رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"چین و روسیه" در استفاده از طالبان به هدف خود نخواهند رسید

21:28 - 22 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۹۰۷۹
مشاور شورای امنیت افغانستان اظهارداشت که پروژه استفاده طالبان علیه داعش در افغانستان بطوری که مسکو و «پکن» می‌خواهند نمی‌تواند صورت گیرد.
به گزارش سرویس بین الملل حنیف‌اتمر مشاور شورای امنیت افغانستان در گفت‌وگو با تایمزآف‌اندیا گفته است که نظریه دشمنی داعش و طالبان اشتباه است زیرا داعش از عراق و یا سوریه به افغانستان نیامده است بلکه جهشی از تحریک طالبان پاکستان و نهضت اسلامی ازبکستان می‌باشد که در شرق افغانستان با گروه طالبان درگیرند ولی در شمال با هم بر علیه دولت می‌جنگند.
 
وی افزود: داعش در افغانستان در واقع از تحریک طالبان پاکستان و نهضت اسلامی ازبکستان شکل گرفته است و تحت عنوان جدیدی فعالیت می‌کنند.
 
اتمر اظهارداشت که چند هفته دیگر قرار است نشستی برای مواجه با افزایش ناامنی در افغانستان بین هند، روسیه، آمریکا و سایر کشورهای منطقه و بازیگران بین‌المللی برگزار شود.
 
مشاور شورای امنیت ملی افغانستان تصریح کرد که چالش امنیتی در افغانستان نسبت به سال‌های 2009 میلادی بسیار جدی‌تر است زیرا دولت افغانستان حالا نه با یک گروه منزوی تروریستی بلکه با یک مثلث خشونت مواجه است که یک ضلع آن افراط گرایی و ضلع دیگر آن اقتصاد و ضلع سوم آن نیز حمایت دولتی تروریسم است.
 
وی گفت که طالبان حالا به گروه‌های تروریستی مانند «لشکرطیبه» و «جیش‌محمد» که هند را تهدید می‌کند و به «جنبش ترکستان شرقی» که چین را تهدید می‌کند پناه داده است.
 
مشاور اشرف غنی با تاکید ادامه داد: به همین دلیل است که روسیه و چین نمی‌توانند به خواسته خود برسند و از گروه طالبان علیه داعش استفاده کنند.
 
به گزارش آسیا، از سوی هم ماریا زخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که حنیف اتمر با سرگئی‌لاوروف وزیر خارجه روسیه 17 ماه جاری میلادی دیدار می‌کند.
 
با این وجود چین و روسیه همواره از سوی برخی از مقامات متهم به حمایت و مشروعیت بخشیدن به گروه طالبان شده‌اند، اما این کشورها همواره تاکید دارند که تماس‌های آنها با گروه طالبان به منظور تشویق این گروه به فرایند صلح در افغانستان صورت می‌گیرند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *