بازداشت مادران و نوزادان پناهجو در آمریکا

19:30 - 06 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۹۴۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دیده بان حقوق بشر با انتشار مطلبی از نقض حقوق مادران و نوزادان پناهجو توسط دولت ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد.
وضعیت حقوق بشر در آمریکابه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حقوق بشر موضوعی است که صرفا بهانه ای شده برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل و همکاری‌های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر، در واکنش به انتشار گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، ضمن محکوم کردن این اقدام، اظهار کرد: آمریکا کشور ذیصلاحی نیست که بخواهد در حوزه حقوق بشر حرف بزند و کشورهایی مثل ایران را که خود قربانی نقض حقوق بشر در اثر اقدامات این کشور و همپیمانان آن هستند، متهم به نقض حقوق بشر کند.

معاون ستاد حقوق بشر کشورمان تصریح کرد: آمریکا با نقض سیستماتیک حقوق بشر در داخل و خارج از قلمرو خود مواجه است و انتشار چنین گزارشاتی در مورد کشورهای دیگر را با هدف انحراف افکار عمومی از مشکلات حقوق بشری این کشور می‌توان ارزیابی کرد.

وی فقدان دادرسی عادلانه، شکنجه، خشونت، قتل، ناپدیدشدگی اجباری، تبعیض، نژادپرستی، اسلام ستیزی، نسل کشی، نقض گسترده حقوق زنان و کودکان و کارگران، اعمال محدودیت‌های غیرقانونی بر سر راه آزادی های مدنی و اجتماعی را بخشی از زنجیره نقض حقوق بشر از سوی آمریکا خواند که توجه جدی مکانیسم‌های بین المللی حقوق بشری را به خود می طلبد.

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار رسمی سازمانها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این اخبار  قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این اخبار منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.

نقض حقوق پناهجویان و آوارگان

انتقاد از اخراج گسترده پناهجویان (دیده بان حقوق بشر- 3/11/93)

دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی، از دوگانگی درحرف و عمل دولت آمریکا در خصوص برخورد با مهاجران و پناهجویان انتقاد نمود. دراین گزارش آمده است: دولت اوباما درنوامبر 2014 وعده تمدید موقت عدم اخراج پناهجویان و مهاجران از آمریکا را داد و اعلام کرد: دولت بر روی اخراج تبهکاران تمرکز دارد و نه خانواده ها.

اما وعده های اوباما صرفا به خانواده هایی اعمال گردید که بیش از 5 سال در آمریکا اقامت داشته فرزندان آنان شهروند آمریکا بوده یا اقامت دائم دارند، هیچ گونه محکومیت جنایی نداشته وحضور دائم در خاک آمریکا دارند.

از طرف دیگر، اوباما در همان زمان به ماموران اداره مهاجرت دستور داد تا اخراج مهاجران دستگیر شده درمرزها را تسریع نمایند. اغلب آنانی که از مرزهای آمریکا اخراج می گردند تبهکارنبوده بلکه پدران و مادرانی هستند که قصد پیوستن به فرزندان خود درآمریکا را دارند.

 براساس تحلیل آمار رسمی دولت آمریکا ، دولت آمریکا هر ساله 50هزار پدر و مادر افراد مهاجر را دستگیر و از آمریکا اخراج می نماید که بسیاری از آنان بر اساس مصوبه دولت اوباما مجاز به تمدید اقامت در آمریکا می باشند؛ اما نه تنها به آنان اجازه اقامت داده نمی شود بلکه اخراج و یا حتی زندانی نیز می شوند.

براساس آمار دیده بان حقوق بشر دولت اوباما طی شش سال گذشته دو میلیون نفر را از آمریکا اخراج کرده است که تعداد اندکی از آنان تبهکار بوده اند. 

در این گزارش به زنی میانسال اشاره شده که پس از 14 سال زندگی با دو فرزند و نوه اش در آمریکا در سال 2010 ازاین کشور علی رغم نداشتن هیچ گونه سابقه کیفری اخراج شد. وی هم اکنون به امید بازگشت مجدد به آمریکا و دیدن خانواده اش، در کمپ مهاجران در خاک مکزیک زندگی می کند.

ادامه سیل انتقادها در خصوص برخورد با پناهجویان (دیده بان حقوق بشر – 19/11/93)

دیده بان حقوق بشر برای چندمین بار در هفته های اخیر، از اجرای سیاست های غیر قانونی دولت آمریکا درمورد بازداشت غیر قانونی خانواده ها و کودکان پناهجو ابرازنگرانی نمود.

"کلارا لانگ" از کارشناسان دیده بان حقوق بشر اظهار داشت: بازداشت کودکان به خاطر اقدام برای پناهجویی تحت قوانین بین المللی ممنوع می باشد؛ چرا که سبب وارد شدن ضربات شدید به آنها می گردد.

با این حال علی رغم قانون سال 2009 جهت عدم بازداشت خانواده های پناهجو، متاسفانه با افزایش آمار پناهجویان در چند ماه اخیر که از منطقه آمریکای مرکزی به مرزهای مشترک مکزیک و آمریکا وارد می شوند، دولت آمریکا در تصمیمی عجولانه و به منظور بازداشت گسترده پناهجویان، اقدام به تاسیس چند بازداشتگاه در مناطق مرزی این کشور کرد.

مقامات آمریکایی به جای اینکه به پناهجویان فرصت استفاده از فرآیندهای قانونی را جهت درخواست پناهندگی اعطا نمایند آنان را فورا از کشور اخراج می‌کنند. 

تحت قوانین آمریکا بسیاری از خانواده ها مستحق دریافت پناهندگی هستند که دولت آمریکا نه تنها به این قضیه بی اعتنا می باشد بلکه درخواست منابع مالی جدیدی را برای تاسیس چند بازداشتگاه مرزی دیگر در سال 2015 نموده است. 

از طرف دیگر، فرآیند اعطای پناهندگی تا حدود پنج سال طول می کشد که دولت آمریکا بدین طریق قصد منصرف نمودن بسیاری از پناهجویان را جهت درخواست پناهندگی دارد.

انتقاد از عدم ارائه پناهندگی به آوارگان سوری ( دیده بان حقوق بشر 6/12/93)

دیده بان حقوق بشر با انتشار مطلبی ضمن اشاره به همکاری دولت های منطقه در پذیرش و اعطای پناهندگی به آوارگان سوری، از عدم همراهی و همکاری سایر کشورها به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا در این خصوص انتقاد کرد.

دراین راستا، با اشاره به این که حدود 1.7 میلیون آواره در ترکیه، 1.2 میلیون نفر در لبنان و صدها هزار نفر دیگر در کشورهایی همچون ایران وبخش هایی از عراق ساکن هستند، افزود: تاکنون فقط حدود هشت هزار آواره سوری موفق به کسب پناهندگی از کشورهای خارج از منطقه شده اند و حدود 11 هزار نفر دیگر به صورت موقت دراین کشورها ساکن هستند.

گزارشگر در ادامه، با انتقاد از کشورهای مدعی درخصوص عدم ارائه پناهندگی به آوارگان سوری می افزاید: از آغاز سال 2012 تا پایان سال 2014، ایالات متحده آمریکا تنها به 335 آواره سوری و انگلستان به 143 نفر پناهندگی اعطاء کرده که این آمار با توجه به حجم بالای پناهندگان بسیار ناامید کننده می‌باشد.

انتقاد از بازداشت مادران و نوزادان پناهجو ( دیده بان حقوق بشر – 25/2/94)

دیده بان حقوق بشر با انتشار مطلبی از نقض حقوق مادران و نوزادان پناهجو توسط دولت ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد. 

دیده بان در این مطلب با اشاره به وعده های دولت درخصوص بهبود وضعیت مادران ونوزادان پناهجو، کماکان وضعیت برخورد با این افراد را اسفناک توصیف نمود وافزود: بسیاری از مادران پناهجو، پس از دستگیری بایستی به بازداشتگاه فرستاده شده و چند روزی را در آنجا سپری کنند.

دیده بان در این مطلب با اشاره به اینکه بازداشت های طولانی مدت برای سلامت جسمی و روحی کودکان و مادران بسیار خطرناک بوده به موردی اشاره نمود که یک مادر و فرزند خردسالش به مدت دو هفته دربازداشتگاه با شرایط بسیار بد نگهداری شده بودند؛ 

به طوری که فرزند وی دچار افت وزن و افسردگی شدید شده بود. دیده بان دراین گزارش همچنین به اعتصاب غذای گسترده مادران دراعتراض به شرایط موجود اشاره کرد و افزود: ماموران بازداشتگاه در واکنش به اعتصاب مادران، آنان را به سلول‌های انفرادی برده و فرزندانشان را از آنان جدا می‌کنند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *