رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاپی به "دروازه‌های افغانستان" رسید

13:03 - 27 تير 1396
کد خبر: ۳۲۹۸۸۵
پروژه تاپی تا نزدیکی‌های مرز افغانستان در داخل ترکمنستان توسعه یافته و به زودی وارد خاک افغانستان خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل مسوولان محلی در ولایت هرات می‌گویند که کار امتداد پروژه تاپی تا نزدیکی‌های مرز افغانستان در داخل ترکمنستان توسعه یافته و به زودی وارد خاک افغانستان خواهد شد.

پروژه تاپی از کشور ترکمنستان آغاز و سپس وارد افغانستان خواهد شد و پس از آن، به پاکستان و به دنبال آن، به هند امتداد خواهد یافت.

افغانستان نخستین کشوری است که پس از کشور مبدا، از فواید این پروژه بهره‌مند می‌شود.

با رسیدن خط لوله گاز به منطقه تورغندی در جنوب هرات، کار عملی امتداد این خط لوله در داخل افغانستان از هرات آغاز و پس از عبور از ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار تا پاکستان ادامه خواهد یافت.

با نزدیک‌شدن تاپی به مرز‌های افغانستان، دولت افغانستان برنامه‌های خود برای مدیریت این پروژه را افزایش داده است.

هفته گذشته کنفرانس نقش پروژه تاپی در توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه با حضور مقام‌های دولتی افغانستان و نمایندگان کشور‌های ترکمنستان، پاکستان و هند در سالن کنفرانس وزارت امور خارجه در کابل برگزار شد.

«نوراحمد حیدری» نماینده شورای ولایتی هرات می‌گوید: به زودی تیم‌هایی جهت آگاهی‌دهی و طراحی به هرات و ولایات مربوطه خواهند آمد.

در همین حال احمدشعیب معصومی رییس خدمات فنی و خصوصی هرات از آغاز کار عملی پروژه‌ی تاپی در آینده نزدیک در این ولایت خبر می‌دهد.

به گفته وی طی چهار ماه آینده کار سروی و ایجاد یک سب استیشن بزرگ مورد نیاز در این ولایت آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، یک شرکت آلمانی با همکاری دولت افغانستان کار طراحی و مهندسی پروژه تاپی را در افغانستان آغاز می‌کند.

تفاهمنامه آغاز طراحی و مهندسی این پروژه بین مسوولان افغان‌گاز و این شرکت آلمانی با حضور داشت رییس‌جمهور افغانستان در ارگ ریاست جمهوری امضا شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، با رسیدن خط لوله گاز تاپی به مرز‌های افغانستان، بازرگانان غرب کشور به‌جای خریداری گاز از داخل ترکمنستان به عنوان نخستین منفعت این پروژه می‌توانند گاز مورد نیاز را در مرز ۲ کشور خریداری، بارگیری و به شهر‌های مختلف افغانستان انتقال دهند.

کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند که خریداری گاز از مرز‌ها باعث صرفه‌جویی در خریداری گاز شده و زمستان امسال احتمالاً نرخ گاز در بسیاری از ولایت‌های کشور ارزان‌تر خواهد شد و یا دست‌کم مانند زمستان‌های سال‌های پیش، بلند نخواهد رفت.

به گفته آن‌ها پیش از این بازرگانان کشور با طی مراحل مختلف، گاز را از ترکمنستان خریداری و با هزینه‌های زیاد به مرز‌های کشور می‌رساندند، که یکی از علت‌های افزایش قیمت گاز مایع در بازار‌های داخلی، همین بوده است.

گاز، هم‌اکنون در افغانستان با نرخ نسبتا ارزان از داخل ترکمنستان در غرب کشور خریداری و با قیمت گزاف در افغانستان فروخته می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، شرکت‌های واردکننده گاز مایع، هر کیلوگرم گاز را در فصل زمستان، به قیمت ۲، ۵ تا ۳، ۰ افغانی خریداری می‌کنند، اما در بازار‌های کشور تا مرز ۶، ۰ افغانی به فروش می‌رسانند.

بر اساس پیش‌بینی‌های کار‌شناسان مسایل اقتصادی، با امتداد خط لوله‌ی تاپی به مرز افغانستان، دلیل موجهی برای افزایش قیمت گاز وجود نخواهد داشت.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات در گفتگو با ۸ صبح تاکید کرد که دولت قصد ایجاد تشکیلات ویژه‌ای برای مدیریت این پروژه را دارد.

به گفته فرهاد، با رسیدن پروژه به داخل افغانستان، اداره محلی هرات برای تأمین امنیت این پروژه آمادگی لازم دارد.

فرهاد می‌گوید که برای مدیریت خوب این پروژه، مسوولان محلی هرات با مقام‌های ترکمنستان از جمله وزیر خارجه آن کشور پیش از این گفتگو کرده‌اند و مردمی که در مسیر این خط زندگی می‌کنند، با مراجعه به مسوولان محلی برای حمایت از این پروژه اعلام آمادگی کردند.

مسوولان محلی هرات می‌گویند که پروژه تاپی تاثیرات شگرفی در زندگی روزمره مردم ایجاد می‌کند، زیرا علاوه بر ایجاد شغل و پایین‌آمدن نرخ مواد سوخت، زمینه اعتماد مردم به دولت نیز بیشتر فراهم خواهد شد.

بر اساس توافقنامه‌های تاپی که بین افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند به امضا رسیده، دولت افغانستان می‌تواند طی ۳، ۰ سال سه میلیارد مترمکعب گاز از خط لوله‌ی گاز «تاپی» استفاده کند.

به‌گفته این مقام‌ها، مدت استفاده افغانستان از خط لوله گاز «تاپی» به سه دوره زمانی ده‌ساله تقسیم شده است که افغانستان در این دوره‌ها در مجموع سه میلیارد مترمکعب گاز می‌تواند استفاده کند.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از خاک افغانستان به هند و پاکستان موسوم به «تاپی»، بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی منطقه‌ای است بحث‌ها در باره راه‌اندازی این پروژه از سال ۲، ۰، ۰، ۲ میلادی آغاز شد.

کشور ترکمنستان که دارای چهارمین ذخیرگاه بزرگ گاز در جهان است، در نظر دارد که ۳، ۰ میلیارد مترمکعب گازش را از طریق پروژه تاپی به کشور‌های هند و پاکستان انتقال دهد.

طول این خط لوله گاز نزدیک به ۲ هزار کیلومتر برآورد شده که ۸، ۰، ۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور خواهد کرد.

ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار در مسیر عبور خط لوله گاز ترکمنستان به کشور‌های هند و پاکستان قرار دارند. دولت افغانستان انتظار دارد که علاوه بر تهیه گاز مورد نیازش از این لوله، سالانه نزدیک به ۴، ۰، ۰ میلیون دلار نیز از بابت انتقال گاز ترکمنستان به کشور‌های هند و پاکستان به‌دست بیاورد. هزینه این پروژه، هفت تا نه میلیارد دلار تخمین شده است.

/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *