برخی "حجاج قطری" پس از محدودیت‌های عربستان، از سفر حج انصراف دادند

17:30 - 02 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۸۷۷
پایگاه خبری روزنامه الرای قطر اعلام کرد: در پی وضع برخی محدودیت‌ها از سوی سعودی‌ها برای حجاج قطری، برخی از زائران خانه خدا از سفر حج امسال انصراف دادند.

به گزارش سرویس بین الملل این پایگاه شب یکشنبه نوشت: تعداد زیادی از حجاج این کشور طی چند روز اخیر اعلام کردند که به دلیل بی ثباتی در وضعیت حج امسال، گذرنامه‌های خود را از کاروان‌ها پس گرفته و از رفتن به عربستان انصراف دادند.
 
این روزنامه افزود: در پی اعلام محدودیت‌های جدید برای حجاج قطری از سوی ریاض، برخی کاروان‌ها و شرکت‌های قطری مرتبط با سفر‌های حج تمتع نیز امسال فعالیت‌های خود را متوقف کردند.
 
این روزنامه با اعلام این که طرح انصراف حجاج قطری از حج امسال مورد استقبال رسانه عربی این کشور نیز قرار گرفته است، اضافه کرد: طی چند روز اخیر تعداد زیادی از حجاج قطری که از قبل در سیستم الکترونیکی ثبت نام کرده و نامشان نیز به عنوان برنده اعلام شده تصمیم گرفتند از انجام این سفر خودداری کنند.
 
روزنامه القدس العربی نیز در این راستا اعلام کرد، کمیته ملی حقوق بشر قطر در بیانیه‌ای با بیان اینکه عربستان با ایجاد موانعی بر سر راه حجاج قطری سعی در سیاسی کاری حج دارد، هشدار داده که در صورت عدم رفع این موانع به سازمان ملل متحد متوسل خواهد شد.
 
این کمیته افزوده است: اقدامات عربستان در خصوص حجاج قطری به منزله جلوگیری از آزادی دین و حق برگزاری شعائر دینی است و در نتیجه برای حل این مشکل به نهاد‌های وابسته به سازمان ملل متحد از جمله یونسکو شکایت خواهیم کرد.
در بیانیه این نهاد مدافع حقوق بشری قطر آمده است: سیاسی کاری شعائر دینی و جلوگیری از انجام مناسک حج تحت هر بهانه‌ای قابل قبول نیست.
 
کمیته ملی حقوق بشر قطر با ابراز نگرانی شدید در خصوص اظهارات برخی از مسئولان درباره موانع و مشکلاتی که مناسک حج امسال با آن مواجه است و نیز حملات رسانه‌ای که علیه قطر انجام می‌شود و جلوگیری از مبادله پول قطر در عربستان سعودی حاکی از سیاسی کاری شعائر دینی و گنجاندن مساله حج در کنار اختلافات سیاسی و بنابر قوانین بین الملل غیر قانونی است.
 
در پایان این بیانیه از مسئولان حج عربستان خواسته شده بود تا مساله حج را به اختلافات سیاسی به وجود آمده ارتباط ندهند و همچنین از حج برای فشار سیاسی علیه قطر استفاده نکنند.
 
پیش‌تر برخی از رسانه‌های قطر از کارشکنی مقام‌های عربستان برای اعزام حجاج قطری به سرزمین وحی خبر داده بودند.
به گزارش ایرنا، پایگاه خبری 'خلیج تایمز' قطر نیز امروز گزارش داد که دولت عربستان امسال برای حجاج حج تمتع قطری محدودیت‌هایی وضع کرده است.
 
براساس این گزارش، وزارت حج عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حجاج قطری باید با خطوط هوایی به مکه سفر کنند که با دولت عربستان قرارداد همکاری دارند.
 
این بیانیه تاکید کرد که حجاج قطری فقط می‌توانند از دو فرودگاه جده و یا مدینه وارد عربستان شوند و رواید سفر حج آن‌ها نیز فقط در این دو فرودگاه صادر خواهد شد، یعنی اتباع قطر حق ندارند از هیچ فرودگاه دیگر عربستان برای ورود به خاک این کشور استفاده کنند.
 
طبق دستور دولت عربستان، اتباع قطر مقیم امارات متحده عربی نیز می‌بایست از قبل به صورت الکترونیکی برای سفر به عربستان نام نویسی کرده و مجوز‌های ریاض و دوحه را نیز از قبل تهیه کرده باشند. این بدان معناست که دولت قطر همه مسئولیت‌های حجاج خود را خود را که مقیم امارات هستند را بپذیرد.
 
شهروندان قطری پیش از این می‌توانستند بدون روادید به عربستان سفر کنند، اما بعد از به وجود آمدن بحران در روابط میان عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر، ریاض تمام خطوط هوایی میان عربستان و قطر را بست.
 
عربستان ۱۵ خرداد به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *