انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز شد

10:37 - 03 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۱۶۰۸
مردم فرانسه از لحظاتی پیش برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور به پای صندوق‎های رای رفتند.
انتخابات فرانسهبه گزارش گروه بین‌الملل ،مردم فرانسه از لحظاتی پیش برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور به پای صندوق‎های رای رفتند.

وزارت کشور فرانسه پیشتر اعلام کرده بود حدود 50 هزار نیروی پلیس، ژاندارم و ارتشی، امنیت 69 هزار دفتر رای‌گیری هر دو مرحله انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را تأمین می‌کنند.

نیروهای اطلاعاتی و امنیتی فرانسه نگرانند که در صورت پیروزی "مارین لوپن" رهبر حزب راست افراطی "جبهه ملی"، و یا "ژان-لوک ملانشون" رئیس "فرانسه نافرمان" در مرحله اول انتخابات، اتفاقاتی رخ دهد.

همچنین خبرگزاری فرانسه روز شنبه نوشت که حادثه تروریستی پنج‌شنبه شب 20 آوریل در خیابان شانزه‌لیزه پاریس که مرگ یک پلیس را به دنبال داشت، کارزارهای انتخاباتی مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را دگرگون کرد.

تبلیغات انتخابات مرحله اول بامداد شنبه 22 آوریل به پایان رسید و رسانه‌ها از انتشار نتایج هرگونه نظرسنجی درباره انتخابات منع شده‌اند.

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات قضائی نوشت که بازداشت موقت 2 مظنون حادثه تروریستی شانزه‌لیزه، به صورت استثنائی تمدید شده است.چنین تمدیدی که می‌تواند تا 6 روز ادامه یابد، در حالتی است که بیم وقوع یک حمله تروریستی قریب‌الوقوع یا ضرورت یک همکاری بین‌المللی وجود داشته باشد.

نزدیک به 47 میلیون فرانسوی، در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه واجد شرایط رای دادن هستند که 1.3 میلیون از آنان در خارج از فرانسه هستند.

بر اساس برخی گزارش‌ها هنوز 3 نفر از هر 10 فرانسوی، درباره شرکت در این انتخابات تصمیم نگرفته‌اند.

دفاتر رای‌گیری در فرانسه ساعت 8 صبح روز یکشنبه به وقت محلی باز شدند و برای اولین بار زمان اولیه رای‌گیری یک ساعت افزایش یافته و اولین دفاتر در ساعت 19 بسته خواهند شد. در شهرهای بزرگ از جمله پاریس زمان بسته شدن دفاتر، ساعت 20 اعلام شده است.

این برای اولین بار در جمهوری پنجم فرانسه است که یک انتخابات ریاست جمهوری همزمان با برقراری وضعیت اضطراری برگزار می‌شود.

وضعیت اضطراری در فرانسه پس از حمله تروریستی ژانویه 2015 در پاریس برقرار شده و تاکنون چندین بار تمدید شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *