گلایه عزیزی از برگزاری بی هدف جشنواره‌ها در ایران/جشنواره فجر برای فجر برگزار نمی‌شود

8:31 - 04 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۴۰۱
بازیگر فیلم بادیگارد گفت: برگزاری سالانه جشنواره‌ها که مثلاً چون دهه فجر است باید یک جشنواره برگزار شود کاملاً غلط است. مخصوصاٌ وقتی جشنواره از لحاظ محتوایی ربطی به دهه فجر ندارد و آثاری با آن مضمون تولید نمی‌شود چرا باید در آن زمان اجرا شود؟

محمود عزیزی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر که این روزها از فضای بازیگری فاصله گرفته در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی با نقد کلیت برگزاری جشنواره‌های هنری در ایران گفت: به طور کلی، بودن جشنواره تئاتر و سینمای فجر سوال برانگیز است. از نظر من تعریف جشنواره تا به امروز درست نبوده و راهی که تاکنون در راستای جشنواره‌ها رفته‌‌ایم راهی کاملاً غلط است.

وی در همین راستا ادامه داد: جشنواره باید روند و دستورالعمل درستی داشته باشد. این نوع برگزاری سالانه جشنواره‌ها که مثلاً چون دهه فجر است باید یک جشنواره برگزار شود کاملاً غلط است. مخصوصاٌ وقتی جشنواره از لحاظ محتوایی ربطی به دهه فجر ندارد و آثاری با آن مضمون تولید نمی‌شود چرا باید در آن زمان اجرا شود؟ در مورد سینما هم همین مشکلات کاملاً به وضوح به چشم می‌خورد.

بازیگر فیلم بادیگارد جشنواره‌زدگی را معضل هنر خواند و افزود: جشنواره‌ها در حال حاضر صرفاً در یک بازه زمانی اجرا می‌شوند و حالت رفع تکلیف دارند. متاسفانه تا به حال کسی نیامده و بگوید که چه کنیم تا خروجی فلان جشنواره مثبت‌تر باشد؟ قطعاً اگر روند برگزاری جشنواره تئاتر و فیلم فجر روندی مثبت بود، وضعیت سینما و تئاتر ایران به وضع کنونی دچار نمی‌شد.

بازیگر سریال ستایش با نقد حذف بخش نمایشنامه نویسی در جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: ما همواره با نبود متن خوب در سینما و تئاتر دست وپنجه نرم می‌کنیم. حل کردن این اتفاق بسیار ساده است و کار پیچیده‌ای نیست. آیا واقعاً فیلمنامه و نمایشنامه نویس خوب نداریم؟ مشخصاً داریم اما آیا اینها می‌توانند به هنر خود به عنوان یک شغل نگاه کنند؟ نویسندگان ما اگر سالانه تعداد بالایی اثر ننویسند همان اندک در آمد را هم نخواهند داشت و این کمیت بی‌شک کیفیت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

وی وضعیت معاش نویسندگان را نامناسب دانست و اضافه کرد: نویسندگان بزرگ جهان یک متن می‌نویسند و از در آمد آن پنج سال زندگی می‌کنند اما اینجا بلعکس نویسنده باید پنج متن بنویسد تا بتواند به سختی یکسال زندگی کند.پس به هیچ وجه نباید از وضعیت بد فیلمنامه و نمایشنامه  گلایه کنیم.

این بازیگر پیشکسوت تلویزیون بخش جهانی جشنواره تئاتر فجر را ضعیف خواند و خاطرنشان کرد: بعد سی‌وپنج دوره برگزاری، هنوز هیچ یک از دو جشنواره فیلم و تئاتر وجهه جهانی درستی پیدا نکرده‌اند. در تمام جشنواره‌ها آثار بین‌المللی در فراخوان شرکت کرده و خواستار حضور در جشنواره مقصد می‌شوند. اما ما می‌رویم و آثار و کارگردانان دسته چندم خارجی را با بهایی گزاف به کشور می‌آوریم تا به زور نام بین‌المللی را به جشنواره بدهیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *