افزایش تقاضای اتباع انگلیس برای دریافت گذرنامه ایرلندی

3:04 - 14 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۵۵۷۰
بر اساس آمار وزارت امور خارجه ایرلند، در سال 2016 میلادی در کل 64 هزار و 996 بریتانیایی درخواست دریافت گذرنامه ایرلندی به مقام های این کشور ارائه داده اند که نسبت به سال 2015 میلادی، 40 درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه بین الملل ،'دن مولهال' سفیر ایرلند در انگلیس روز جمعه اعلام کرد که اتباع انگلیسی برای دریافت گذرنامه ایرلندی پیش از خروج این کشور از اتحادیه اروپا به این سفارتخانه هجوم آورده اند.

مولهال در گفت‌وگو با شبکه 4 رادیو بی.بی.سی اظهار کرد که بر اساس روند کنونی، پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میلادی حجم صدور گذرنامه ایرلندی برای اتباع انگلیسی که به طور میانگین 50 هزار مورد در سال برآورد می شود، از دو برابر تجاوز کند.


سفیر ایرلند تصریح کرد: این تعداد درخواست گذرنامه، به‌طور چشمگیری بالاتر از آمار قبلی است و نشان می‌دهد انگلیسی‌هایی که در سراسر دنیا زندگی می‌کنند و به‌نوعی با ایرلند مرتبط هستند به دنبال کسب گذرنامه ایرلندی برای تضمین آینده خود در پسا برگزیت هستند.


این سیاستمدار ایرلندی همچنین بیان کردکه دولت ایرلند به‌طورکلی مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.


وی در همین رابطه یادآورشد: به نظر من انگلیسی‌ها به‌تدریج دشواری‌های خروج از اتحادیه اروپا را درک می‌کنند. در همین راستا ما موضع خودمان را مشخص کرده و اعلام کردیم که خواهان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا هستیم. هرچند آگاهی داریم که این اتفاق رخ نخواهد داد اما بر این باوریم که بایستی نظرمان را بیان کنیم.


اظهارات این مقام ایرلندی در حالی بیان می‌شود که 'لئو ورادکار' نخست‌وزیر ایرلند طی اظهاراتی از دولت انگلیس خواست تا موضع خود را در رابطه با وضعیت مرزهای دو ایرلند پس از خروج از اتحادیه اروپا مشخص کند.


بر اساس آمار وزارت امور خارجه ایرلند، در سال 2016 میلادی در کل 64 هزار و 996 بریتانیایی درخواست دریافت گذرنامه ایرلندی به مقام های این کشور ارائه داده اند که نسبت به سال 2015 میلادی، 40 درصد رشد داشته است.
این آمارهای مؤید آن است که اکثر این درخواستها بعد از زمان برگزاری همه پرسی 23 ژوئن 2016 (سوم تیرماه 1395) که منجر به رأی انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا شد، صورت گرفته است.


در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.


در این‌ همه پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند.


گرفتن پاسپورت ایرلندی، به شهروندان بریتانیایی این امکان را می‌دهد که در صورت خروج کشورشان از اتحادیه اروپا همچنان بتوانند عضو این اتحادیه باقی‌مانده و از امتیازات آن استفاده کنند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *