بازداشت 6 برابری سیاهپوستان در برابر سفیدپوستان

10:49 - 18 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۶۱۵۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
در حالی که سیاهپوستان فقط 13 درصد از جمعیت کل امریکا را تشکیل می‌دهند، اما 29 درصد از موارد کل بازداشت‌ها در ارتباط با جرایم مواد مخدر را آن‌ها تشکیل می‌دهند. موارد بازداشت سیاهپوستان 6 برابر میزان بازداشت سفید پوستان است.
حقوق بشر آمریکاییبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حقوق بشر یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر به ابزاری برای وارد کردن فشار از سوی کشورهای غربی به ایران تبدیل شده است.

موضوعی که صرفا بهانه‌ای است برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

حقوق بشر، از بنیادی‌ترین حقوقی است که هر انسانی به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره مند است و این حق از دیرباز مورد توجه ملت‌ها و اندیشمندان بوده است. امروزه نیز این مفهوم اهمیت و برجستگی فوق العاده و به مراتب گسترده تری در سطح بین المللی یافته است و تاکنون اسناد بین المللی متعددی برای تدوین و حمایت از حقوق بشر تدوین شده است.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

با توجه به وجود حقوق و قوانین مدون در حوزه حقوق بشر، این پرسش شکل می‌گیرد که چگونه شاهد وضعیت خلاف انتظار باشیم؟

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار و گزارشات مستند رسمی سازمان ها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این گزارش قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این گزارش منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.

متاسفانه علی رغم اینکه در قانون اساسی آمریکا به مسئله حقوق بشر توجه شده است اما این اتفاق نه در عمل و نه در سیستم های قضایی آمریکا رعایت نمی شود.

نابرابری‌های نژادی در سیستم عدالت کیفری امریکا نشان می‌دهد درحالی که موارد ارتکاب جرم مواد مخدر سفیدپوستان و سیاهپوستان قابل مقایسه است اما موارد بازداشت و آزار و اذیت و حبس سیاهپوستان در ارتباط با جرایم مرتبط با مواد مخدر به مراتب بیشتر است.

در حالی که سیاهپوستان فقط 13 درصد از جمعیت کل امریکا را تشکیل می‌دهند، اما 29 درصد از موارد کل بازداشت‌ها در ارتباط با جرایم مواد مخدر را آن‌ها تشکیل می‌دهند. بنابراین گزارش موارد بازداشت سیاهپوستان 6 برابر میزان بازداشت سفید پوستان است.

گزارش‌های دیده بان حقوق بشر با اشاره به موارد قتل سیاهپوستان امریکایی به دست پلیس در این کشور می‌افزاید: دولت فدرال گزارش کاملی در باره شمار افرادی که هر ساله به دست پلیس کشته می شوند، ارائه نمی‌کند.

آمریکا به دلیل موارد متعدد قتل سیاهپوستان بی دفاع به دست نیروهای پلیس سفید پوست در دو سال گذشته با انتقادات شدیدی روبرو بوده است. این درحالی است که اعتراضات گسترده‌ای در سطح کشور در اعتراض به این اقدام پلیس برگزار شده است.

دیده بان حقوق بشر همچنین با اشاره به فقر و عدالت کیفری در امریکا می‌افزاید: متهمان فقیر به دلیل نداشتن استطاعت مالی در پرداخت وثیقه حبس‌های طولانی و غیر ضروری را متحمل می‌شوند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده است، خصوصی سازی زندان‌ها در تعدادی از ایالت‌های امریکا موارد نقض حقوق زندانیان را افزایش داده است که از آن جمله می‌توان به هزینه‌های اعمال شده از سوی شرکت‌های خصوصی سازی برای مجرمان اشاره کرد که حقوق مجرمان فقیر را نقض و یا به بازداشت افرادی می انجامد که توانایی پرداخت مالی این هزینه‌ها را ندارند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *