تشکیل ۲۳۶ پرونده تخلف انتخاباتی / بازداشت زنی به اتهام جاسوسی و ارتباط با برخی مسئولان با موضوع جن‌گیری /ماجرای واردات پوشاک دختر وزیر به کجا رسید؟

11:56 - 22 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۸۱۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
همزمان با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خبرهای حقوقی و قضایی این روزها رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است که تشکیل ۲۳۶ پرونده تخلف انتخاباتی، پاسخگویی به 3 هزار استعلام و ... از اهم این اخبار است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی قضایی ، همزمان با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خبرهای حقوقی و قضایی این روزها رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است.

وظیفه انحصاری دستگاه قضا در این زمینه رسیدگی به جرایم در عرصه‌های مختلف است. تشکیل ستادهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی با هدف رصد رفتارهای انتخاباتی کم و بیش در تمامی استان‌ها شروع به کار کرده است و از طرفی روند صدور استعلامات در دادسراها با جدیت دنبال می‏‎شود و اینها حاکی از آمادگی همه جانبه دستگاه قضایی در انتخابات است. 

دستگاه قضا طی هفته‎ای که گذشت با اخبار تازه‎ای از جمله، تایید بازداشت زنی به اتهام جاسوسی و ارتباط با برخی مسئولان با موضوع جن‌گیری، ماجرای واردات پوشاک به وسیله دختر وزیر آموزش و پروش، 3دستگیری  نفر از متهمان در پرونده کلاهبرداری 500 میلیاردی،  تشکیل ۲۳۶ پرونده تخلف انتخاباتی و ... روبه‎رو بود.

نامزد‌ها شعارهای بی اساس و غیر منطقی ندهند/ زندگی مسئولان باید در سطح مردم عادی باشد/ قهر کردن با صندوق‌های رأی، خواست دشمنان است 

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک و تهنیت اعیاد شعبانیه بویژه میلاد مسعود منجی عالم بشریت حضرت حجه ابن الحسن امام زمان (عج)، به تبیین موضوع انتظار و ویژگی‌های منتظران واقعی پرداخت و تصریح کرد: انتظار و اذعان به وجود امام حی و حاضر که بنا به مصلحت الهی در غیبت به سر می‌برد، از ارکان مذهب تشیع است. در مورد امامت امام زمان و طول عمر ایشان طی سده‌های متمادی بعد از غیبت، شبهاتی مطرح شده است که از طرف عالم مذهب، پاسخ‌های متقنی بدان‌ها داده شده است. در قرآن کریم موارد متعددی هم در زمینه اعطای مقامات عالیه در دوران کودکی و هم در مورد طول عمر بیان شده است.

برای مشاهده مشروح خبر رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی اینجا مراجعه کنید.

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در خصوص موضوع واردات پوشاک به وسیله دختر وزیر آموزش و پروش
حجت‎الاسلام والمسلمین محسنی اژه‎ای در یکصد و دوازدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه، درباره موضوع واردات پوشاک بوسیله دختر وزیر آموزش و پرورش به بیان توضیحاتی در رابطه با شرکت "آمیتیس طراوت کودک" متعلق به وزیر آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: در جلسه قبل عرض کردم که گزارشی از طریق نیروی انتظامی به حوزه قضایی لواسان می رسد مبنی بر اینکه در ویلایی در لواسان کالای قاچاق تخلیه و از آنجا منتقل می شود. 

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: جناب آقای روحانی در مناظره گفتند:"4 میلیارد دلار را بردند و بعد ما شنیده‌ایم که آن فرد محکوم شده اما آن اموال کجا رفته‌؟ قوه قضائیه باید در برگرداندن اموال پاسخگوی مردم باشد." من قبلا این را توضیح دادم و دیگر تفصیل نمی دهم. اولا این حرف خلاف است و 4 میلیارد نبوده است؛ ثانیا بخش زیادی از آن برگشته است و بخش زیادی نیز همان موقع به نیابت از "شرکت نیکو" تحویل کارفرما شده است و بخشی نیز باقی مانده است. 

برای مشاهده مشروح اخبار نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا اینجا مراجعه کنید.

پیمانکار معدن زغالسنگ آزادشهر با قرار وثیقه آزاد شد/ دستگاه قضایی برای استیفای کامل حقوق کارگران معدن آزادشهر کوتاهی نمی‌کند

هاشمیان رئیس کل دادگستری استان گلستان در ادامه روند رسیدگی به پرونده زمستان یورت ازمحل حادثه دلخراش انفجار معدن بازدید کرد و گفت: دستگاه قضایی برای استیفای کامل حقوق کارگران معدن آزادشهر کوتاهی نمی‌کند.

وی به مصدومان و بازماندگان این حادثه دلخراش اطمینان داد با مقصران این حادثه در هر مقام و جایگاه برخورد خواهد شد.

این مقام قضایی با اشاره به احضار مدیر عامل و پیمانکار این معدن به دادسرا اظهارکرد: پس از بازجویی تا انجام تحقیقات تکمیلی پیمانکار و مدیر عامل هر کدام با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی فعلا آزاد شدند.

وی افزود: رئیس قوه قضاییه شخصا دستور پیگیری حقوق معدنکاران، متوفیان و خانواده‌های آنان را صادر کرده است و به زودی شرح پرونده این حادثه به دفتر رئیس قوه قضاییه ارسال خواهد شد.

ستگیری 3 نفر از متهمان در پرونده کلاهبرداری 500 میلیاردی 

حجت‌الاسلام والمسلمین «ابراهیم حمیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده کلاهبردار میلیاردی جنوب استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از آنجایی که متهم  در استان‌های  تهران، کردستان، گلستان و خراسان رضوی نیز شکاتی دارد پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد.

وی ادامه داد: دیوان عالی کشور صلاحیت دادگستری شهرستان سرباز را تایید کرد و در حال حاضر پرونده در اختیار بازپرس و در دادسرا در حال رسیدگی است.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ثبت شکایت‎های مختلف در سایر استان‎ها، نیابت‎های قضایی نیز برای استان گلستان و سایر استان‎هایی که شاکی طرح شکایت کرده صادر شد.

عامل جعل آرم و لوگوی کانال خبری صدا و سیما دستگیر شد 

در پی وصول گزارشی از صدا و سیمای مرکز کرمان مبنی بر اینکه فردی با جعل آرم و لوگوی کانال خبری صدا و سیما اقدام به بارگذاری اخباری غیر واقعی و مطالب خلاف واقع در محیط و فضای مجازی کرده است، این فرد شناسایی و مقابله با این جرم در دستور کار معاونت نظارت و رصد بر فضای مجازی دادستانی عمومی و انقلاب کرمان قرار گرفت.

سالاری دادستان کرمان از دستگیری فردی که با جعل آرم و لوگوی کانال خبری صدا و سیما به بارگذاری اخباری غیر واقعی و مطالب خلاف واقع در محیط و فضای مجازی اقدام می‌کرد، خبر داد.  

پاسخ به استعلامات بیش از ۳ هزار نفر از نامزدهای شوراهای شهر و روستا

پوریانی از تشکیل دو شعبه ویژه جهت رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی خبر داد و گفت: به استعلامات بیش از ۳ هزار نفر از نامزدهای شوراهای شهر و روستا پاسخ داده شده است. 

عباس پوریانی رئیس کل دادگاه‎های عمومی و انقلاب تهران در گفت‎وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی از تشکیل دو شعبه ویژه جهت رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که دادگستری تهران در جهت پیشگیری و نیز رسیدگی به تخلفات انتخاباتی انجام داده تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی بوده است.

وی گفت: در این زمینه شعبات ۱۰۵۷ و ۱۰۵۹ در مجمتع قضایی کارکنان دولت تشکیل شدند تا کار رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی را به نحو موثری انجام دهند.

این مقام قضایی با اشاره به پاسخ دهی به استعلامات فرمانداری تصریح کرد: در ماده ۴۶ قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا وزارت اطلاعات، ثبت احوال و دادگستری تکلیف دارند که به استعلام‌های فرمانداری پاسخ دهند.

تشکیل ۲۳۶ پرونده تخلف انتخاباتی/ برگزاری ۷۰۷ جلسه ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در سراسر کشور با ۲۵۲۵ مصوبه/ تعدادی شکایت از استانداران و فرمانداران به دادسرای تهران ارجاع شد 

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به این سئوال که مصادیق مهم تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی و رقابت‌های میدانی چیست؟ اظهار کرد: موارد تخلفات انتخاباتی را قانونگذار در ماده ۳۳ قانون انتخابات احصا کرده که برخی از آن‌ها مهم و برخی از آن‌ها نیز اهمیت چندانی ندارد، ولی به هرحال تخلفاتی است که از نظر قانونی قابل تعقیب است و بعضی از آن‌ها هم در قوانین دیگر جرم محسوب می‌شود که قابل تعقیب کیفری است.

برای مشاهده مشروح خبر اینجا مراجعه کنید.

گلایه رئیس دادگستری تهران از تایید صلاحیت برخی محکومین امنیتی برای انتخابات شورای شهر/ انتظار می‌رفت به سوابق محکومیتی افراد عنایت بیشتری می‌شد 

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در انجام استعلامات نامزدهای شورای شهر و تلاش بی وقفه در این زمینه اظهار کرد: دستگاه قضایی مکلف به بررسی و ارسال سوابق داوطلبان انتخابات به مراجع ذیربط است که به طور طبیعی در رابطه با داوطلبان و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این استعلامات از ناحیه شورای نگهبان به عمل آمد و دستگاه قضا در اولین فرصت، پاسخ استعلامات مربوط به این انتخابات ارسال کرد و کسانی که دارای سابقه بودند خلاصه سوابق آن‌ها به شورای نگهبان تقدیم شد.


رئیس کل دادگستری تهران ضمن ابراز گلایه از تایید صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات شورای شهر تصریح کرد: مطلع شدیم برخی از افرادی که سوابق محکومیتی، بعضا محکومیت‌های سنگین و حتی محکومیت‌های امنیتی داشتند تایید صلاحیت شدند، که نتیجه این اقدام خسران برای شوراها خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *