رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گزارش خاموش آمریکا از وضعیت حقوق بشر در "افغانستان"

16:32 - 09 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۶۳۵۷
وزارت خارجه آمریکا سال گذشته گزارش سالانه خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان به طور علنی به انتشار می‌رساند اما امسال، انتشار این گزارش انتقاد شدید گروه‌های حامی حقوق بشر را برانگیخته است.
گزارش خاموش آمریکا از وضعیت حقوق بشر در به گزارش سرویس بین الملل وزارت خارجه آمریکا سال گذشته گزارش سالانه خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان با حضور وزیر خارجه آن کشور و به طور علنی به انتشار می‌رساند.
 
اما امسال، انتشار این گزارش انتقاد شدید گروه‌های حامی حقوق بشر را برانگیخته است.
 
گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا روز جمعه خلاف سال‌های گذشته، بدون حضور وزیر خارجه آمریکا منتشر شد.
 
ریکس تیلرسن، وزیر خارجه آمریکا نخواست این گزارش را شخصاً منتشر کند.
 
در دولت‌های گذشته، چه «دموکرات» و چه «جمهوریخواه»، شخص وزیر خارجه آمریکا این گزارش را طی مراسم ویژه منتشر می‌کرد.
 
این گزارش که به دستور کنگره آمریکا سالانه توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه می‌شود، بیانگر وضعیت حقوق بشر در حدود 200 کشور و قلمرو است.
 
عمده ترین مشکل حقوق بشر افغانستان، خشونت گسترده به شامل حملات بدون تبعیض و کورکورانه توسط گروه‌های شورشی مسلح بر افراد غیرنظامی در آن کشور است.
 
وزارت خارجه آمریکا در گزارش 2016 خود در مورد وضعیت حقوق بشر در کشور های جهان، با ذکر این مطلب اذعان می‌دارد که گروه‌های شورشی مسلح افراد وابسته به دولت افغانستان را می‌کشند و نیروهای دولتی بازداشت شدگان را مورد شکنجه و آزار قرار می‌دهند.
 
بر اساس این گزارش، بی‌توجهی گسترده به اجرای قانون و پاسخگویی اندک برای آنها که حقوق بشر را نقض کرده‌اند صورت گرفته و خشونت‌های هدفمند و تبعیض بومی اجتماعی علیه زنان و دختران هنوز هم در افغانستان وجود دارد.
 
از سایر تخطی‌های حقوق بشر در افغانستان نیز در این گزارش کشتارهای بدون محاکمه توسط نیرو های امنیتی، تحقیقات غیر موثر دولت در مورد سوء استفاده و شکنجه توسط نیروهای وفادار به دولت افغانستان است.
 
صدای آمریکا نوشت: این گزارش به وضعیت نامناسب زندان‌ها، بازداشت و توقیف خودسرانه، اتهام ارتکاب جرایم اخلاقی، فساد و ناکارآیی قضایی، نقض حریم خصوصی، وضع محدودیت بر آزادی بیان، مطبوعات و مذهب اشاره کرده است.
 
اما بر اساس گزارش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تعداد غیرنظامیان افغانستانی که در سال ۲۰۱۶ در این کشور کشته یا زخمی شده‌اند از زمان ثبت تلفات در سال ۲۰۰۹ بی‌سابقه بوده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *