رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتقاد از وضعیت بد زندان‌ها در آمریکا

15:00 - 09 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۹۴۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مایک کروس از مسئولین سابق زندان‌های آمریکا وضعیت اداره برخی زندان‌های آمریکا را وخیم توصیف کرد و گفت: مسئولان چشم به کمک‌های اهدایی از سوی اهداء کنندگان دوخته اند.
وضعیت حقوق بشر در آمریکابه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حقوق بشر موضوعی است که صرفا بهانه ای شده برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل و همکاری‌های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر، در واکنش به انتشار گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، ضمن محکوم کردن این اقدام، اظهار کرد: آمریکا کشور ذیصلاحی نیست که بخواهد در حوزه حقوق بشر حرف بزند و کشورهایی مثل ایران را که خود قربانی نقض حقوق بشر در اثر اقدامات این کشور و همپیمانان آن هستند، متهم به نقض حقوق بشر کند.

معاون ستاد حقوق بشر کشورمان تصریح کرد: آمریکا با نقض سیستماتیک حقوق بشر در داخل و خارج از قلمرو خود مواجه است و انتشار چنین گزارشاتی در مورد کشورهای دیگر را با هدف انحراف افکار عمومی از مشکلات حقوق بشری این کشور می‌توان ارزیابی کرد.

وی فقدان دادرسی عادلانه، شکنجه، خشونت، قتل، ناپدیدشدگی اجباری، تبعیض، نژادپرستی، اسلام ستیزی، نسل کشی، نقض گسترده حقوق زنان و کودکان و کارگران، اعمال محدودیت‌های غیرقانونی بر سر راه آزادی های مدنی و اجتماعی را بخشی از زنجیره نقض حقوق بشر از سوی آمریکا خواند که توجه جدی مکانیسم‌های بین المللی حقوق بشری را به خود می طلبد.

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار رسمی سازمانها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این اخبار  قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این اخبار منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.


نظام قضایی و زندان: 

افزایش آمار خودکشی در زندان لنکستر (لنکستر آن لاین- 17/11/93)

مقامات زندان لنکستر آمریکا به علت خودکشی دو زندانی در این زندان اقدام به اخراج دو کارمند خود کردند. 

با توجه به رخ دادن دو مورد خودکشی ظرف مدت کمتر از سه هفته در این زندان مسئولان این زندان جهت کاستن از فشارها وسرپوش گذاشتن بر اصل ماجرا اقدام به اخراج این دو کارمند کردند از دید کارشناسان افزایش آمار خودکشی در زندان های آمریکا نگران کننده می باشد.


انتقاد از نظام قضایی آمریکا (سادرن کوآلیشن- 10/11/93) 

جرمی هایل کارشناس مسائل اجتماعی با انتشار مطلبی از نحوه مجازات افراد در آمریکا انتقاد نمود. وی اظهار داشت: علاوه بر اینکه افراد در آمریکا به خاطر فقیر بودن مجازات می شوند به خاطر محکوم شدن و زندان شدن نیز مجددا باید تاوان بدهند. 

در آمریکا افرادی که یک بار به دلیل حمل مواد مخدر محکوم شده و زندانی می شوند. پس از آزادی از بسیاری از خدمات اجتماعی و کمک های دولت محروم می شوند. 

با توجه به اینکه بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر و یا فروشندگان این مواد افراد فقیر جامعه هستند لذا بسیاری از آنان مشمول مجازات قانون مذکور می گردند. 

وی با اشاره به اینکه 180 هزار زن فقیر طبق این قانون از حقوق شهروندی خود محروم شده اند این قانون را بسیار ظالمانه خواند که می تواند عواقب بسیار خطرناکی را برای آنان داشته باشد او همچنین این قانون را نژاد پرستانه توصیف نمود چرا که از هر چهار محکوم جرایم موادمخدر در آمریکا سه نفر سیاهپوست هستند.

انتقاد از وضعیت بد زندان‌ها در آمریکا (تمپابی- 14/11/93)

مایک کروس از مسئولین سابق زندان‌های آمریکا وضعیت اداره برخی زندان های آمریکا را وخیم توصیف کرد و گفت: مسئولان چشم به کمک‌های اهدایی از سوی اهداء‌کنندگان دوخته اند. 

وی این بحران را ناشی از کاهش میلیون ها دلاری بودجه مربوط به زندان های آمریکا دانست. او همچنین با اشاره به بودجه اندک اختصاص یافته به اداره امور زندان ها وضعیت لباس زندانیان لوازم بهداشتی وسایر امکانات این مراکز را بسیار نامناسب خواند و افزود که بسیاری از تجهیزات مربوط به زندان ها شکسته و معیوب شده و مسئولان هیچ گونه منبع مالی جهت تامین و جایگزین کردن این تجهیزات ندارند.

وضعیت در برخی از زندان ها به قدری وخیم است که مسئولین مجبور شده اند از لوازم کهنه و قدیمی سایر نهادها مانند پلیس استفاده نمایند. این مسئول سابق همچنین گفت: این وضعیت خشم کارکنان زندان ها و مردم را برانگیخته است. بسیاری از کارکنان و نگهبانان زندان ها نیز به دلیل مشکلات مالی شرایط سختی را سپری می کنند به طور مثال نگهبانان به دلیل کمبود نیرو مجبور هستند ساعت ها پست بدهند.

قتل یک جوان 23 ساله در زندان( فاکس 13-21/11/93) 

در پی درگیری خونین در یکی از بندهای زندان های آمریکا بین دو زندانی جوان 23 ساله به نام جولیو گورور با ضربات چاقو از پای در آمد و به قتل رسید. این درگیری در بند ویژه محکومین به اعدام رخ داد. بر اساس قوانین این بند بایستی از مراقبت های ویژه برخوردار باشد که نظارت ضعیف مسئولان سبب انتقال سلاح سرد و قتل شده است. 

خبر این حادثه تا قبل از انتشار آن توسط خانواده مقتول از سوی از سوی مسئولان بایکوت شده بود همه ساله در اثر درگیری میان زندانیان در زندان های آمریکا افراد زیادی با سلاح های سرد در سایه بی توجهی مسئولان به قتل می رسند.

تبدیل زندان ها به انبارهایی از افراد فقیر (دبیلواس- 24/11/93) 

نتایج یک محقق در مورد زندان های آمریکا نشان می دهد که دولت آمریکا از زندان های این کشور استفاده های غیر مرتبط نموده به طوری که این زندان تبدیل به انبارهایی بزرگ برای افراد فقیر شده اند. 

نتایج این بررسی وضعیت زندان های این کشور را اسفناک توصیف نموده و می افزاید اکثر زندانیان را فقیرترین و آسیب پذیرترین بخش تشکیل می دهند. بر همین اساس پذیرش زندانی در زندان های آمریکا در سال 2013 تقریبا 20 میلیون نفر بوده که این آمار به نسبت سی سال قبل دو برابر شده است. 

75 درصد از زندانیان به خاطر جرایم غیر جدی زندانی هستند. همچنین تعداد زیادی معلول ذهنی نیز در میان زندانیان دیده می‌شوند که 83 درصد از این افراد هیچ گونه مراقبت و رسیدگی پزشکی دریافت نمی کنند. آمارها نشان داده اند که بیماران ذهنی بطور متوسط مدت زمان بیشتری را نسبت به افراد عادی در زندان سپری می کنند. 

جمعیت کثیری از زندانیان آمریکا فقط به خاطر عدم توانایی در پرداخت جرایم نقدی خود در زندان به سر می برند. بر همین اساس بیش از نیمی از زندانیان آمریکا صرفا به خاطر اینکه توانایی پرداخت جریمه 2500 دلاری و پایینتر را ندارند در زندان محبوس هستند. 

در بسیاری از زندان ها زندانیان مجبور هستند مبلغی را به عنوان هزینه خدمات برای مواردی چون لباس دارو و غیره بپردازند. ناتوانی در پرداخت این هزینه ها سبب افزایش مدت زندان افراد می گردد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *