تبرئه دریافت کننده قرض ربوی، درصورت اثبات اضطرار/ مشورت‌ غلط‌ درخوراکی‌ها و واردشدن صدمه‌بدنی بدلیل آن‌ مجازات دارد

16:59 - 24 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۸۹۰۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگی‌های موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هرچه بیشتر آن را روشن می‎سازد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگی‌های موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هرچه بیشتر آن را روشن می‎سازد.

ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکار‌ها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است. به همین منظور با بازخوانی سئوالات طرح شده از وکیل آنلاین تلاش می‌کنیم در جهت افزایش آگاهی‌های حقوقی مخاطبان نقش موثری را ایفا کنیم.

تبرئه دریافت کننده قرض ربوی، درصورت اثبات اضطرار

مجازات رباخواری در قانون چیست؟ اگر دریافت کننده قرض ربوی، اثبات کند که برای این کار اضطرار داشته، آیا او هم مجازات می‌شود؟ کارشناسان وکیل‌آنلاین به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند.  

چه ربا دهنده و چه گیرنده و نیز شخصی که واسطه عمل رباست، مجرم محسوب می شوند و هر یک به شش ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز جزای نقدی معادل مال مورد ربا محکوم می شوند و همچنین ربا گیرنده باید مبلغ اضافه را به ربا دهنده بازگرداند.

البته هر گاه ثابت شود که ربا دهنده در حالت اضطرار در مقام پرداخت وجه اضافی بر آمده است مجازات نخواهد شد.

 مشورت‌ غلط‌ درخوراکی‌ها و واردشدن صدمه‌بدنی بدلیل آن‌مجازات دارد

اگر کسی عالما و عامدا دیگری را به استفاده از خوراکی خاصی دلالت کند که منجر به خسارت بدنی گردد، آیا قانونا ضامن هست؟ کارشناسان وکیل‌آنلاین به این پرسش پاسخ داده‌اند.  

بستگی به نوع مشورت و آسیب وارده دارد. به عنوان مثال برابر ماده ۶۲۳ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، هر کس به واسطه‌ی دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن گردد، به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود و اگر عالماً و عامداً زن حامله‌ای را دلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری نماید که جنین وی سقط گردد، به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد؛ مگر این که ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر می‌باشد و در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد. 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *