خصوصی توضیح دهد و سپس آن را به صورت رسمی و آشکار اعلام کند.

این مقام آمریکایی برای توجیه لغو برجام از سوی آمریکا می‌نویسد: ما باید اطلاعات جدید و از طبقه‌بندی‌خارج‌شده از رفتار غیرقابل‌پذیرش ایران در سراسر جهان به همگان اعلام کنیم تا خروج یک‌طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای توجیه شود.

«فارین‌پالیسی» درباره ادعای جان بولتون مبنی بر نقض برجام از سوی ایران می‌نویسد: هواداران توافق هسته‌ای در آمریکا اعلام کرده‌اند که هیچ مدرکی دال بر نقض برجام از سوی ایران وجود ندارد به همین سبب هم‌اکنون دولت ترامپ فشارهای زیادی به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا وارد می‌کند تا شواهد و اطلاعات ساختگی مبنی بر نقض برجام از سوی ایران را ارائه دهند.

در بخش دیگری از این طرح جان بولتون به دولت آمریکا برای فشار بیشتر به ایران پیشنهاد می‌دهد که آمریکا برای اعمال فشارهای بیشتر به ایران باید پشتیبانی خود را آنچه حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی می‌نامند تحت عنوان «مخالفتهای دموکراتیک» افزایش دهد و همچنین هرگونه صدور روادید آمریکا برای شهروندان ایرانی از جمله ورزشکاران و پژوهشگران را متوقف کنیم.

«فارین‌پالیسی»، اما با اشاره به اخراج استیو بانون و دیگر مشاوران دونالد ترامپ و پاکسازی کاخ سفید از مخالفان برجام می‌نویسد: انتشار عمومی این طرح جان بولتون در این برهه از زمان بازتاب ناامیدی عمیق مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است که به تدریج از فرآیند تصمیم‌گیری‌های کلان در آمریکا خارج می‌شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *