رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایرانیان مقیم "پاکستان" کم تعداد اما لبریز از شور انتخابات

12:22 - 26 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۹۳۶۵
ایرانیان مقیم پایتخت پاکستان، تعدادشان زیاد نیست اما هر کدام یک حق رای دارند و می گویند برای سربلندی ایران و به امید ایرانی آبادتر، روز جمعه پای صندوق رای حضور خواهند یافت. به عنوان افرادی که تابعیت ایرانی خود را حفظ کرده اند، درمیان خواسته های خود از دولت آینده، بر یکی بیشتر تاکید دارند: ادامه مسیر اجرای منشور حقوق شهروندی.
ایرانیان مقیم
به گزارش سرویس بین الملل تعداد ایرانیان مقیم پایتخت پاکستان که از سال ها پیش در این شهر زندگی می کنند و با حفظ هویت ایرانی خود، قلبشان همچنان برای ایران می تپد، شاید کمی بیشتر انگشتان دو دست است. آنها با دنبال کردن اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایران و کسب اطلاعات لازم دراین زمینه، خود را آماده کرده اند تا روز جمعه این هفته، در کنار ایرانیان شاغل در نهادهای مختلف ایرانی در اسلام آباد، باحضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران، آرای خود را به صندوق بریزند و سهم خود را در تعیین سرنوشت ایران و ایرانیان، ایفا کنند.
 
محمد صاحب میرزایی، یک پزشک جوان و فعال است. فقط دوران کودکی را در ایران سپری کرده و سالیان زیادی است که به همراه مادر ایرانی اش، در اسلام آباد زندگی می کند. بی ادعا و با اشتیاق، برای حضور در پای صندوق رای روز شماری می کند. از او می پرسم در قبال رایی که به صندوق می اندازد،چه مطالبه ای از دولت کسی که نامش از صندوق ها بیرون خواهد آمد، دارد؟ صادقه می گوید: قبل از اینکه چیزی برای خود بخواهم، سربلندی ایران را می خواهم. از دولت آینده هم انتظار دارم احترام به حقوق ایرانیان خارج از کشور را در قالب منشور حقوق شهروند که در این دولت تصویب شد، مدنظر قرار دهد.
 
حالا منشور حقوق شهروندی و اجرای آن، به یکی از مطالبان مهم ایرانیان مقیم خارج از کشور تبدیل شده است.
 
در ماده 117 منشور حقوق شهروندی آمده است: دولت برای حمایت از حقوق ایرانیان خارج از کشور و بهبود وجهه بین‌المللی ایران، برنامه‌ریزی و اقدام خواهد نمود.
 
خانم زهرا برزگر باغبیدی که در سال های آغازین جنگ تحمیلی، در شهر ذزفول و زیر آتش سنگین نیروهای بعثی، به عنوان پرستار مشغول خدمات رسانی به مجروحان بود و حالا دست تقدیر باعث شده تا از بیش از 30 سال پیش، مقیم پاکستان شود، لحظه ای از یاد ایران غافل نیست و سرنوشت ایران را بسته جانش می داند. وقتی از او می پرسم که آیا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد؟، با حالتی که گویا از نوع سوالم رنجیده است، می گوید: چرا شرکت نکنم. سال های بعد از انقلاب، هر زمان که انتخاباتی برگزار می شد، سعی می کردم جزو اولین نفرات باشم که پای صندوق رای حاضر می شوند. اینجا هم در تمام دوره های انتخابات ریاست جمهوری، حضور داشته ام و نمی توانم نسبت به سرنوشت کشورم بی تفاوت باشم اگرچه دست تقدیرم به غربت کشانده است.
 
خانم برزگر باغبیدی، اصالتا یزدی است و هر چند سال یک بار، به ایران سفر می کند. می گوید: هر بار که به ایران می روم، تغییر و پیشرفت در کشورم را حس می کنم. خوشحالم برای تعیین سرنوشت کشوری رای می دهم که از زمان پیروزی انقلاب تا کنون، پیشرفت های بسیار بزرگی داشته و با وجود مشکلات فراوان، از خیلی کشورهای همپای خود در آن زمان، پیشی گرفته است.
 
سعی می کند با شرکت در مراسم های مختلف مذهبی و ملی ایران در اسلام آباد، افتخار ایرانی بودنش را به رخ بکشد. در میان دوستان و همسایگانش، به ایرانی بودنش می بالد.
اخبار و رسانه های ایران را کم وبیش دنبال می کند و اخیرا چیزهایی درباره حقوق شهروند شنیده است. از من می پرسد: این حقوق شهروند شامل حال من می شود؟ البته من باتوجه به شرایطی که دارم، برای تامین مخارج زندگی حقوق مستمری پدر مرحومم را از ایران دریافت می کنم که در چندسال گذشته مقداری هم افزایش داشته و پرداخت آن منظم تر و با مشکلات کمتری نسبت به گذشته انجام می شود.
 
کلیاتی را درباره حقوق شهروندی به او مختصر توضیح می دهم و اینکه این دولت، در منشور حقوق شهروندی، توجه ویژه ای به ایرانیان خارج از کشور دارد. خوشحال می شود و می گوید: کاش زود این کار شده بود. خدا کند هرکسی که رئیس جمهور می شود، به یاد ما ایرانی های غربت نشین هم باشد.
 
تعداد ایرانیان مقیم شهرهایی کراچی و لاهور، نسبت به اسلام آباد بیشتر است. طبق اخبار و اطلاعاتی که از سرکنسولگری های ایران در شهرهای کراچی، لاهور، پیشاور و کویته کسب شده، در تمام دوره های انتخابات ریاست جمهوری در سال های گذشته، ایرانیان مقیم در همان ساعات نخست انتخابات برای ریختن آرای خود به صندوق در محل سرکنسولگرها حضور یافته و با شور و اشتیاق خاص، در انتخابات شرکت می کنند تا سهم و نقش خود را در رقم زدن آینده کشورشان ایفا کنند.
 
صندوق اخذ رای در اسلام آباد، در سفارت جمهوری اسلامی ایران مستقر خواهد شد. حدود 150 نفر از ایرانیان مقیم اسلام آباد، شامل ایرانیان شاغل در نهادهای ایرانی به عنوان ماموران خارج از کشور اعضای خانواده آنها و ایرانیانی که از سال ها پیش با حفظ هویت ایرانی در اسلام آباد زندگی می کنند، واجد شرایط رای دادن دراین دوره از انتخابات هستند.
 
همزمان با استقرار یک صندوق اخذ رای در اسلام آباد، چهار صندوق دیگر نیز در شهرهای های پیشاور، کراچی، کویته و لاهور به عنوان مراکز ایالات چهارگانه پاکستان که سرکنسولگری های کشورمان در آن قرار دارد، مستقر خواهد شد.
 
دوازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 برگزار خواهد شد.
 
در این دوره سیدمصطفی آقامیرسلیم، اسحاق جهانگیری، سید ابراهیم رئیسی،حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند.
 
56 میلیون و 410 هزارو 234 نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند که از این تعداد 1 میلیون و 350 هزارو 294 نفر رأی اولی خواهند بود.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *