انتقاد رئیس دادگاه از وعده‌های بدون عمل متهمان پرونده فساد نفتی/ مهدی شمس: من داوطلبانه برای حل مشکلات نفتی آمدم/ قاضی مقیسه: شما اعضای باند اخلال‌گران در نظام اقتصادی هستید خودتان را فردی عادی جلوه ندهید/ نماینده دادستان: وجوه بیت المال را خرج خرید هواپیما و هتل کرده‌اید

9:44 - 18 تير 1396
کد خبر: ۳۲۶۸۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.
 
در جلسه روز گذشته پس از قرائت کیفرخواست از سوی نجفی نماینده دادستان، متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی به دفاع از خود پرداخت.
 
قاضی مقیسه: به رسیدگی اتهامات آقای شمس ادامه می‌دهیم
 
قاضی مقیسه در ابتدای جلسه امروز گفت: در جلسه امروز 18/4/96 به اتهامات آقای شمس پیروی جلسه مورخه 17/4/96 ادامه می‌دهیم.
 
وی به بیان اتهامات متهم ردیف دوم این پرونده که روز گذشته از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: افساد فی لارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم با موثر بودن اقدامات در ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته که سران این شبکه آقای زنجانی است که محکومیت وی قطعی شده است، از جمله اتهامات این فرد است.
 
قاضی مقیسه در ادامه قرائت اتهام اول این متهم تصریح کرد: دو نفر از متهمان این پرونده (آقای شمس و آقای فلاح) که مرتکب جعل شده‌اند، با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافتند.
 
وی در بیان اتهام دوم این فرد گفت: مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی نفت به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول، صورتحسابت‌های بانکی مجعول، فیش‌های بانکی مجعول، استفاده از اعتبارات اسنادی مجعول گشایش شده توسط شرکت سهامی اس سی تی بنکرز از دیگر اتهامات این فرد است.
 
قاضی مقیسه اتهام سوم مهدی شمس را اینگونه بیان کرد: مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو.
 
قاضی مقیسه خطاب به مهدی شمس: توضیح دهید نفت را به کجا فروختید؟ 
 
وی در ادامه از مهدی شمس خواست که در جایگاه حاضر شود و در رابطه با چگونگی اخلال در نظام اقتصادی کشور توضیح دهد.
 
قاضی دادگاه خطاب به مهدی شمس تصریح کرد: سه سال و اندی است که از زمانی که بازداشت این افراد را امضا کرده‌ام، می‌گذرد و هم بابک زنجانی، هم شمس و هم فلاح می‌گویند پول را پرداخت می‌کنیم و هیچگونه اقدامی در جهت اموال به غارت رفته از بیت المال انجام نداده‌اند. 
 
وی ادامه داد: آقای شمس توضیح دهند نفت را به کجا فروختند؟ پول آن را چگونه گرفتند و چه شد که یک ارز فروش را با مسئولان شرکت نفت و سه وزیر اقتصادی و صنعت و معدن و رئیس بانک مرکزی آشنا کردند و سه وزیر حاضر شدند با آنها قرارداد امضا کنند و این مقدار از نفت را تحویل فردی دهند و اگر یک مقدار عقبه را نگاه می‌کردند متوجه می شدند که بانکی در مالزی و بانکی به نام کنت در تاجیکستان وجود نداشته و اعتباری ندارند.
 
قاضی مقیسه بیان داشت: آقای شمس توضیح دهند که چگونه این مقدار پول و محموله‌های نفتی در اختیار این سه نفر گذاشته می‌شود و پول آن را جز مقداری اندکی، مشخص نیست در کجا خرج کرده‌اند و در کجا مخفی است.
 
در ادامه مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در جایگاه‌ حاضر شد و در پاسخ به سئوالات مطروح شده گفت: بنده در ارتباط با جرایمی که در کیفرخواست اشاره شده است لایحه‌ دفاعیه خود را ارائه می‌دهم.
 
وی ادامه داد: دیروز بیشتر این دفاعیه بر محور مسائل حاشیه‌ای گذشت، لذا انتظارم از مقام عالی ریاست دادگاه این است که اجازه بفرمایند در چارچوب کیفرخواستی که نماینده دادستان قرائت کردند، دفاع کنم.
 
متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی ادامه داد: پیش از شروع دفاعیه انصاف حکم می‌کند که از دادستان محترم تهران بازپرس پرونده آقای پسندیده تشکر کنم. کارشناسان پرونده شاهدند که با تلفن و وسایلی که در اختیارم بود اقداماتی کرده‌ام که نتیجه ‌بخش بوده است.
 
مهدی شمس: من داوطلبانه برای حل مشکلات نفتی آمدم
 
مهدی شمس خطاب به قاضی مقیسه گفت: سه سال پیش گفتند اگر برگردم پول فال را برمی‌گردانم یا خیر؟ که بنده گفتم در این زمینه تلاش می‌کنم؛ اما قرار شد با دادستانی صحبت کنند. سؤال بنده این است که من که رها نشدم 2 سال و نیم در زندان بودم بنابراین چگونه انتظار دارید که این کار را انجام دهم وقتی نمی‌توانستم با فرزندانم که برخی کلمات فارسی را نمی‌دانند انگلیسی صحبت کنم.
 
قاضی مقیسه: مظلوم نمایی نکنید
 
قاضی مقیسه رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب گفت: مظلوم‌نمایی نکنید شما از متهمان واقعی پرونده هستید ادعا می‌کنید که امان‌نامه داده‌اند هرگز اینگونه نبوده است. شما اعضای باند اخلال‌گران در نظام اقتصادی هستید خودتان را فردی عادی جلوه ندهید.
 
رئیس دادگاه: شما بابک زنجانی را به سه وزیر معرفی کردید
 
رئیس دادگاه ادامه داد: شما بابک زنجانی را به‌عنوان فردی توانمند به وزیر سابق اقتصاد و دارایی دولت قبل، وزیر سابق صنعت و معدن و تجارت، وزیر سابق نفت و رئیس کل بانک مرکزی معرفی کردید.
 
قاضی مقیسه: آیا ما باید اموالمان را برای فروش به کسی که تابعیت خارجی دارد بدهیم؟
 
قاضی مقیسه افزود: نفت تحویل شخص شما می‌شد و شما نفت را مدتی به مالزی می‌ّبردید و بعد در امارات به فال می‌فروختید، تمام پول‌های نفت را گرفته‌اید بنابراین با صداقت بیان کنید که چه کرده‌اید؟ امان‌نامه آورده‌اید که در عسر و حرج و فشار بودید شما تابعیت انگلیسی دارید خانواده شما در خارج از کشور هستند این جای تأسف است که ما پول بیت‌المال را در اختیار شخصی می‌گذاریم که تابعیت خارجی دارد. آیا ما باید اموالمان را برای فروش به کسی که تابعیت خارجی دارد بدهیم؟
 
مهدی شمس: مصداق چوب دو سر طلا بی‌آبرو شده‌ام
 
در ادامه متهم ردیف دوم گفت: اولاً من با اجازه مقامات و بنا به دلایلی این کار را کردم که اگر صلاح بدانید بعداً به شما می‌گویم، نمونه بیاورید که بنده خیانتی کرده باشم به‌خاطر این موضوع بنده هم در خارج و هم در اینجا مصداق چوب دو سر طلا بی‌آبرو شده‌ام، در ارتباط با شش ماه گذشته هم در ابتدا از مسئولین امر تشکر کردم و گلایه‌ای ندارم.
 
قاضی مقیسه: علیه نظام تبلیغ نکنید
 
قاضی مقیسه گفت: در رابطه با دو سال پیش هم نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه خلاف قانون و شرعی علیه شما متهمان نفتی صورت نداده است بنابراین علیه نظام تبلیغ نکنید. ما چکار کنیم که خانواده شما برای ملاقات نیامده‌اند؟
 
شمس در ادامه بیان داشت:  بنده تحت فشار بودم.
 
رئیس دادگاه: جایگاه فرد متهم زندان است
 
رئیس دادگاه گفت: فردی که متهم است جایگاهش زندان است و غیر از آن کجا باید برود؟ چرا می‌گویید در فشار بودید؟ چه فشاری بوده است؟
رئیس دادگاه تصریح کرد:‌قانون انفرادی را منع نکرده است و در پرونده اولیه که مربوط به اسرار نظام است اینگونه است و شما چند وکیل داشته‌اید.
 
شمس متهم ردیف دوم پرونده گفت: حرف من این است که شما (قاضی مقیسه) با ذهنیت وارد دادگاه شده‌اید.
 
قاضی مقیسه خطاب به شمس گفت: پیرامون کیفرخواست و پرونده صحبت کنید. بنده هیچ ذهنیتی ندارم، پرونده را مطالعه کردم و تأکید کردم که اموال را برگردانید و حرام‌خوار نباشید. امروز هم صحبت کنید اما علیه نظام خیر؛ چرا که به بهترین شکل از شما پذیرایی می‌کنند.
 
شمس: غلط کنم که پشت نظام حرف بزنم
 
شمس پاسخ داد: ‌بنده غلط کنم که پشت نظام حرف بزنم. اگر آقای زنجانی دروغگو و کاذب است پس در تمام موارد دروغگوست و نمی‌شود گزینشی عمل کرد. عوامل اصلی رها شده‌اند و افراد عافیت‌طلب در کنار نشسته‌اند و من که احساس مسئولیت می‌کنم در زندان هستم.
 
رئیس دادگاه: عوامل اصلی که شما می‌گویید کجا هستند؟
 
قاضی مقیسه گفت: مدارک را ارائه دهید که آیا پول‌ها را برگردانده‌اید یا خیر؟ شما تعبیری به کار بردید و گفتید که عوامل اصلی را رها کرده‌ایم و افراد عافیت طلب در کنار نشسته‌اند، شعرخوانی نکنید و دستگاه قضایی را متهم نکنید. توضیح دهید و به سؤالات پاسخ دهید، عوامل اصلی که شما می‌گویید کجا هستند؟ هرکجا هستند در قوه مجریه، قضائیه و در هر جایگاهی هستند آنها را معرفی کنید. چرا که هر فرد در هر جایگاهی باشد و به بیت‌المال دست‌درازی کند دستش باید قطع شود ما به دنبال عوامل اصلی هستیم اینکه می‌گویید افراد عافیت‌طلب در کنار نشسته‌اند یعنی چه؟
 
رئیس دادگاه ادامه داد: دادنامه دیوان عالی کشور منطقی برخورد کرده و شمارا تبرئه نکرده‌اند، رفع نقص خواستند که در حال مشخص کردن آن هستید. دیوان عالی و قضات دادگاه در یک مسیرند.
 
شمس: ‌بنده کسی را متهم نکردم
 
شمس پاسخ داد:‌بنده کسی را متهم نکردم، بر اساس متن دادنامه عوامل اصلی مشخص شدند و گزارش ناجا و پلیس اطلاعات را می‌خوانم و افراد را نام می‌برم.
 
قاضی مقیسه: آنچه خودتان در جریان هستید را بگویید
 
قاضی مقیسه گفت: شما اگر عوامل اصلی را می‌شناسید نام ببرید ما دنبال این قضیه هستیم اما بدون مدرک و دلیل اسم کسی را نبرید چون باید پاسخگو باشید و آنچه خودتان در جریان هستید را بگویید.
 
متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی: در کدام شرکت بابک زنجانی شریک، عضو، هیئت مدیره و یا سهامدار بوده‌ام؟
 
شمس گفت: در ارتباط با مشارکت در اخلال نظام اقتصادی آقای بابک زنجانی به کرات فعال مایشاء بودن خود را اعلام کردند. سؤال اول بنده این است که من در کدام شرکت بابک زنجانی شریک، عضو، هیئت مدیره و یا سهامدار بوده‌ام؟
 
قاضی مقیسه در پاسخ گفت: اجازه دهید به این سؤالتان پاسخ دهیم. آقای نماینده دادستان پاسخ شما را می‌دهد.
 
نماینده دادستان: انسان تحت فشار نمی‌تواند چند صد صفحه لایحه بنویسد
 
در ادامه نجفی نماینده دادستان تصریح کرد: متأسفانه این جلسه به‌جای اینکه در ماهیت به دفاع از اتهامات پرداخته شود به مسائل حاشیه‌ای پرداخته شد، این چند سال علی‌رغم همکاری کاملی که دادستانی، ضابطین و وزارت نفت داشتند اموال بیت‌المال مسترد نشد و بیش از هزاران صفحه لوایح کلان و نامه به مقامات قوه قضائیه و خارج از قوه قضائیه ارسال شد.
 
وی ادامه داد: اینکه آقای شمس می‌فرمایند تحت فشارم این گونه نیست. انسان تحت فشار نمی‌تواند چند صد صفحه لایحه بنویسد بنابراین مقداری انصاف هم خوب است. اینکه در ابتدا گفتند (گنه کرد در بلخ آهنگری) صحیح نیست، گناه زنجانی و شما هریک جای خودش است لزومی ندارد شما عضو هیئت مدیره باشید؛ چراکه وفق ماده 125 قانون مجازات اسلامی هرکسی با اشخاص دیگر در عملیات اجرایی جرمی مشارکت کند و جرم مستند به رفتار همه آنها باشد، خواه رفتار هریک به تنهایی برای وقوع جرم کافی باشد یا نباشد، شریک در جرم محسوب می‌شوند بنابراین اینکه می‌گویید عضو هیئت مدیره نبوده‌اید و بدون سند و مدرک است اینگونه نیست در بسیاری از موارد اقاریر شخص شما در پرونده موجود است بنابراین مدام به صحرای کربلا نزنید.
 
نجفی نماینده دادستان تصریح کرد: شما اقرار می‌کنید تمام ال‌سی‌ها را شرکت اس سی تی بنکرز بیمه کرده است این بیمه کجاست؟ میزان ارزش نفت فروخته شده 83 میلیون یورو است و حدود 634 میلیون یورو از محمولات را پس گرفتند با ادعای تمام اعلام می‌کردند ال‌سی‌ها توسط مؤسسه‌ای که در دبی موجود است صادر شده که این مطلب کذب بوده است.
 
نماینده دادستان ادامه داد: بانک مرکزی نزد شرکت نیکو دارای ارز بوده که به بابک زنجانی می‌گوید: چون شما در خارج از کشور بانک دارید این مبلغ را بگیرید و به پیمانکاران بدهید. نقش آقای شمس در این 1 میلیارد و 427 میلیون یورو این بوده که مقداری از وجوه را به پیمانکاران پرداخت کرده و مقدار دیگر خرج خرید هواپیما، ملک ایران زمین، شرکت آنور ایر و هتل شده است بنابراین ایجاد اغفال و بردن بیت‌المال از اینجا شروع شد.
 
وکیل متهم ردیف دوم: بانک FIIB هیچ ارتباطی به موکل بنده ندارد
 
در ادامه وکیل شمس متهم ردیف دوم پرونده گفت: بانک FIIB هیچ ارتباطی به موکل بنده ندارد.
 
نماینده دادستان: شمس در بزرگنمایی امکانات، اغفال و معرفی بابک زنجانی به مسئولان نظام نقش داشته است
 
نماینده دادستان گفت: از حدود 270 نفر به منظور افزایش دقت کار بازجویی شده است، شمس در بزرگنمایی امکانات، اغفال و معرفی بابک زنجانی به مسئولان نظام نقش داشته است و در رأی دیوان عالی نیز به این امر اشاره شده است بنابراین مدام نگویید نقشی نداریم.
 
وکیل متهم ردیف دوم پرونده ستاد نفتی گفت: دیوان عالی کشور در مقام رسیدگی شکلی بوده است.
 
قاضی مقیسه: ‌آقای شمس به‌گونه‌ای مطرح می‌کنند که گویا دیوان عالی ایشان را بی‌گناه می‌داند!
 
قاضی مقیسه تصریح کرد:‌آقای شمس به‌گونه‌ای مطرح می‌کنند که گویا دیوان عالی ایشان را بی‌گناه می‌داند! ما نیامده‌ایم حکم دیوان را که مقامی عالی است بشکافیم.
 
نماینده دادستان: جرم شما از جرایم یقه سفید بوده است
 
نجفی نماینده دادستان خطاب به شمس گفت: جرم شما از جرایم یقه سفید بوده است کسب این جرایم پیچیده سخت است، بابک زنجانی یک سال در وزارتخانه‌ها و کمیسیون اصل 90 حضور می‌یافته و به‌گونه‌ای وانمود می‌کرده که در خارج از کشور پول دارد.
 
رئیس دادگاه: بابک زنجانی را که هیچ امکانی برای فروش نفت نداشته با توانایی‌های کاذب به وزارت نفت معرفی می‌کنید
 
قاضی مقیسه گفت: طبق اقرار شما هم سهامدار، هم مدیر و هم فروشنده بودید. شما تنها کسی هستید که با یک مقام صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت رابطه داشتید و بابک زنجانی را به وی و همچنین به یک مقام شرکت  صندوق بازنشستگی صنعت نفت معرفی می‌کنید و بابک زنجانی ارز فروش را که هیچ امکانی برای فروش نفت نداشته با توانایی‌های کاذب و غیرواقعی به وزارت نفت معرفی می‌کنید.
 
قاضی مقیسه: چه کسی به شرکت فال نفت فروخت؟
 
رئیس دادگاه تصریح کرد: اولین کار نفتی بابک زنجانی، پس از معرفی شما به یک مقام صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بوده است. شما قرارداد 3 میلیون بشکه نفت با صندوق بازنشستگی منعقد می‌کنید به عنوان کارشناس کشتیرانی با آن مقام نفتی و فردی دیگر آشنایی داشتید نفت را تحویل می‌گرفتید و بابک زنجانی چه می‌دانست که در مالزی و امارات نفت بفروشد چه کسی به شرکت فال نفت فروخت آیا شما بابک را به آن مقام صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت معرفی کردید یا خیر؟
 
شمس: من نفت را تحویل نگرفتم
 
شمس متهم ردیف دوم گفت: اینها متن کیفرخواست است و اقرارات من نیست من نفت را تحویل نگرفتم سند دارم و بر اساس مستندات صحبت می‌کنم. نخیر بابک را من معرفی نکردم و معرفی به این شکل نبوده است. 
 
شمس ادامه داد: محموله نفت 300 هزار تنی که بر روی آب است مانند هروئین نیست که بشود آن را قاچاق و حمل کرد. آقایانی که خود را کنار کشیدند می‌دانند چه خبر بوده است که فردی به من گفت شما جهاد می‌کنید نباید پشت زنجانی را خالی کنید.
 
شمس ادامه داد: بنده کارگزار بودم، انبار امارات را بنده با نمایندگی زنجانی اداره کردیم، بانک FIIB را چهار وزیر و بانک مرکزی تأیید کردند و بنده مسئول امکان‌سنجی این بانک نبودم، من یک بار در عمرم مالزی رفته‌ام و خودم یکی از قربانی‌های ال‌سی‌های جعلی هستم بنابراین تمام کسانی که تصمیم‌گیر بودند حتی فرمانده کشتی هم در این‌صورت جزو باند محسوب می‌شود.
 
قاضی مقیسه: مگر شما اقرار نکرده‌اید که مبلغ حدود 500 میلیون دلار حاصل از فروش نفت گرفته‌اید
 
مهدی شمس متهم دوم پرونده نفتی گفت: بنده می‌گویم که فروش نفت دارای یک شبکه و شرایط است. لذا قرار نیست که من به تنهایی اینجا باشم بلکه باید همه دست اندرکاران حتی کاپیتان کشتی هم باید پاسخگو باشد.
 
قاضی مقیسه در پاسخ به متهم گفت: جناب آقای شمس لطفا شعار ندهید و به حاشیه نروید. فقط پاسخ دهید که آیا تحویل گیرنده نفت بوده‌اید یا نه؟ آیا یک شخص کاذب و غیر واقعی از بابک زنجانی نزد برخی افراد ساخته‌اید یا نه؟ مگر شما نگفته‌اید که بابک زنجانی فرد توانمندی است، این آقایان به اعتبار معرفی شما با بابک زنجانی قرارداد بسته‌اند. مگر شما اقرار نکرده‌اید که مبلغ حدود 500 میلیون دلار حاصل از فروش نفت گرفته‌اید و به بابک زنجانی داده‌اید؟ 
 
شمس: عکس منزلم در لندن را به زنجانی نشان دادم تا نگوید شمس از طریق من پولدار شد
 
مهدی شمس در ادامه دفاعیات خود مدعی می شود:" بنده نسبت به کیفر خواست اعتراض دارم و می‌گویم مبالغ کیفرخواست محاسبه نشده است. بنده حقوقدان نیستم اما می‌دانم مبالغی که در کیفرخواست آمده است اعداد غیر واقعی است. من می‌گویم کیفرخواست گزینشی است. به عنوان مثال چرا نامه بابک زنجانی را درکیفرخواست مطرح کرده‌اید اما پاسخی که من به این فرد داده‌ام در کیفرخواست نیامده است. 
 
وی گفت: من در پاسخ به بابک زنجانی گفتم من زمانی که با شما آشنا شدم شما در قسمت اقتصادی هواپیما می نشستید و من درقسمت فرست کلاس من حتی عکس منزل خود را در لندن گرفتم و به بابک زنجانی نشان دادم که بعدا نگوید شمس از طریق من پولدار شده است.
 
قاضی مقیسه: بگویید که شرکت فال پول را به چه کسی پرداخته است؟
 
قاضی مقیسه در ادامه رسیدگی‌ها خطاب به متهم گفت: شما در دادگاه بگویید که شرکت فال پول را به چه کسی پرداخته است؟ شما در جلسه اول گفتید که آنچه انجام داده‌اید به دستور بابک بوده است. شما در جلسه دیروز گفته‌اید که بابک به من دستور داده است که این پول‌ها را در فلان جا خرج کن.
 
مهدی شمس در پاسخ به این سوال قاضی مقیسه گفت: من در این ماجرا یک کارگزار بوده ام کارفرما به من دستور داده است و من انجام داده ام.
 
قاضی مقیسه نسبت به دفاعیات متهم بیان داشت: شما چکاره هستید که با پول بیت المال به دستور بابک زنجانی هواپیما می‌خرید و با کدام اجازه 49 درصد از شرکت هواپیمایی ترکیه را به اسم خود خریداری می‌کنید. 
 
قاضی مقیسه ادامه داد: شما اقرار دارید که 49 درصد از سهام شرکت هواپیمایی ترکیه به نام شما ثبت شده است. حتی 51 در صد از سهام فرد ترکیه‌ای به نام شما وکالت زده می‌شود که اختیار آن را داشته باشید.
 
متهم در این زمینه پاسخ داد و گفت: بحث مدیریت با بحث سهام متفاوت است. بنده درآن زمان تمام سهام خود را در ایران به نام بابک زنجانی صلح کرده‌ام.
 
قاضی مقیسه: اولین محموله نفتی توسط شما و بابک از وزارت نفت تحویل گرفته شده است
 
مهدی شمس در ادامه دفاعیات خود توضیح داد: بنده آقای بابک زنجانی را به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت معرفی نکرده‌ام بلکه آنها در یک جلسه با یکدیگر آشنا شده اند که توضیح آن معرفی و آن جلسه را متعاقبا خدمتتان بیان خواهم کرد حتی برای این موضوع حاضرم رو در رو کنم چون آقای زنجانی را از قبل به خاطر جابه جایی ارز و پروژه‌های دیگر می‌شناختند.
 
قاضی مقیسه گفت: اولین محموله نفتی توسط شما و بابک از وزارت نفت تحویل گرفته شده است.
 
متهم ردیف دوم: محل ورود زنجانی به نفت نبوده‌ام
 
شمس پاسخ داد و بیان کرد: بله آقای زنجانی قبل از این تحویل کار نفتی نکرده بوده اما از قبل کار جابه جایی ارز را انجام می‌داده است لذا بنده محل ورود زنجانی به نفت نبوده‌ام.
 
نماینده دادستان: بابک زنجانی می گوید که بار را تحویل آقای شمس بدهید 
 
در ادامه رسیدگی نجفی نماینده دادستان در این خصوص گفت: بابک زنجانی در اقرارات خود می‌گوید که دکتر شمس به من گفته است که شرکتی به اسم فال خریدار محموله نفتی شما است. لذا شما بار را ارسال کنید و لذا من بار را ارسال کردم. الباقی محموله را حواله گرفتم که بار آنها از طریق HK به آقای شمس دادم.
 
 نماینده دادستان در ادامه گفت: بین شرکت نفت و بابک زنجانی صحبت می‌شود که ما باررا تحویل چه کسی بدهیم و بابک زنجانی می گوید که بار را تحویل آقای شمس بدهید . شرکت نفت می‌گوید که ما این آقارا نمی‌شناسیم و یک نامه بدهید و معرفی کنید که ما این محموله را به آقای شمس بدهیم.
 
در ادامه رسیدگی شمس متهم ردیف دوم پاسخ می‌دهد و می گوید: بر اساس قوانین تجارت بین الملل حمل بار دارای قوانینی است. به عنوان مثال یک کامیون یک محموله را از نقطه A به نقطه B حمل می‌کند اما خریدار پول فروشنده را نمی‌دهد. در اینجا که نباید پول بار را از حمل کننده طلب کرد و یقه او را گرفت.
 
شمس توضیح داد: در فروش نفت ما یک زنجیره فیزیکی داریم و یک زنجیره مالی که باید نفت را حمل می کردند و به فروش می رساندند.
نماینده شرکت نفت: به جای اینکه پول نفت به خزانه واریز شود صرف خرید کارخانه آلومینیوم به نام یک زن شده است!
 
در ادامه مهدوی نماینده شرکت نفت نسبت به دفاعیات متهم اعتراض داشت و اظهار کرد: ما به عنوان ما دلباخته با شما بحث داریم که مشارکت اقتصادی مورد بحث ما نیست، بلکه اینجا دادگاه کیفری است و باید به اتهامات شما رسیدگی شود. اینکه شما شریک بوده‌اید و واسطه بوده‌اید برای ما مهم است. شما در اظهارات خود گفته‌اید که من پول را به دستور بابک زنجانی هزینه کرده‌ام و این نشان می‌دهد که شما شریک جرم هستید.
 
 مهدوی گفت: ما با شما ساعت‌ها جلسه گذاشتیم که موضوع روشن شود چون طرف اصلی شرکت فال شما بوده‌اید. متأسفانه به جای اینکه پول نفت به خزانه واریز شود صرف خرید کارخانه آلومینیوم به نام یک زن شده است که حتی جواب ما را نمی‌دهد. پول نفت که قرار بود به خزانه واریز شود صرف خرید شرکت حمل و نقل برای داماد آقای اردوغان شد.حتی تمام کسانی که با شما شراکت داشتند با تبانی سهام 51 درصد شرکت هواپیمایی را فروختند و به نحوی سر شما کلاه گذاشتند. متاسفانه نه آقای زنجانی و نه آقای شمس در ارائه مدارک و ادله به ما کمک نکردند.
 
وی ادامه داد: ما به عنوان شرکت نفت به شما نفت دادیم که آن را بفروشید و پول آن را به برگردانید، شما نه تنها این کار را نکردید حتی از برخی افراد شنیده‌ایم که به شرکای خارجی شما گفته‌اید که با نمایندگان ایرانی همکاری نکنند. لذا ما معتقدیم این فرد در ارتکاب جرم با زنجانی هم دست بوده‌ است.
 
مهدوی: هیچ گونه شرکتی در خارج از کشور ندارم
 
شمس در پاسخ به اظهارات نماینده شرکت نفت گفت: آقای مهدوی بنده برای شما به عنوان یک شخصیت عالم و آگاه احترام قائل هستم چون می‌دانم کاملا به قوانین اشراف دارید. شما در خارج از کشور یک شرکت بین المللی دارید. 
 
در اینجا مهدوی بلافاصله پاسخ داد و گفت: بنده اعلام می‌کنم که هیچ گونه شرکتی در خارج از کشور ندارم.
 
شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: در دیداری که با بابک زنجانی داشتم او به من گفت من خواسته‌ام همه چیز را گردن شما بیندازم. لذا پس از بازداشت من اصلا هیچ حرفی وجود ندارد که گفته شده باشد که من نفت را تحویل گرفته‌ام.
 
قاضی مقیسه: هر کجا به نفعتان است به صحبت‌های آقای زنجانی رجوع می‌کنید
 
قاضی مقیسه در واکنش به دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی گفت: شما هر کجا که به نفعتان است به صحبت‌های آقای زنجانی رجوع می کنید اما هر زمان که صحبت‌های آقای زنجانی به ضرر شما است می‌گویید من این حرفها را قبول ندارم وآقای بابک زنجانی دروغگو است.
 
 شمس پاسخ داد و گفت: بنده یک کارگزار وکاسب بوده ام و هدفم از کار و همکاری سود بوده‌ام. آن سهام 49 درصد شرکت هواپیمایی هم که به نام من ثبت شده است قراردادی صوری بوده است. بنده در این خصوص 5 فقره وکالت نامه به شرکت نفت داده ام که برای حل مشکلات از طریق آنها اقدام کنند.
 
قاضی مقیسه در ادامه رسیدگی به اعتراضات وکیل آقای شمس واکنش نشان داد و افزود: اجازه دهید جناب آقای وکیل حرف‌های خود را بزند تا خسته شود.
 
وکیل شمس: مشارکت در جرم را احراز کنیم
 
در ادامه وکیل شمس تصریح کرد: بنده به رسیدگی اعتراض دارم چون دیروز هم همین اتفاقات افتاد. آقای مهدوی به عنوان نماینده شرکت نفت می گوید که ما به عنوان نماینده شرکت نفت از شما شاکی هستیم در حالی که مسائلی که از سال 94 بوده است را مطرح می‌کند. آقای مهدوی درحال پیشداوری کردن است و مطالب غیر مرتبط را بیان می‌کند لذا از دادگاه تقاضا دارم که مسیر رسیدگی دچار انحراف نشود.
 
وی گفت: ما درحال رسیدگی به یکی از بزرگترین پرونده‌های اقتصادی کشور هستیم بنابراین باید مشارکت در جرم را احراز کنیم. مجددا تقاضا دارم که فقط در خصوص کیفرخواست بحث شود.
 
متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود تصریح کرد: نماینده شرکت نفت انسان عالم و متدینی است اما نباید به من بگوید که پول نفت را خورده‌اید و برده‌اید.
 
وی اضافه کرد: آقای زنجانی در زمانی که من  نبوده‌ام درباره من اظهارات خود را بیان کرده است .
 
قاضی مقیسه: دستگاه قضایی تمامی ایادی موجود در این پرونده را به پای میز محاکمه بکشاند
 
قاضی مقیسه اظهار کرد: شما نسبت به همه عزیزان مثل بازپرس پرونده، نماینده دادستانی در دادگاه و نماینده شرکت نفت بیان می‌دارید که انسان‌های درست و سالمی هستند. پس باید بدانید که این افراد به شما اتهام خاصی نمی‌زنند بلکه شرح ما وقع را درباره شما اعلام می کنند. دستگاه قضایی تمامی ایادی موجود در این پرونده را به پای میز محاکمه بکشاند و رسیدگی‌ها تا انتها دنبال شود که زمینه اینگونه فسادها به طور کامل بسته شود.
 
شمس خطاب به قاضی مقیسه اظهار کرد: درباره نحوه پرداخت پول و فرآیند آن بنده توضیح دادم. ا گر بخواهیم بگوییم که بنده چون با وی همکاری کرده‌ایم پس مجرم هستم پس باید همه عوامل را به اینجا بکشانید، نه فقط بنده را.
 
قاضی مقیسه بیان داشت: آقای شمس شما چرا قبل از همکاری نرفتید تحقیق کنید که اصلا بابک زنجانی در مالزی بانکی ندارد. دختر و داماد آقای فلاح هروی در آن موسسه می‌روند که بگویند که آنجا یک بانک است و فقط برای اینکه آن ساختمان خالی نباشد به آنجا رفت و آمد می‌کنند درحالی که آنجا بانکی نبود و یک موسسه ساده بوده است . شما نرفتید در این خصوص تحقیق کنید. با این حال چرا این آقا را به مسئولان جور دیگری معرفی کردید؟ 
 
شمس در پاسخ گفت: به خدا من اینکار را نکردم و این فرد را به کسی معرفی نکرده‌ام. به من می‌گویند که فلان بانک وجود نداشته و مدارک جعلی بوده است. می‌گویند الی سی ها جعلی بوده است پس چرا شرکت نفت اعتبار سنجی نکرده است؟
 
قاضی مقیسه پاسخ داد و گفت: چون به شما و اعتبار سابقه کارتان در نظام اعتماد کرده‌اند. 
 
شمس : بنده در زمان تحقیقات و برای کمک، به کشور آمدم
 
شمس در ادامه دفاعیات خود بیان کرد: نه رئیس بانک مرکزی، نه وزرا، نه مسئول شرکت نیکو، نه مسئول شرکت HK و نه هیچ کسی دیگر را اصلا نمی‌شناختم. حرفم و دفاعیاتم در اینجا در خصوص قوانین تجارت است. بنده از قوانین حقوق و جزا اطلاعی ندارم. بنده صرفا به عنوان یک کارگزار وارد این پرونده شده‌‌ام. 
 
وی افزود: بنده در زمان تحقیقات و برای کمک، به کشور آمدم. واقعا قصد کمک داشتم. علم غیب نداشتم که بدانم این فرد می‌خواهد پولها را در جای دیگری خرج کند.وقتی می‌بینم که در کشور از این فرد حمایت می‌شود چگونه بفهمم زنجانی کلاهبردار است. 4 وزیر این فرد را تأیید کرده‌اند. مسئولان نظام می‌گویند که وی محل نفوذ است. بله به همین خاطر و با هدف خدمت به کشور به این فرد کمک کرده‌اند.
 
شمس بیان کرد: خدا شاهد است که من به جز مسئول صندوق بازنشستگی نفت که در یک جلسه حضور داشتند آقای زنجانی را به کسی دیگری معرفی نکرده‌ام . اصلا من ایران نبوده‌ام که بخواهم این فرد را به دیگران معرفی کنم.
 
متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی عنوان کرد: من به عنوان یک کارگزار در این ماجرا وارد شدم. من برای کار خود اعتبار سنجی کردم. حتی یک وکیل انگلیسی و یک کارشناس مالی گرفتم و از شرکت فال 4 میلیارد ضمانت گرفتم.
 
وی بیان داشت: در فعالیت‌های من 13 میلیون بشکه نفت جا به جا شده است. حتی اگر حق من از هر بشکه 1 دلار باشد  65 دهم درصد از کل مبلغ قرارداد، می شود لذا عنصر مادی من و منافع من بسیار بسیار کم  بوده است و اینکه گفته می‌شود که من چندین میلیون دلار گرفته‌ام و تحویل نداده‌ام اصلا درست نیست. بنده در لندن درحال کار تجاری بوده‌ام و حتی در لندن استاد دانشگاه بودم. 
 
شمس افزود: در این پرونده من به عنوان یک کارگزار فعال بوده‌ام. به من گفتند که بحث تحریم ها است و بیایید به آقای زنجانی کمک کنید. آقای زنجانی به من گفت که می‌خواهم برای کشور هواپیما بخرم و با پول نقد هزینه آن را بپردازم. این شرکت هواپیمایی که سهام آن مورد بحث است در آن شرایط بسیار می‌توانست به ما کمک کند. لذا بر اساس دستورات زنجانی من پول نفت را به این شرکت هواپیمایی پرداخت کردم.
 
وی عنوان کرد: این که بحث شراکت من و شبکه‌ای بودن جرم نسبت به من مطرح می شود اصلا درست نیست. من به جز اشنایی با مدیرعامل صندوق بازنشتگی نفت دیگر این فرد را به کسی معرفی نکردم، واقعا اگر قرار بود من از رانت وی استفاده کنم دیگر چرا رانت را برای بابک زنجانی بگیرم و خودم می‌توانستم استفاده کنم.
 
* تاریخ جلسه بعدی محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی 25 تیر 96 اعلام شد
 
پس از بیان این دفاعیات قاضی مقیسه با توجه به مدت زمان رسیدگی و نیز اوضاع و احوال افراد ختم جلسه رسیدگی دوم را اعلام کرد و گفت:  جلسه بعدی رسیدگی در روز یکشنبه 25 تیرماه برگزار خواهد شد.
 
به گزارش ، آذرماه سال گذشته بود حکم اعدام بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی به جرم افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور از سوی دیوان عالی کشور تایید شد؛ اما حکم اعدام متهم ردیف دوم و سوم نقض و به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.
 
رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم و سوم پرونده فساد بزرگ نفتی که پیشتر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و ازسوی قاضی صلواتی انجام می‌شد، صبح دیروز در شعبه هم عرض توسط قاضی مقیسه در دستور رسیدگی قرار گرفت و متهم ردیف دوم و سوم پرونده فساد بزرگ نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهاماتشان حضور یافتند و بقیه رسیدگی به امروز موکول شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *