مدام به مردم سیل زده قول اهدای چادر و مواد غذایی می دهند/ در پیش بینی و پیشگیری موفق نبودند/ بعد ازحادثه چه اتفاقاتی رخ داد؟

9:35 - 29 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۹۷۳۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حادثه سیل تبریز ما نیاز به یک مدیریت بحران قوی داشتیم، افزود: ما باید می توانستیم امکانات بالقوه و بالفعل را درکنار هم قرار دهیم تا سبب هم افزایی شوند و تلفات جانی و مالی را کاهش دهند.
علیرضابیگی
 احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری  میزان درباره سیلاب اخیر آذربایجان اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره مدیریت بحران در حادثه سیلاب عجب شیر و آذرشهر صحبت کنیم  وقتی به نتیجه آن می نگریم؛ متأسفانه خیلی ناراحت کننده است و برای یک سیل نباید این همه تلفات جانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سیل از جمله حوادث قابل پیش بینی است، ادامه داد: زلزله را نمی توان پیش بینی کرد و تنها می توان یکسری اقدامات پیشگیرانه و ایمنی برایش انجام داد ولی هواشناسی درباره وقوع سیل از 3 روز قبل به ستاد مدیریت بحران استان‌ها و هم در سامانه های  اطلاع رسانی‌ها هشدار داده بود.

نماینده تبریز تصریح کرد: ما در بین مردم هم شاهد بودیم که بخاطر اطلاع رسانی های انجام شده در جریان به روز سیلاب بودند و برخی کارهای روزانه شان را به تعقیب می انداختند.

وی با بیان اینکه در حادثه سیل تبریز ما نیاز به یک مدیریت بحران قوی داشتیم، افزود: ما باید می توانستیم امکانات بالقوه و بالفعل را درکنار هم قرار دهیم تا سبب هم افزایی شوند و تلفات جانی و مالی را کاهش دهند.

علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: در طول سالها مدام این مطلب اتفاق افتاده که در این استان سیل‌های خفیف و شدید رخ داده و مشخص شده که ما در مهار این بحران در سطح این استان باید چه کنیم و چه تدابیری را بیندیشیم.

در کنترل سیلاب  نیاز به محوریتی به نام سازمان مدیریت بحران داشتیم که مسئولیت اش با استانداری تبریز است

وی در عین حال تأکید کرد:برای کنترل سیلاب فقط نیاز به محوریتی به نام سازمان مدیریت بحران داشتیم که مسئولیت اش با استانداری آذربایجان شرقی است.

وی ادامه داد: ما در استان آذربایجان شرقی 3 حوزه آبریز داریم: ارس، قزل اوزن و دریاچه ارومیه، در  حوزه های قزل اوزن و ارس ما تجربه سیل کمتر داریم ولی درحوزه آبریز دریاچه ارومیه مدام با موضوع سیل و آب گرفتگی مواجه هستیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: معلوم است آبگرفتگی ها و شدت جریان سیل به جهت اینکه به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می شود و از معبر عجب شیر و آذر شهر وارد دریاچه ارومیه می شود، طبیعتاَ بیشترین پیش بینی ها برای کمک رسانی و جلوگیری از خسارت ها باید در این محور از سوی ستاد بحران استان صورت بگیرد.

 علیرضا بیگی اضافه کرد: انتظار داشتیم که تقسیم کار بین فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و به تبع آن بین دهیاری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌ها باید اتفاق می افتاد یعنی هر قسمتی از این مسیر سیل به یکی از اینها سپرده می شد با طول مشخص، تا آبگرفتگی و اینکه تنه های درخت زیر پل ها جمع شود و اینها به چه نحوی جمع آوری می شوند با استفاده از امکاناتی که در دست دستگاه ها بود با هم تقسیم کار می کردند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس عنوان کرد: با امکاناتی که آب و برق منطقه ای، فاضلاب استان، آب و فاضلات روستایی، سپاه، ارتش،‌ نیروهای انتظامی و امکانات شهرداری‌های منطقه همه اینها می توانست مدیریت شود تا این اتفاق می توانست کمترین تلفات را بر جای بگذارد.
 
 مردم در ذهنشان آثار بی تدبیری و عدم برنامه ریزی را با حادثه سیل در آذربایجان مشاهده می کنند

وی در ادامه گفت: هم اکنون اتفاقی که افتاده مردم ما در ذهنشان آثار بی تدبیری و عدم برنامه ریزی را به وضوح با این حادثه سیل در آذربایجان مشاهده می کنند. مدیریت بحران و استانداری آذربایجان شرقی باید همه امکانات دستگاه های موجود را در کنار هم قرار می داد تا با هم افزایی این مشکل رخ نمی داد.

 همه کارها نباید لنگ بودجه باشد و با برنامه ریزی می توان مشکلات را مدیریت کرد

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه چیز لنگ بودجه نیست بلکه ما نیازمند یک برنامه ریزی مناسب بودیم تا مانع از بروز چنین اتفاقاتی بشود، الان مردم ما داغدارند و لذا در پیش بینی و پیشگیری از این بحران توفیقی از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است.

علیرضا بیگی تاکید کرد: بعد ازحادثه چه اتفاقاتی رخ داده؟ خب پیش بینی و پیشگیری که موفق نبود و کلی تلفات داشتیم و مال وجان مردم آسیب فراوان دیده و حالا می خواهیم به مردم رسیدگی کنیم.

وی افزود: وقتی ساعت 11 صبح روز بعد از سیل، فیلم هایی در فضای مجازی منتشر می شود، مردم گفتند که ببینید اینجا حتی فریاد رسی نیست و کمترین پیش بینی هم از این جهت صورت نگرفته است.

این عضو کمیسیون شوراها گفت: وقتی ما اقدامات پیشگیرانه انجام ندادیم و مانع از ورود خودروها که برای راستگرد جاده اصلی از بستر رودخانه استفاده می کردند، نشدیم، سبب شده تا این ماشین ها را سیل ببرد، بعد هم علی القاعده این ماشین ها و افراد باید سر از دریاچه ارومیه در می آوردند،‌ حتی آنجا هم از توان مردمی استفاده نکردیم که با بیرون کشیدن افراد و ماشینها از بروز چنین فیلم هایی در فضای مجازی و رسانه ای جلوگیری کنیم.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حالا ببینید در روستاهایی مانند بیرق دار و هر بیل سرپناه خود را از دست داده اند یا مردمی که کشاورزی خود را در حاشیه رودخانه هایی که سیل در آنها جاری شده زندگیشان را از دست داده اند آنها درباره این سیل چه می گویند؟

علیرضا بیگی افزود: چه اقدامات رسیدگی کننده ای که اسباب التیام زخمی که به این مردم وارد شده را فراهم کند صورت گرفته است.

 مدام به مردم سیل زده قول اهدای چادر و مواد غذایی می دهند

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: مدام به مردم قول چادر می دهند، قول توزیع مواد غذایی را می دهند و ما منتظر هستیم که آثارش را ببینیم، سیلاب وارد خانه های مردم شده و تا سقف خانه را گل و لای گرفته است و اینها باید در کنار خانه هایشان چادر بزنند یک برنامه مشخصی هم ارائه بشود که وامی را بدهند.

وی اضافه کرد: می توانند بگویند ما این وام روستایی را با تسهیلات کم به شما می دهیم تا شما بتوانی خانه ات را بسازی این تابستان هم فرصت داری این کار را بکنید، خب یک نفر بیاید و این حرف را بزند!

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این وام دادن یک امر روتین است که بلافلاصله هیئت وزیران چنین چیزی را تصویب و به مردم اعلام می کند که  نگران نباشید چادر به شما دادیم و مواد غذایی تان تأمین می شود و این هم فرمول تأمین مسکن شما در قابل خانه ای که از دست دادید.

علیرضا بیگی تاکید کرد: مردم آذربایجان تجربه زلزله ارسباران را دارند که 70 هزار واحد مسکونی ساخته شده و اینکار در زمانی که بنده مدیریت بحران زلزله ارسباران بودم را انجام دادم و درآن زمان به عینه مسئولیت پذیری مردم را دیده ام.

 بایستی بستر مشارکت پذیری مردمی فراهم شود

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: بایستی بستر مشارکت پذیری مردمی فراهم شود تا نیروهای مردمی هم بکار گرفته شود.
 



علی
|
-
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
0
0
نماینده محترم دادوبیدادکردن ومقصرتراشی که نشدکار . خودشمابه عنوان نماینده مردم نمیتونیم انتظارداشته باشیم که چراقبلابرای استواری پل هاومشکلات دیگراقدام نکردید ؟ چرا آنموقع دادوبیدادنکردیدومشکلات راتارفع آنهاپی گیری ننمودید؟ عزیزم درسیل 15خرداداروپادستکم 15نفرجان باختنددرسیل 9دی آمریکادستکم 35نفرجان باختند ودرهردوسیل میلیاردهادلارخسارت واردشد. لطفابجای این حرفهاسعی کنیددلجوی بازماندگان جان باختگان ومالباختگان باشیددعوای شمافقط وضع رابدترمی کندمطمئن باشیدکسی دراین شرایط برای حرف های شمابه به وچه چه نمی زند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *