شهروندان تُرک‌تبار اروپایی هوادار اردوغان نیستند/ دولت ترکیه نمی‌تواند قانون مهاجرت با اتحادیه اروپا را لغو کند

11:47 - 29 اسفند 1395
کد خبر: ۲۹۱۵۸۰
در ادامه تنش بین دولت اردوغان و کشورهای اروپایی، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که شهروندان تُرک تبار اروپایی هوادار اردوغان نیستند.
اردوغانبه گزارش گروه بین‌الملل ، در ادامه تنش بین دولت اردوغان و کشورهای اروپایی، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که شهروندان تُرک تبار اروپایی هوادار اردوغان نیستند.

در هفته های اخیر تنش مقامات ترکیه با مقامات کشورهای اروپایی آلمان، هلند، و بلژیک بر سر لغو گردهمایی‌‌های سیاسی شهروندان تُرک تبار در دفاع از همه‌پرسی تغییر فانون اساسی در کشورهای اروپایی افزایش یافته است.

«ژان کلود یانکر» در گفتگو با روزنامه «بیلد» در خصوص اعتراض مقامات ترکیه به لغو گردهمایی‌های سیاسی تُرک تبارها در کشورهای اروپایی اظهار کرد که تمام افراد تُرک تبار جذب فرهنگ کشورهای اروپایی شده‌اند و هیچ کدام از آنها هوادار اردوغان نیستند.

وی همچنین درباره تهدید مقامات آنکارا به لغو توافق‌نامه مهاجرت با اتحادیه اروپا تأکید کرد که مطمئن است که دولت ترکیه چنین کاری نخواهد کرد و آنکارا به این توافق پایبند خواهد بود.

در مارس 2016 دولت ترکیه طی قراردادی با اتحادیه اروپا متعهد شد که مرزهای خود را به روی مهاجران غیرقانونی خواهد بسست تا از ورود آنها به کشورهای غربی جلوگیری کند و از سویی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز تعهد کردند که سالانه مبلغ شش میلیارد یورو به ترکیه کمک مالی کنند و همچنین با اجرایی شدن این توافق شهروندان ترکیه می توانند بدون روادید به کشورهای اروپایی سفر کنند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در بخشی دیگری از اظهارات خود بیان کرد که پاکسازیها و سرکوبهای گسترده دولت ترکیه پس از کودتا به ویژه اینکه اردوغان تهدید می‌کند که مجازات اعدام را قانونی می‌کند می تواند گفتگوها درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به حالت تعلیق درآورد.

«یانکر» همچنین اظهارات اخیر اردوغان که گفته بود رفتار مقامات کشورهای آلمان و هلند با شهروندان ترک مقیم این کشورها شبیه رفتار نازی‌هاست انتقاد کرد و آن را نامناسب دانست.

مقامات آلمان و هلند در هفته‌های اخیر به وزیران دولت اردوغان اجازه ندادند که در این کشورها گردهمایی‌های سیاسی در دفاع از همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه برگزار کنند که بر اساس آن قدرت ریاست جمهوری و اردوغان در ترکیه افزایش می یابد.

روز شنبه نیز هواداران سازمان پ ک ک که دولت ترکیه آن را تروریستی می‌داند بدون مخالفت مقامات آلمان تظاهرات گسترده‌ای را در این کشور علیه دولت اردوغان برگزار کردند که موجب خشم مقامات آنکارا شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *