پاسخ‌دهی به ۹۷ درصد استعلامات ثبتی و دفاتر اسناد رسمی در کمتر از ۲ روز

11:01 - 30 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۱۰۹۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرکل ثبت اسناد و املاک ثبت اسناد و املاک گفت: در ۴ ماهه نخست امسال ۴۱ هزار و ۶۰۸ استعلام و اعلام وضعیت از دفاتر اسناد رسمی و مراجع قضایی در استان مازندران صورت گرفته که به ۹۷ درصد آنها با تلاش واحد‌های ثبتی و در اقدامی کم نظیر کمتر از ۲ روز پاسخ داده شد.

محمدحسن بهادرمحمدحسن بهادر مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی در رابطه با نحوه پاسخ‌دهی به مراجعین و استعلامات درخواستی اظهار کرد: پاسخ الکترونیک به استعلام و پاسخ به وضعیت املاک در ۴ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد رشد داشته است.

وی گفت: در ۴ ماهه نخست امسال ۴۱ هزار و ۶۰۸ استعلام و اعلام وضعیت از دفاتر اسناد رسمی و مراجع قضایی در استان مازندران صورت گرفته که به ۹۷ درصد آنها با تلاش واحد‌های ثبتی و در اقدامی کم نظیر کمتر از ۲ روز پاسخ داده شد.

بهادر تصریح کرد:  از این میزان استعلام پاسخ داده شده ۳۴ هزار و ۶۰۴ مورد آن مکانیزه بوده که در کمتر از دو روز به آنها پاسخ داده شد و ۷ هزار و ۴ مورد آن مربوط به املاک جاری که به صورت سنتی پاسخ داده شده است.

این مقام قضایی افزود: از این میزان استعلام پاسخ داده شده ۳۹ هزار ۲۱۸ مورد مربوط به املاک ثبت شده و املاک جاری و بقیه مرتبط با استعلام مراجع قضایی و سایر مراجع قانونی که حق استعلام دارنداز ادارات ثبت اسناد و املاک بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران ضمن اعلام این موضوع که جهت تسریع و تسهیل در ارائه خدمات ثبتی به مراجعین، دفاتر اسناد رسمی موظفند خلاصه معاملات را به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مدیریت کشوری املاک به واحد ثبتی مربوط ارسال کنند گفت: با ایجاد سامانه الکترونیک پاسخ به استعلامات ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه مردم جلوی بسیاری از فساد‌ها نیز گرفته شده است ودیگر نیاز به مراجعه حضوری مالکین یا نمایندگان دفاتر نمی‌باشد.

بهادر  با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته و نظارت بر پیاده سازی این سامانه در کلیه واحد‌های ثبتی و دفاتر اسناد رسمی استان مازندران تصریح کرد: در کلیه مواردی که برگه استعلام به صورت الکترونیکی به اطلاع دفترخانه می‌رسد، دفاتر مکلفند به محض رویت پاسخ الکترونیکی برگه استعلام تکمیل شده به همراه نامه استعلام مکانیزه وسایر مستندات مورد نیاز را به واحدثبتی ارسال کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران در پایان خاطرنشان کرد: واحد‌های ثبتی بابلسر، سوادکوه شمالی و لاریجان بهترین عملکرد را در این حوزه در میان واحد‌های ثبتی تابعه داشته اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *