افشین یدالهی 25 اسفند آخرین ترانه خود را سرود/ مخاطبان مدار صفر درجه او را فراموش نمی کنند + عکس

12:30 - 14 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۰۶۵۸
در گزارش زیر به زندگی شخصی و حرفه ای افشین یدالهی ترانه سرا نگاهی داشته ایم.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، افشین یدالهی ترانه سرای مشهوری است که ترانه های خاص و پرمفهومی در کارنامه هنری خود به یادگار گذاشته است.

این ترانه سرا در سال 1347 در اصفهان متولد شد و در 24 اسفند سال 1395 در اثر حادثه تصادف با موسیقی زندگی وداع گفت.

افشین یدالهی

یدالهی برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های خوش‌نام تلویزیونی، ترانه‌هایی سروده است. 

بیشترین شهرت وی در این زمینه به‌واسطه سرودن ترانه شب آفتابی، سریال غریبانه، شب دهم، میوهٔ ممنوعه و مدار صفر درجه و معمای شاه است.

یدالهی چندین سال بود که اداره انجمنی به نام خانه ترانه را برعهده داشت. خانه ترانه در سال ۱۳۸۰ با همکاری ترانه‌سرایانی از قبیل عباس سجادی، سعید امیر اصلانی، افشین سیاهپوش و محمدرضا حبیبی راه‌اندازی شد.

این جلسات به خواندن ترانه، نقد ترانه و جلسات کارگاهی اختصاص می‌یافت. جلسات خانه ترانه سپس به فرهنگسرای قانون و پس از آن به فرهنگسرای شفق انتقال یافت.

در طی سال‌های گدشته به‌تدریج ترانه‌سراهای مؤسس خانه ترانه به دلایل مختلفی از آن جدا شدند و افشین یدالهی تنها فرد باقی‌مانده از هیئت مؤسس این انجمن است که بعد از این اتفاق همچنان اداره خانه ترانه را بر عهده دارد. جلسات خانه ترانه در فرهنگسرای شفق تاکنون از کم اثرترین جلسات اجرایی بوده است.

مکان اجرایی خانه ترانه در گذر زمان دستخوش تغییراتی بوده است.

یدالهی شبانگاه سه شنبه ۲۴ اسفند در مسیر بازگشت از هشتگرد به سمت تهران به دلیل برخورد شدید یک دستگاه کامیون با خودرویش، به شدت مجروح شده و در بیمارستان امام جعفر صادق (ع) شهر هشتگرد درگذشت.

افشین یدالهی متخصص روانپزشک نیز بود و علاوه بر ترانه سرایی، سایر زمان خود را به پزشکی اختصاص می داد.

ترانه های پر محتوایی که یدالهی برای تیتراژ سریال های "مدار صفر درجه " و " معمای شاه" سروده، تنها بخشی از فعالیت حرفه ای این هنرمند در عرصه ترانه سرایی است.

افشین یدالهی

این ترانه سرا چند روز پیش از فوت خود پستی را به مناسبت درگذشت علی معلم در صفحه شخصی خود منتشر کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *