الرای قطر: "حجاج" مهمان خداوند هستند نه آل سعود

9:11 - 04 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۲۲۰
سردبیر روزنامه قطری «الرای» روز دوشنبه در مطلبی با اشاره به وضع محدودیت های تازه توسط سعودی ها برای حجاج قطری نوشت:‌ سعودی ها با سیاسی کردن حج،‌ قطری های را از انجام شعائر دینی منع کرده اند؛ اما باید بدانند که حجاج مهمان خداوند هستند و نه آل سعود.

به گزارش سرویس بین الملل صالح بن عصفان العفصان الکواری سردبیر این روزنامه قطری در این باره نوشت:‌ این عین ظلم است که مقام های سعودی با وضع محدودیت های بسیار،‌ اعمال فشار و ایجاد رعب و وحشت علیه حجاج قطری،‌ مانع انجام فریضه الهی حج آنها می شوند.

الرای ادامه داد:‌ عربستان دو روز گذشته با صدور بیانیه ای ضعیف و بی معنی به صراحت اعلام کرد که از ورود حجاج قطری به سرزمین مکه جلوگیری می کند. در واقع عربستان غیر مستقیم به قطری ها گفت که، تا زمانی که دولت قطر اختلافات سیاسی با ما دارد،‌ وارد این سرزمین مقدس نشوید!

این بیانیه، سفر حجاج قطری از طریق خطوط هوایی قطر را تحریم و اعلام کرده این حجاج باید تنها با خطوط هوایی به مکه سفر کنند که با دولت عربستان قرارداد همکاری دارند. این در حالی است که بسیاری از قطری ها در صورت سفر از طریق زمینی و به وسیله خودروهای خود به عربستان می روند.

سردبیر الرای نوشت: در این بیانیه آمده است که حجاج قطری باید تماس های لازم را برای تکمیل مراحل سفر حج خود با مقام های ذیربط در قطر و عربستان انجام دهند. اما چگونه این کار میسر است؟ این در حالی است که مقام های حج سعودی به تماس هایی که از قطر گرفته می شود، پاسخ نمی دهند و باب هر گونه سوال و توضیحی را درباره امور مربوط به حجاج قطری ها، بسته اند.

در ادامه این مطلب آمده است: همه این محدودیت ها و سختگیری های مقام های سعودی در برابر حجاج قطری در یک جمله خلاصه می شود: اختلافات سیاسی که ریاض با دوحه دارد.

حجاج بیت الله الحرام که از اقصی نقاط دنیا سالانه برای انجام مناسک حج به عربستان می آیند،‌ زائران بیت الله الحرام هستند نه زائران عربستان! آنها پیش از آنکه مهمان عربستان باشند،‌ مهمان خداوند هستند و متاسفانه عربستان از روی عمد با اقدامی ناشایست و نادرست، موسم حج را سیاسی کرده که این موضوع درآمد حاصله از حج را برای خدمت به همه حجاج کم می کند.

در ادامه این مطلب آمده است:‌ برخی از کسانی که قصد رفتن به حج را دارند،‌ سالها برای اندوختن هزینه سفر صبر کردند و اکنون که شرایط مهیا شده است،‌ متاسفانه این سعودی ها هستند که با بهره گیری از اهرم سیاسی و با بیان دلایل غیر منطقی تعیین می کند چه کسی برود و چه کسی نرود.

حجاج و عمره گذاران قطری پیش از این هیچ گونه اقدام خارج از قانونی در موسم حج انجام نداده بلکه بیش از سایر حجاج نیز مقید به قوانین و آداب بودند،‌ پس چرا مقام های سعودی باید آنها را تنها به دلیل اختلافات سیاسی،‌ از ادای مناسک حج تمتع و عمره باز دارد؟

سردبیر الرای نوشت:‌ اقدامات خودسرانه مقام های سعودی در قبال حجاج قطری،‌ بستن راه خداوند است، شبیه کافرانی که مسلمانان را از ادای حج تمتع و عمره منع کردند. این نحوه برخورد سعودی ها‌ به منزله بی توجهی و توهین شدید به احکام شریعت و فرائض و مناسکی است که خداوند بر هر مسلمان مستطیع واجب کرده است.

حجاج قطری همه شرایط لازم برای حضور در مراسم ادای مناسک حج را دارند، اما سعودی ها با ساختن یک بحران سیاسی،‌ و در پی آن سیاسی کاری موسم حج‌، مانع حضور آن ها در سرزمین وحی شدند.

سردبیر الرای در پایان نوشت:‌ تلاش عربستان را برای خدمت به حجاج و توسعه مسجد الحرام و مسجد نبوی می ستایم، اما اختلافات سیاسی تاثیرات و پیامدهای منفی بر شهروندان و مراسم ادای مناسک حج و شعائر دینی می گذارد؛ این اقدام کاملا غیر اسلامی و ناشایست است و مورد پذیرش خداوند نیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *