پلمب چاه‌های غیرمجاز در دستور کار محاکم قضایی

14:26 - 10 تير 1396
کد خبر: ۳۲۴۲۷۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری گلستان گفت: احکام زیادی برای پلمپ چاه‌های غیر مجاز در محاکم استان صادر شده که در نوبت اجرا هستند، دادگستری استان در حیطه وظایف خود در این بخش قاطعانه وارد عمل شده است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، هادی هاشمیان در سخنان پیش از نماز جمعه گرگان با بیان این که پیشروی کویر از سمت شمال استان و عمیق‌تر شدن چاه‌های کشاورزی، زنگ خطر، پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی در گلستان را به صدا در آورده است گفت: دادگستری استان در حیطه وظایف خود در این بخش، قاطعانه وارد عمل شده است و احکام زیادی برای پلمپ چاه‌های غیر مجاز در محاکم استان صادر شده است که در نوبت اجرا هستند.

وی افزود: حفظ داشته‌های زیست محیطی یکی از خواسته‌های مهم مردم از دستگاه قضایی استان است.

هاشمیان در ادامه سخنان خود به کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی استان هم اشاره کرد و گفت: در گذشته روال بر تخریب بناهای غیرمجاز پس از ساخت بود، اما دستگاه قضایی استان این روال را تغییر داد و دستگاه‌های متولی را مکلف کردیم از همان ابتدا جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرند.

وی اضافه کرد: پیشگیری‌های دادگستری استان نتیجه داد و تعداد گزارش‌های دستگاه‌های متولی حفظ اراضی کشاوری و منابع طبیعی استان به دادگستری از ۱۸ مورد در سال ۹۴ به بیش از یکصد گزارش در سال ۹۵ رسید.

این مقام ارشد قضایی استان افزود: افزایش نظارت‌ها و جدیت دستگاه قضایی استان، دست اندازی و تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی استان را به میزان چشمگیری کاهش داد.

هاشمیان در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌های دادگستری در اجرای برنامه‌های پیشگیری و استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی گفت: این همدلی و همراهی نتیجه داد و سال ۹۵ بر خلاف سال‌های گذشته، نه تن‌ها افزایش ورودی پرونده نداشتیم بلکه، تعداد پرونده‌ها ۲۰ هزار فقره کاهش یافت.

وی افزود: کاهش پرونده‌ها علاوه بر کاستن از بار محاکم، فرصت رسیدگی به پرونده‌های مسن را برای قضات استان فراهم کرد.

رئیس کل دادگستری گلستان در ادامه سخنان خود به فعال شدن سامانه ابلاغ الکترونیک (ثنا) هم اشاره کرد و گفت: سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار برگ اوراق قضایی در استان چاپ می‌شود که در صورت ثبت نام همه مراجعان به دستگاه قضایی استان در سامانه ثنا، علاوه بر صرفه جویی در مصرف کاغذ، سرعت و دقت ابلاغ اوارق را افزایش می‌دهد.

هادی هاشمیان افزود: در ابلاغ الکترونیک، اوراق قضایی به حساب کاربری فرد ارسال می‌شود و دیگر مامور برگه ابلاغ را به منزل افراد نمی‌برد.

هاشمییان ادامه داد: خرداد امسال ۳۵ درصد اوراق قضایی الکترونیک به طرفین پرونده ابلاغ شد که سبب صرفه جویی ۶۰ هزار برگ کاغذ شد.

رئیس کل دادگستری گلستان در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی دادگستری‌های استان برای مشاوره حقوقی رایگان به مردم خبر داد و گفت: واحد‌های ارشاد و معاضدت قضایی در ساعت اداری به مراجعان، مشاوره حقوقی رایگان می‌دهند. افرادی هم که امکان مراجعه حضوری ندارند با شماره ۱۲۹ تماس بگیرند و سوالات خود را از مشاوران و کارشناسان حقوقی در ساعت اداری بپرسند.

هادی هاشمیان با بیان این که بسیاری از دردسرهای مردم در محاکم به دلیل ناآگاهی از مسائل حقوقی است افزود: علاوه بر واحد‌های مشاوره، قضات گلستانی در قالب نهضت حقوق آموزی به مساجد می‌روند، مسائل حقوقی را توضیح می‌دهند و به پرسش‌های حقوقی و قضایی مردم پاسخ می‌دهند.

هاشمیان افزود: تلاش دیگر دستگاه قضایی استان در سال گذشته همکاری با صدا و سیما و روی آنتن بردن برنامه حقوقی سیمای قانون بود که با اقبال مردمی مواجه شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *