"خشونت علیه زنان" در افغانستان ناشی از حاکم بودن فرهنگ مردسالاری است

8:00 - 02 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۵۳۰
سخنرانان سمینار علمی پژوهشی نابودی خشونت علیه زنان با بیان اینکه این پدیده شوم نوعی کاستی فرهنگی است، تأکید کردند که برای مبارزه با خشونت، باید بودجه اختصاصی در نظر گرفته شود تا پایه‌های مرد سالاری در افغانستان سست شود.

به گزارش سرویس بین الملل   سمینار علمی پژوهشی از بین بردن خشونت علیه زنان با همت معاونت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و با حضور مقامات دولتی این کشور، دانشجویان و جوانان در کابل برگزار شد.

کمال سادات معاون امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این سمینار با تأکید بر اینکه مرد‌ان باید به حقوق زنان توجه و احترام بگذارند، گفت: اسلام برای زنان احترام قائل شده و نیاز است تا به این آموزه دینی توجه شود

سادات با تأکید بر مبارزه جدی در برابر خشونت علیه زنان افزود: زنان دارای حقوق سیاسی هستند و آنها باید همانند مرد‌ان در مبارزات سیاسی شرکت کرده و جایگاه خود را تثبیت کنند.

معاون وزرای اطلاعات و فرهنگ افغانستان در پایان سخنان خود گفت: در تمام ولایت‌ها نیاز جدی به آموزگار، پزشگ، قاضی و دادستان زن می‌باشد که در این بخش باید زنان جایگاه خود را ثابت کنند.

قدریه یزدان‌پرست عضو کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در این سمینار خشونت علیه زنان را یک کمبود فرهنگی خواند و گفت: عامل خشونت نا آگاهی بوده و بازمانده از گذشته و جامعه سنتی است.

یزدان‌پرست ساختار جامعه افغانستان را سنتی خواند و افزود: ما در طول سال‌های اخیر، تغییراتی را انجام دادیم که این خود سبب خشونت‌های بیشتر شده است.

همچنین حبیبه وهاج مشاور معاونت اول ریاست جمهوری افغانستان سخنران دیگر این سمینار خشونت علیه زنان را مشکلی جدی در افغانستان خواند و گفت: حضور 5 وزیر، 5 سفیر، 9 معاون، یک والی و یک معاون دادستانی کل از مواردی است که دولت وحدت ملی به زنان سهم داده است.

وهاج افزود: شماری از زندانیان زن که جرم آنها سنگین نبوده، پس از بررسی‌های همه جانبه از زندان آزاد شده‌اند، اما باز هم برای حقوق زنان کافی نبوده و نیاز بکار بیشتر است.

وی خشونت علیه زنان را ریشه‌ای خواند و تصریح کرد: برنامه عمل ملی "زنان، صلح و امنیت" قطعنامه 1325 که از سوی رئیس جمهور رونمایی شد، از دستاورد‌هایی است که باید به آن توجه شود.

مشاور معاونت اول ریاست جمهوری افغانستان با تأکید بر اینکه باید بودجه مشخصی برای نابودی خشونت علیه زنان اختصاص یابد، گفت: مبارزه با این پدیده، نیازمند اراده ملی و جمعی است تا پایه‌های مردسالاری در افغانستان سست شود.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *