رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قاضی مقیسه خطاب به شمس: شما مانع بازگشت محموله نفتی به ایران شدید/ادعای متهم: نمی‌دانستم نیت زنجانی چیست/نماینده دادستان:شما(شمس)در رابطه با محموله‌های نفتی به زنجانی تعهد دادید

9:37 - 25 تير 1396
کد خبر: ۳۲۹۱۴۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، سومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

جزئیات جلسات اول و دوم دادگاه را اینجا بخوانید.

در این جلسه نماینده دادستان، متهمین ردیف دوم وسوم پرونده ( شمس و فلاح هروی)، وکلای متهمان، وکلای شرکت نفت و HK در دادگاه حاضر شدند و ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره 2 و 3 ماده 353 و 358 این قانون به حاضرین تفهیم شد.

 قاضی مقیسه در ابتدای جلسه امروز به بیان اتهامات متهم ردیف دوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم با موثر بودن اقدامات در ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته که سران این شبکه آقای زنجانی است که محکومیت وی قطعی شده است، از جمله اتهامات این فرد است.

 رئیس دادگاه در ادامه قرائت اتهام اول این متهم تصریح کرد: دو نفر از متهمان این پرونده (آقای شمس و آقای فلاح) که مرتکب جعل شده‌اند، با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافتند.

وی در بیان اتهام دیگر این فرد گفت: مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی نفت به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول، صورت‌حساب‌های بانکی مجعول، فیش‌های بانکی مجعول، استفاده از اعتبارات اسنادی مجعول گشایش شده توسط شرکت سهامی اس سی تی بنکرز از دیگر اتهامات این فرد است.

 قاضی مقیسه اتهام دیگر مهدی شمس را اینگونه بیان کرد: مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو.

 پس از تفهیم اتهام شمس متهم ردیف دوم پرونده، وی برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد.

 شمس گفت: در ابتدا اجازه دهید که وکیلم دفاع کند چرا که مسائلی وجود دارد که بنده در جریان نبودم.

 قاضی مقیسه گفت: چه مسائلی وجود دارد که شما در جریان نیستید و وکیل تان در جریان است؟

 شمس پاسخ داد: منظور بنده مواد قانونی است که در جریان آنها نیستم.

 فلاحتی وکیل شمس در ادامه گفت: اگر تحریم نبود یقینا این پرونده تشکیل نمی‌شد و ثانیاً اینکه اگر در معامله صورت گرفته بین دو شرکت، پول ایران بر می‌گشت نه آقایان شاکی بودند و نه مدعی العموم می‌توانست طرح دعوی کند، حال که پول پرداخت نشده است دادسرای محترم وارد میدان شده که چرا پول پرداخت نشده است.

 وی ادامه داد: اگر وزارت نفت می‌توانست طبق قانون معامله کند احتیاج به اصحاب پرونده نبود مخصوصا اینکه اساتید وزارت نفت در اینجا هستند و به قانون آشنایند، اینگونه نیست که یک فرد بتواند نفت بخرد باید یک شرکت اقدام کند و سپس وجه آن را بازگرداند. در اینجا شرکتی از HK نفت را خریده و پول را برنگردانده که بررسی این قضیه به عهده دادسراست.

 فلاحتی تصریح کرد: در اینجا قضیه فقط مربوط به نفت نیست، پولی که وزارت نفت به متهمین داده است یا صرف جای دیگر کرده یا نتوانسته ماموریت خودش را انجام دهد و ربطی به موکلین ندارد باندی در بساط نیست اینها فرزندان انقلاب هستند.

 قاضی  مقیسه تصریح کرد: قرار نیست رجزخوانی کنید، شعار ندهید این افراد حزب اللهی نیستند، شما قرار شد به ماده قانونی اشاره کنید، حسب اظهارات مدعی العموم و اظهارات پرونده شبکه سازمان یافته‌ای با تعدادی از افراد در داخل تحت بازجویی قرار گرفتند، آقای شمس در جلسه پیش گفت عافیت طلبان در کنار هستند، تشکیلات نظام و دستگاه قضایی به این نتیجه رسید که این متهمان با افرادی مرتبط دارند بنابر این مدیر شرکت نیکو، مدیر عامل وقت بانک مسکن و وزرای سابق و هر کسی که کوچکترین قدمی در جهت این باند برداشته بود احضار شدند و با آنها برخورد شد ونظام کوچکترین تعارفی با کسی ندارد.

 فلاحتی وکیل شمس پرسید: آیا اگر پول بر می گشت این افراد مجرم بودند؟

 قاضی مقیسه گفت: خارج از موضوع صحبت نکنید، با شلوغ کاری کار درست نمی‌شود، اجازه بدهید وکیل شرکت نفت صحبت کند ما دنبال حزب اللهی بودن و عبادات افراد نیستیم جرمی صورت گرفته و باید رسیدگی شود.

 مهدوی وکیل شرکت نفت گفت: 1 میلیارد و 427 میلیون و 500 هزار یورو به صورت نقدی به متهمان داده شده است آقایان به تحریم اشاره می‌کنند، درحالی که تحریم بانک FIBB چهارم دی ماه سال 91 انجام شده است و با اینکه چند ماه فرصت داشتند پول را نگه داشتند و یا رفته اند چیزهای دیگر خریده‌اند.

  متهم ردیف دوم مدعی شد: آنچه که بنده در دادگاه بدوی در دفاع از خود بیان کردم متاسفانه در دادنامه ذکر نشده است. همچنین از اصحاب رسانه می خواهم که صحبت‌های جلسه را به طور کامل منعکس کنند. براساس متن کیفرخواست به من جفا شده است.

وی گفت: در کیفرخواست آقای زنجانی 91 بار دروغگو ، جاعل و کاذب عنوان شده است اما همه اظهارات او که درباره من بیان شده است مورد تأیید و تصدیق قرار گرفته است. براساس قانون هر ادعایی که می‌شود باید با ادله باشد و اظهارات به فرد برای محکوم کردن دیگران کفایت نمی‌کند.

شمس تصریح کرد: بنده برای اینکه پیچیدگی موضوع و اهمیت کار مشخص شود از همه وکلا و حاضرین در جلسه می‌پرسم که یک بشکه نفت معادل چند لیتر است؟

متهم ادامه داد: هر بشکه نفت معادل 150 لیتر نفت است حالا یک کشتی که معادل 2 میلیون بشکه نفت است را در نظر بگیرید که تقریبا می‌شود دو برابر زمین فوتبال و این نشان می دهد که موضوع چقدر پر اهمیت است.

شمس افزود: بنده برای 13 میلیون بشکه نفت که جا به جا شده است 13 میلیون دلار حق کارگزاری دریافت کرده‌ام که این مبلغ نشان می‌دهد به نسبت کل عدد کمی است. با توجه به مواد قانونی بنده در این پرونده نفع مادی آنچنانی نبرده‌ام، درباره عنصر روانی جرم هم باید بگویم که من نمی‌دانستم که نیت زنجانی چیست و چه فکری در سر دارد.

وی گفت: ورود من به این پرونده مترتب از پرداخت‌ها است هدف من کمک به کشور و دور زدن تحریم‌ها بوده است. به طوری که اکنون در آمریکا و انگلیس تحت تعقیب هستم. اینکه من با هدف کمک آمده باشم اما عنوان اتهامی به من زده شود بسیار ناراحت کننده است. بنده علم و آگاهی از چند و چون پرونده نداشته‌ام. حتی خبر نداشته ام که وزارت نفت به بابک زنجانی پول نقد پرداخت کرده است.

 متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی بیان کرد: این فرد تأیید شده بود، پس دیگر لازم نبوده است که من این فرد را اعتبارسنجی کنم.

در این قسمت قاضی مقیسه خطاب به مهدی شمس گفت: شما و آقای فلاح بودید که آقای زنجانی را به مسئولان معرفی کردید و گفتید که این فرد دو بانک دارد و برای فروش نفت مستعد است. درحالی که این فرد اصلا کارش این نبوده و کار اصلی اش فروش ارز بوده است.

قاضی مقیسه ادامه داد: بر اساس اظهارات دو روز قبل بابک زنجانی وی گفته است من از سال 88 با آقای شمس و آقای فلاح رفیق شدم و به این نتیجه رسیدم که شمس می‌تواند به من در فروش نفت و مسائل اقتصادی کمک کند. بابک زنجانی در اظهارات خود گفته است من آقای شمس را از انگلیس به مالزی دعوت کردم و آقای فلاح هم در جلسه مالزی حضور پیدا کرده بود. در جلسه مالزی بنده به آقای شمس گفتم که نفت در حال متروکه شدن است به نظرت چکار باید بکنیم؟ که شما در آن جلسه به آقای زنجانی گفته‌اید من آماده هستم این نفت‌ها را انبار کرده و آن را بفروشم.

 قاضی مقیسه ادامه داد: آقای زنجانی بر اساس اظهارات دو روز قبل خود می‌گوید، در جلسه ای که شما و آقای زنجانی حضور داشته‌اید گفته‌اید که انتقال نفت را به مدت سه ماه به تأخیر بیاندازید و من و آقای فلاح نیز قبول کرده‌ایم. زنجانی در اظهارات خود گفته است که بعد از آن جلسات من و آقای شمس رفتیم به امارات تا وضعیت شرکت فال را بررسی کنیم. من در آن بررسی به آقای شمس گفتم که شرکت فال وضعیت خوبی ندارد اما آقای شمس گفت که کار شرکت فال خوب است.

در اینجا مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده اظهار کرد که من این اظهارات آقای زنجانی را قبول ندارم و می توانید در این خصوص ما را رو در رو کنید.

 شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: تاریخ ورود کشتی‌ها مشخص است، 6 کشتی اول به مالزی رفته و پس از آن کار شرکت فال آغاز شد. بنده در سال 89 با زنجانی آشنا شده ام نه در سال 88،‌ بنده درحال رفتن به سنگاپور بودم که به دعوت آقای زنجانی بین راه به مالزی سفر کردم. درجلسه مالزی اصلا نفتی در کار نبوده است، اگر زنجانی دو حرف را شبیه به هم تکرار کرده بود من حاضرم گردنم را بزنید چون این فرد هر بار یک حرف جدید می زند، بنده اینها را دزد و دروغگو می‌دانم و از آنها متنفر هستم.

شمس در ادامه گفت: بنده به زنجانی گفتم به صورت فله‌ای نمی‌شود نفت را انبار کنیم و این امر امکانات می‌خواهد که وی گفت امکانات را در مالزی فراهم کرده‌ام، پس ابتدا بحث حمل و نقل به مالزی مطرح بود و اینکه چگونه پای (فال) وسط آمد توضیح می‌دهم.

وی ادامه داد: زنجانی گفت به هر قیمتی نفت صادر می‌کنیم که چشم دشمن کور شود، یکی از ایرادهای من این است که بیش از مسئولیت و وظیفه، خودم را درگیر کرده‌ام این درحالی است که بقیه افراد خود را کنار کشیدند. بنده از زمان بازداشت بابک زنجانی 5 بار برای کمک به ایران آمدم و گزارشاتی درباره اونور ایر و فال ارائه دادم بنابراین فراتر از وظایف خود عمل کردم.


قاضی مقیسه پرسید: آیا شما در جلسه مالزی حضور داشتید یا خیر؟


شمس پاسخ داد: بله اما در آنجا بحث خرید هواپیما مطرح بود و من در این زمینه ورود کردم و اینکه بحث نفت وجود داشته باشد را به شدت تکذیب می‌کنم و این موضوع اظهر من الشمس است، در اینجا می‌توان گفت کشتی نیز متعلق به شرکت نفت بوده بنابر این به لحاظ عنصر روانی آنها هم در جرم شریک هستند درحالی که بنده ناظر و کارگزار بودم.


وی ادامه داد: نمونه بارنامه وجود دارد و من آن را نشان می‌دهم تا ببینید که یک کار شرکتی بوده است، در این بارنامه فروشنده شرکت امور بین الملل نفت است و خریدار ندارد، بنابر این اصلا بارنامه‌ای در رابطه با این محموله‌ها وجود ندارد و بارنامه قابل انتقال نبوده است.


قاضی مقیسه پرسید: امکان جا به جایی بدون بارنامه وجود ندارد و کدام گمرک می پذیرد که بدون بارنامه این کار صورت گیرد؟


شمس پاسخ داد: توضیح می‌دهم که چگونه این امکان وجود دارد، در بسیاری از موارد به خصوص در این مورد خاص ( که بارنامه شرکت نفت در خزانه نگهداری می‌شود) برگه‌ای را به عنوان رسید می‌دهند تا مالکیت کاملا احراز شود که برای شرکت ایزو بوده است.


قاضی مقیسه پرسید: یعنی شما با رسید انبار کالا را از گمرک خارج کردید؟


شمس پاسخ داد: شرکت فال 700 هزار تن انبار ذخیره داشت که در منطقه آزاد قرار دارند و ما بارها را خارج از بندر تحویل دادیم، هر شرکتی سیستمی دارد تا موقعیت کشتی در همه جا مشخص باشد. ما این سیستم را خاموش می کردیم و تمام این عملیات شبانه انجام می‌شد.


وی ادامه داد: در جرمی که کشور انگلیس برای من نوشته است بنده را قاچاقچی دور زدن تحریم دانسته اند چون آنها نفت را قاچاق می‌دانند، افراد امین زنجانی را به بنده معرفی می کردند و تأکید می شد که برای شکستن تحریم وارد میدان می‌شود، اعتبارات نجومی که شرکت ملی نفت داده مقدم بر کارهای نفتی بوده و این اعتبارات از فروردین ماه داده شد در صورتی که بنده از مرداد ماه وارد شدم.


قاضی مقیسه گفت: شما قبل از بابک زنجانی با مسئول صندوق بازنشستگی نفت آشنا بودید و به عنوان کارشناس کشتیرانی با ایشان همکاری داشتید بنابر این شما بابک زنجانی را به مسئول صندوق بازنشستگی نفت معرفی کردید چرا می‌گویید افراد امین بابک زنجانی را به شما معرفی کرده‌اند چرا قضیه را برعکس جلوه می‌دهید؟ شما به افراد امین نظام این فرد را به گونه ای جلوه دادید که بانک دارد و امین است درا ینجا پاسخ سوال من را بدهید آیا شما بابک زنجانی را به مسئول صندوق بازنشستگی نفت معرفی کردید یا خیر؟


شمس گفت: معرفی کردن که جرم نیست، همه کارهای تجاری دنیا با معرفی انجام می‌شود، البته بابت فروش نفت به هیچ عنوان بابک زنجانی را معرفی را نکردم، مسئول صندوق بازنشستگی نفت را با بنده رو به رو کنید تا قضیه مشخص شود.


متهم ردیف دوم تصریح کرد: شما گفتید هر فردی که به زنجانی کمک کرده شریک است، بنابراین آن 4 وزیری که نامه را امضا کرده و بقیه افراد شریک جرم زنجانی محسوب می‌شوند، اگرشرکت نفت نسبت به من شناخت داشت چرا می‌گویند شمس را معرفی کنید.


قاضی مقیسه گفت: پس مسئول صندوق بازنشستگی نفت چکاره نفت است؟


شمس پاسخ داد: جناب رئیس به تقدم و تأخر را نگاه کنید، فروش نفت از کشتی هشتم به بعد بوده است، مؤسسه اس سی تی بنکرز و FIIB با بانکهای کارگزار در ایران کار می کرده است، تأییدیه داشته‌اند و مدیران بانک مرکزی دائماً رفت و آمد و شراکت داشتند و 4 وزیر هم نامه زدند.


قاضی مقیسه گفت: شما و فلاح دو بانک را به گونه ای به مسئولان جلوه دادید و گفتید که بابک زنجانی کسی است که بانک ملت هم شریکش است و مسئول صندوق بازنشستگی نفت در اظهاراتش بیان کرده که شمس ، زنجانی را معرفی کرده است. بنابر این شما در فروش نفت به زنجانی نقش داشتید.


شمس پاسخ داد: آن نقشی که مدنظر شماست را نداشتم و فروش نفت از طریق مسئول صندوق بازنشستگی نفت 8 محموله بعدتر بوده است.مسئول صندوق بازنشستگی نفت به عنوان یک مسئول نظام باید در این رابطه امکان سنجی می کرد.

 

مهدی شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: بنده اصلاً آقای زنجانی را به مسئول صندوق بازنشستگی معرفی نکرده‌ام.

وی گفت: هیچ سندی برای موضوع مجرمانه من ارائه نشده است. بنده به محض اطلاع از کلاهبرداری‌ها و آگاه شدن از جعلی بودن IC  ها شروع به کمک به نظام کردم. اظهارات بابک زنجانی اصلاً مورد تأیید من نیست چون شرایط آن زمان شرایط اضطراری بوده است.

مهدی شمس خاطرنشان کرد: شما یک زمانی به من می‌گفتید که مورد تأیید نظام هستم اما بعداً می‌گویید که اجنبی هستم.

قاضی مقیسه در پاسخ به این دفاعیات گفت: ما هیچ‌گاه نگفته‌ایم که شما اجنبی هستید بلکه گفته‌ایم چرا باید نفت به کسی واگذار شود که تابعیتی انگلیسی دارد.

مهدی شمس ادامه داد: شما می‌گویید که پول‌ها کجاست؟ اگر پول دست من بود که اینجا نبودم و اینقدر عاقل هستم که به ایران برنگردم.

قاضی مقیسه اظهار کرد: افراد بسیاری در کشور بودند که می‌توانستند خیلی بهتر از شما به کشور کمک کنند؛ اما شما چون مورد اعتماد بودید گفتید که این فرد متفکر است و کار اقتصادی بلد است. آقای فلاح با سی سال کار در نظام نمی‌آید و بگوید که زنجانی 2 سال زندانی بوده است و بلکه می‌آید و می‌گوید این فرد می‌تواند کار اقتصادی و فروش نفت را انجام دهد.

مهدی شمس در پاسخ به اظهارات قاضی مقیسه گفت: پس اگر چنین افرادی بودند پس چرا کسی یک لیتر نفت را هم جابجا نکرد چرا خیلی‌ها مصاحبه می‌کردند و می‌گفتند در تحریم هستیم .

قاضی مقیسه گفت: حالا که شما جابجا کردید مگر پولش را پس داده‌اید؟

مهدی شمس گفت: بسیاری از شاکیان این پرونده که در اینجا هستند اصلاً فرق بین زمان باز کردن ال‌سی و زمان حمل و نقل را نمی‌دانند. اصلاً نمی‌دانند که نحوه کار ال‌سی چگونه است و فقط می‌آیند اینجا انتقاد می‌کنند.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آقای زنجانی دو سال سابقه کیفری داشته است. شما چرا این فرد را به مسئولین ذیربط معرفی کردید؟

متهم در پاسخ گفت: بنده نمی‌دانستم که این فرد چنین سابقه‌ای دارد البته که مسئولان باید از این فرد اعتبارسنجی می‌کردند نباید آنها اعتبارسنجی نکنند ولی من بیایم اینجا پاسخ بدهم. باید خود آنها این کار را انجام می‌دادند.

در ادامه رسیدگی نجفی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: با توجه به اینکه آقای شمس بسیار مایل هستند که فقط بگویند من بابک زنجانی را معرفی کرده‌ام به‌نظر باید بگویم که صرفاً بحث معرفی کردن بابک زنجانی مطرح نیست چون صرف معرفی کردن عمل مجرمانه‌ای نیست بلکه حرف ما این است که در یک جرم عناصر مختلفی وجود دارند و یک جرم ممکن است پیچیدگی‌های زیادی داشته باشد.

وی افزود: در یک جرم سلسله اعمال و حرکاتی وجود دارد که اگر آنها را کنار هم ببینیم می‌شود یک عمل مجرمانه. کارمندان بابک زنجانی در ساخت مهر یورو3 فعالیت می‌کنند همه این‌کارها مطمعناً با سوء‌نیت بوده است به جای اینکه ال‌سی ها از یک بانک معتبر صادر شود این فرد خودش در بانک خودش این ال‌سی‌ها را صادر کرده است در صورتی‌که اصلاً بانکی در کار نبوده است و در واقع کارخانه جعل پول بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: یکی از اتهامات شما این است که شما در رأس هرم حمل بار مدیریت می‌کردید طبیعی است در رأس تشکیلات مدیر تصمیم می‌گیرد به‌عنوان مثال دادن یک کلید به یک فرد یعنی تسلیم کردن خانه به آن فرد دلیلی نمی‌شود که خود فرد نسبت به حمل اثاث آن خانه هم دخالت کرده باشد. شما محموله را به شرکت فال فروختید و در این کار حضور مؤثری داشته‌اید اگر غیر از این بود شما نمی‌رفتید بر علیه شرکت فال اقامه دعوی کنید.

وی عنوان کرد: در این پرونده بابک زنجانی قرار بوده است نفت را بفروشد و پورسانت خود را بگیرد قرار نبوده است که شما بروید با آن پول هواپیما بخرید.

وی بیان داشت: شما در حوزه وجوه نفت و تبدیل کردن آن نقش بسیار پررنگی دارید لذا به‌جای حواشی به اصل کیفرخواست و اتهامات آن پاسخ دهید.

مهدی شمس متهم پرونده در پاسخ گفت: بحث کارگزاری حمل کاملاً مشخص است. نحوه تحویل آن هم کاملاً شفاف است. نفت را هم به انبار می‌دهید و رسید دریافت می‌کنید و لذا من که نباید بروم بررسی کنم که آیا ال‌سی‌ها جعلی است یا خیر بلکه دیگران باید این موضوع را بررسی می‌کردند.

وی ادامه داد:‌ بنده خودم به مسئولان اطلاع دادم که این آقایان دارند کلاهبرداری می‌کنند الان هم تا ته ماجرا پایه کار هستم.

در ادامه رسیدگی وکیل شمس نسبت به روند رسیدگی اعتراض کرد و گفت: بنده نسبت به اینکه شاکیان و نماینده دادستان در بین دفاعیات موکلم حرف می‌زنند اعتراض دارم وکلای نفت و شکات حرفی را که در ده جمله قبل بیان شده است دوباره مطرح می‌کنند. اجازه دهید که موکل من حرف و دفاعیات خود را بزند تا حرف‌های موکل من می‌خواهد سر و شکل بگیرد در حرفش ورود می‌کنند.

قاضی مقیسه در پاسخ به اعتراض وکیل مهدی شمس گفت: بنده هم با نظر شما موافقم و چندین بار تکرار می‌کنم که اجازه دهید متهم حرف خود را بزند. خود شما مداوم در بین حرف‌های دیگران دست بلند می‌کنید که حرف بزنید شما بنشینید و حرف موکل خود را قطع نکنید اجازه بدهید که او دفاعیات خو را انجام دهد.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: حرف من این است که به تأخیر و تقدم قراردادها توجه کنید. در تاریخ 4 خرداد سال 91 منابع سنگینی از طرف بانک مرکزی نزد بانک FIIB کارگزاری می‌شود برای اینکه ببینیم آیا این بانک معتبر است یا نه نیاز به اعتبارسنجی بوده است. اینکه آقایان این کار را نکرده‌اند را من نباید پاسخ بدهم. همین الان زنجانی چندین بانک را برای پرداخت بدهی معرفی کرد است اما آقای نجفی و دوستان از طریق اینترنت و دیگر راه‌ها بررسی کردندکه این موضوع چقدر صحت دارد؟ الان 90 درصد بانک‌ها را می‌توان از  طریق اینترنت مورد بررسی قرار داد.

وی بیان داشت: کار این پرونده از ریشه خراب بوده است. در ابتدای این موضوعات باید مسئولان در شناخت این فرد دقت می‌کردند علاوه بر این کشور در آن زمان در شرایط اضطرار و تحریم بوده است تنها جایی در این پرونده شفاف است موضوع فال و همکاری من بوده است بدون سند و دلیل و اظهارات فرد نمی‌توان به نتیجه رسید چون در حرف‌های بابک زنجانی تناقضات فراوانی وجود دارد.

وی گفت:‌ اگر من عنصر روانی جرم را داشتم وارد ایران نمی‌شدم و اصلاً به وزارت اطلاعات نامه نمی‌نوشتم البته من از شما درخواست برگزاری دادگاه غیرعلنی دارم که حرف‌های مهمی در آنجا زده شود.

قاضی مقیسه در ادامه رسیدگی خود اظهار کرد: این درخواست شما را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما سؤال من این است که شما چند محموله نفتی تحویل گرفته‌اید؟ آیا قبول دارید که کل محموله نفتی را تحویل گرفتید یا نه؟

مهدی شمس در پاسخ به این سؤال گفت: خیر من قبول ندارم. آیا سندی دال بر تهیه و تولید و یا مخابرات اسناد جعلی علیه من وجود دارد. دستیار ویژه زنجانی تمام جعل‌ها را به آقای زنجانی منتسب کرده است خدا شاهد است که من اصلاً اطلاع نداشتم که ال‌سی‌ها چگونه تهیه شده است. ما قرار داشتیم که شش هواپیمای غول‌پیکر را از شرکت انور بخریم و قرار بود از پول شرکت فال این خریدها انجام شود.

 قاضی مقیسه در ادامه پرسید: پول اونور ایر را از کجا دادید و یک چک هم برای فال هم صادرشده است.


شمس پاسخ داد: پول اونور ایر را از فال پرداخت کردم و اصلا چکی درکار نبوده وهمه از طریق سوئیس خریداری شده است.


شمس ادامه داد: اگر قرار بر صدور LC مجعول باشد من خودم یکی از قربانیان LC ها هستم. در هنگام ارائه LC ها به نفت بنده اصلا درایران نبودم و زمان امضای قراردادها هم اطلاعی نداشتم. هیچ اسناد متقنی دررابطه با اینکه سند جعلی را صادر کرده باشم وجود ندارد.


متهم ردیف دوم تصریح کرد: بانک FIIB که شریک بانک ملت بوده را با تایید 4 وزیر قبول کردند و مقصر خودشان هستند. بنده در فروش نفت وپرداخت آن هیچ نقشی نداشتم، نمایندگی بودم ودرحمل وتحویل دادن آن نقش داشتم فال بدون اجازه فروش کرده است.
قاضی مقیسه پرسید: اگر بدون اجازه فروخته‌اند چرا شکایت نکردید؟


شمس گفت: شکایت کردم و سند آن وجود دارد، شرایط باید امکان سنجی می‌شد که نشده است، درمحکمه قبلی که به حرف ما گوش ندادند امیدوارم دراین محکمه صحبت‌های ما مورد توجه قرار گیرد. در جعل و کلاهبرداری نقشی نداشته ام.


شمس متهم ردیف دوم پرونده درادامه دفاعیات و ورود زنجانی به محموله نفت گفت: صرف معرفی، جرم محسوب نمی‌شود وبنده منافعی نداشتم، معرّف ضامن تعهد طرفین معامله نیست، علم واطلاع بنده در آن زمان از خرید هواپیما بیشتر نبوده و از منابع ایشان خبری نداشته‌ام. آخرین پرداخت هواپیما 16 آوریل یعنی اردیبهشت ماه سال 91 بوده است در اینجا وحدت قصدی وجود نداشته است.


وی ادامه داد: زنجانی برای مذاکره با مسئولان نفت به لوزان می‌رود واصلا بنده حضور نداشته ام.


قاضی مقیسه پرسید: شما در مالزی حضور داشتید؟

شمس پاسخ داد: بحث مالزی چیز دیگری است و برای خرید هواپیما رفته بودم.


شمس متهم ردیف دوم پرونده ادامه داد: درچهاردهم اردیبهشت ماه سال 91 حساب‌های شرکت HK وابسته به نیکو در بانک FIIB افتتاح می شود این حساب‌ها توسط شرکت اس سی تی بنکرز افتتاح شده که قابل ارزیابی بوده است و وظیفه راستی آزمایی آن بر عهده خود آقایان بوده است. حتی شنیده ام شراکت بانک ملت با بابک زنجانی به توصیه بانک مرکزی بوده است بنابرآب ازسرچشمه گل آلود است و هیچ گونه امکان سنجی برای فروش نفت انجام نشده است.


وی افزود: چهارم خرداد ماه سال 91 اولین پرداخت هنگفت به دستور بانک مرکزی انجام می‌شود.


قاضی مقیسه پرسید: شخص شما بابک زنجانی را به جلسه بردید و به یکی از مسئولان نفتی معرفی کردید و این مسئله به صراحت درپرونده مشهود است. این درحالی است که امروز مدام می‌گویید بحث هواپیما وکشتی بوده است.


شمس پاسخ داد: حتی اگر بنده معرفی کرده باشم تاریخ‌های ورود بابک زنجانی به مجموعه نفت به قبل از این تاریخ باز می‌گردد اصلا درآن جلسه بحث نفت مطرح نبود.


قاضی مقیسه گفت: بحث پیش پرداخت و فروش نفت مطرح بوده است. طبق اظهارات بابک زنجانی ، خودتان و اقرار شخص دیگری اینگونه بوده است.


شمس پاسخ داد: برای فروش کشتی LPG به جلسه رفتم.


نماینده دادستان گفت: سرنوشت محموله‌ای که به خانم (...) دادید چه شد؟ چرا این اجازه را به خود می‌دهید که بگویید این محموله برای زنجانی است. شما درقراردادتان با بابک زنجانی در رابطه با محموله‌های نفتی تعهد کردید، چند روز قبل از نفر جدید پرونده تحقیق شده و وی گفته که شمس مکرر زنگ می زد که چکاره هستید که این محموله شرکت نفت برگردد. بنابر این اگر نقش نداشتید چطور این جمله را به آن اقا گفتید؟


قاضی مقیسه از متهم پرسید: شما مانع بازگشت محموله نفتی به ایران شدید.


شمس پاسخ داد: من به خاطر ضرر و زیانش و از سر خیرخواهی کمک کردم.


نماینده دادستان گفت: اگر شما نقشی نداشتید چه صحبتی با خانم ... داشتید؟


شمس گفت: اصلا بحث فروش نفت در آن جلسه مطرح نشد. آن مقام نفتی گفت زنجانی با وزیر دوستی دارد واخیرا هم از طریق آقای فلاح مطلع شدم که در خرید گوشت ومرغ ودارو همکاری دارد و آقای ن.م را هم فقط یک بار دیدم.

جلسه بعدی دادگاه سه شنبه 27/ 4/ 96 برگزار می‌شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *