ثبت 300 مورد خشونت علیه خبرنگاران در "افغانستان" در سالجاری

16:12 - 22 تير 1396
کد خبر: ۳۲۷۹۱۹
رئیس شورای عالی خبرنگاران افغانستان با بیان اینکه عامل اکثر خشونت‌ها علیه خبرنگاران مسئولان دولتی هستند، گفت: دولت وحدت ملی در بهبود وضعیت خبرنگاران ناکام مانده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرنگاران که قوه چهارم کشور‌ها خوانده می‌شوند، می‌توانند مسیر رشد و توسعه یک کشور را مشخص کرده و راهگشای این مسیر باشند.

افغانستان که بیش از 30 سال را در جنگ و خشونت سپری کرده است، خبرنگاران زیادی را در دامن خود پرورانید، اما خشونت را از آنها سلب نتوانست و در این راستا ناکام بوده است.

آمار زیادی خشونت علیه خبرنگاران که شامل قتل، ضرب و شتم، تهدید، اخراج و سایر موارد است، بوقوع پیوسته و موانع بی‌شماری سد راه آنها بوجود آورده است

حفیظ‌الله بارکزی رئیس شورای عالی خبرنگاران افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، به بررسی وضعیت خبرنگاران پرداخته و آمار خشونت علیه آنها را نگران‌کننده توصیف کرد.

بارکزی با بیان اینکه خبرنگاران در بخش امنیت و مصئونیت با دشواری بزرگ مواجه هستند، گفت: مشکل بزرگ افغانستان عدم دسترسی به اطلاعات است، در حالیکه قانون دسترسی به اطلاعات تصویب و توسط رئیس جمهور تأیید شده، اما در بخش اجرای آن دولت ناکام مانده است.

وی آیین‌نامه مصئونیت خبرنگاران را که از سوی شورای امنیت ملی تصویب شده را ناقص خواند و تصریح کرد: دولت افغانستان در بخش اجرای قوانین ناکام بوده، در حالیکه در نظر موفق‌ترین دولت و در عمل ناکام‌ترین دولت است.

رئیس شورای عالی خبرنگاران افغانستان افزود: رسانه‌های زیادی در افغانستان تأسیس شده است، اما حرف در برابر آنها وجود دارد و عملی برای مصئونیت آنها موجود نیست.

حفیظ‌الله بارکزی دولت وحدت ملی را در امر بهبود وضعیت خبرنگاران ناکام خواند و توضیح داد: دولتی که بر اساس مصالح ملی نه، بلکه بر اساس سیاست خارجی دیگران بوجود آمده باشد، در آن قانون نقض و وضعیت خبرنگاران نیز پرچالش است.

بارکزی گفت: مسئولان رسانه‌ها بارها با مسئولان دولت نشست داشته و پیرامون وضعیت خبرنگاران بحث کرده‌اند، اما همه چیز در حد وعده مانده است.

وی با بیان اینکه آمار خشونت علیه خبرنگاران در سالجاری نسبت به سال‌های 1394 و 95 افزایش یافته، افزود: خبرنگاران در اکثر ولایت‌ها مورد تهدید زورمندان و افراد مسلح غیرمسئول قرار گرفته‌اند.

رئیس شورای عالی خبرنگاران افغانستان با بیان اینکه تفاهمنامه سال 1948 که بین 159 کشور به امضا رسید، در افغانستان اجرایی نشد، تصریح کرد: این تفاهمنامه که پیرامون خبرنگاران بود، از سوی دولت افغانستان تاکنون اجرا نشده است.

حفیظ‌الله بارکزی با اشاره به اینکه عامل اکثر خشونت‌ها علیه خبرنگاران مسئولان دولتی هستند، توضیح داد: مخالفان دولت نیز خشونت‌هایی را با خبرنگاران انجام داده‌اند، اما میزان خشونت علیه خبرنگاران از سوی دولتی‌ها به مراتب بیشتر از مخالفان دولت است.

بارکزی فساد را عامل خشونت خواند و گفت: وجود فساد سبب شده تا زمانیکه خبرنگاران پیرامون موضوع تحقیق می‌کنند، با مشکل عدم دسترسی به اطلاعات مواجه می‌شوند و این خود خشونت را بوجود می‌آورد.

وی افزود: افراد مسلح غیر مسئول نیز از جمله عوامل خشونت علیه خبرنگاران هستند و این خشونت‌ها بیشتر در ولایت جوزجان بوقوع پیوسته است.

رئیس شورای عالی خبرنگاران افغانستان آمار خشونت علیه خبرنگاران در سالجاری را بیش از 300 مورد خواند و تصریح کرد: عامل تمام خشونت‌ها عدم هماهنگی کاری دولت با جامعه خبرنگاران است.

این چهره مطرح رسانه‌ای در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه خبرنگاران آگاهانه حرکت کنند، توضیح داد: خبرنگاران که رسالت بزرگی را بر عهده دارند، آگاهانه حرکت کنند و از تمام مشکلات و چالش‌ها بگذرند.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *