تهیه نقشه جامع بافت‌های مسکونی با هدف کاهش مناطق حاشیه‌ نشین

9:50 - 09 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۲۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
علیمحمدی معاون اجتماعی دادگستری چهارمحال و بختیاری به اقدامات انجام شده در راستای کاهش حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و تهیه نقشه جامع از بافت مسکونی محله از اقدامات انجام شده در جهت کاهش حاشیه‌نشینی است.
کاهش حاشیه نشینیعبدالرضا علیمحمدی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به بیان اهمیت و اقدامات انجام شده در جهت کاهش حاشیه نشینی پرداخت و گفت: از آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه نشین می‌توان به معضلات اعتیاد، آموزش، بهداشت، شهرسازی و ... اشاره کرد و به منظور پیشگیری از ایجاد و رشد این مناطق، همکاری دستگاه‌ها از جمله استانداری، شهرداری‌ها و سایر نهادهای متولی ضروری است.

وی گفت: در راستای ابلاغ دستورالعمل تشکیل کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد، این کارگروه به ریاست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تشکیل و وظایف اعضای کارگروه مشخص شد.

این مقام قضایی بیان کرد: از اقدامات مهم این کارگروه شناسایی مناطق حاشیه نشین در استان چهارمحال و بختیاری، شناسایی معضلات، آسیب‌ها، پیشگیری از گسترش مناطق جدید حاشیه نشین، پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی، پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها و تشکیل کارگروه‌های فرهنگی اجتماعی، امنیتی انتظامی، مسکن و شهرسازی و اقتصادی، معیشتی و اشتغال است.

علیمحدی ادامه داد: در کارگروه فرهنگی اجتماعی، فعالیت‌های متنوعی از جمله برگزاری جلسات مشاوره ای، شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب، حضور مستمر روحانی در محلات، برگزاری دورههای آموزشی تربیتی توسط روحانیون متخصص در زمینه اطفال، برگزاری دوره‌های مدیریت مهارت دانش و رفتار، برگزاری دوره‌های تربیت فرزند، برگزاری جلسات رشد مدار در مدارس مناطق حاشیه نشینی و ... انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: همچنین در کارگروه اقتصادی، معیشتی و اشتغال اقداماتی از جمله جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق از وضعیت اشتغال، اقتصاد، معیشت و میزان درآمد آنها، تهیه برنامه جامع اشتغال مناطق، زمینه سازی برای آموزش مهارت‌های فنی متناسب با مشاغل مورد علاقه ساکنین آن محله، اختصاص قسمتی از تسهیلات اشتغال زایی استان به مشاغل تصویب شده در محله مذکور در ابتدای هر سال، انجام شده است.

وی تصریح کرد: از اقدامات مهم کارگروه عمران، شهری و شهرسازی می‌توان به تهیه نقشه جامع از بافت مسکونی محله مذکور با لحاظ نام مالک و وضعیت مالکیت، میزان کاربری مجاز و غیرمجاز هر منزل و انطباق ساخت و سازهای طرح تفصیلی محله مذکور، زمینه سازی جهت طرح‌های عمرانی من جمله تعریض خیابان‌ها و کوچه‌ها و اجرای طرحهای فاضلاب شهری و احداث پارک و فضای سبز در آن محله می‌توان اشاره کرد.

این مقام قضایی در پایان گفت: هم چنین این کارگروه در شهرستان سامان به منظور پیشگیری تصرفات اراضی ملی و دولتی به دلیل گردشگری بودن و دارا بودن حریم رودخانه تشکیل گردیده است و در سایر شهرستان‌ها در سال آتی راه اندازی خواهد شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *