گروه گولن یک مجموعه‌ی کودتاگر و تروریستی نیست

1:06 - 05 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۳۰۱۶
ریچارد مور : سال گذشته نیز در همین ایام گفتم که درست است که سندی برای دست داشتن گولن در کودتا وجود ندارد ولی شواهدی دال بر نقش او در کودتای نافرجام دیده می شود و امسال این امر را با قاطعیت بیشتری اعلام می کنم.

به گزارش گروه بین الملل ؛ریچارد مور سفیر کشور انگلستان در ترکیه گفت: گروه گولن را که دولت ترکیه به عنوان مجموعه ای کودتاگر و تروریستی معرفی کرده، تشکیلاتی تروریستی نمی دانیم.

وی در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان ترک افزود: می دانم که گروه گولن در پشت کودتای سال گذشته ترکیه بوده ولی این گروه، یک تشکیلات تروریستی نیست.


وی بیان کرد: نمی خواهم در این خصوص مجادله کنم و اثر انگشت گولن را در کودتای سال گذشته ترکیه می بینم ولی گروه منتسب به او را تروریستی نمی دانم چون که یک فرایند و اراده خاصی برای ارتباط دادن تروریسم به این گروه وجود دارد.
وی ادامه داد: این امر مساله مهمی نیست و ما خوب می دانیم که در پشت این کودتا فتح الله گولن و گروه منسوب به او وجود داشت.


وی اضافه کرد: سال گذشته نیز در همین ایام گفتم که درست است که سندی برای دست داشتن گولن در کودتا وجود ندارد ولی شواهدی دال بر نقش او در کودتای نافرجام دیده می شود و امسال این امر را با قاطعیت بیشتری اعلام می کنم.


ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.


دولت ترکیه بارها از دولت سابق و فعلی آمریکا خواسته است تا فتح الله گولن روحانی ناراضی ساکن پنسیلوانیا و متهم ردیف اول کودتای 15 جولای 2016(25 تیرماه 1395) را دستگیر کرده و به ترکیه مسترد کند.


دولت ترکیه گروه گولن(فتو) را گروهی تروریستی اعلام کرده و خواهان استرداد او از آمریکا شده است ولی دولت آمریکا با رد درخواست ترکیه، اعلام کرده است که اسناد ترکیه در خصوص تروریستی بودن شخص و گروه گولن و نقش او در کودتای سال گذشته ترکیه متقن نیست.


فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال گذشته اعلام شده و اعاده او که بیش از 15 سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های دولت اردوغان از دولت اوباما بود که با مخالفت دولت قبلی آمریکا مواجه شده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد.


مقامات ترکیه در دیدار با همتایان خود، دولت جدید آمریکا را نیز تا کنون نتوانسته اند نسبت به اعاده و تحویل فتح الله گولن متقاعد کنند.


در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.


محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *