صادرات "افغانستان" 80 درصد افزایش می‌یابد

21:12 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۲۰۸
اتاق تجارت بین‌المللی افغانستان ضمن استقبال از اجرایی شدن توافقنامه تسهیلات تجارت جهانی می‌گوید که تسهیلات این توافقنامه صادرات افغانستان را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.
صادرات به گزارش سرویس بین الملل اتاق تجارت بین‌المللی افغانستان ضمن استقبال از اجرایی شدن توافقنامه تسهیلات تجارت جهانی(WTO) می‌گوید که تسهیلات این  توافقنامه صادرات افغانستان را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.

توافقنامه تسهیل تجارت جهانی در 3 فصل و 24 ماده، 2 ماه توسط  شورای ملی افغانستان تصویب و به ریاست جمهوری این کشور  فرستاده و امضاء شده است.

این توافقنامه با دو سوم اعضای سازمان تجارت جهانی سال گذشته میلادی تصویب و هدف آن سرعت بخشیدن به تجارت فرامرزی است.

بر اساس این توافقنامه، برای صادرات و واردات کشورهای عضو سازمان، وقت، هزینه و مراحل اداری گمرکی کمتری در نظر گرفته می‌شود.

«قدیر بهمن» رییس عامل اتاق تجارت بین‌المللی افغانستان می‌گوید که اجرای این توافقنامه برای رشد صادرات کشور مهم است و طوری که پیش‌بینی شده، صادرات تا 80 درصد افزایش می‌یابد.

بهمن افزود: هدف عمده این توافقنامه از بین بردن چالش‌های گمرکی، از بین بردن بازرسی‌های غیر ضروری، تسهیلات گمرکی، مقررات تسهیل یافته و ایجاد شفافیت در توسعه روابط تجاری کشورهای عضو  است.

وی افزود:  با عملی شدن این توافقنامه، سالانه 730 میلیارد دلار سود بین مجموع تجاری کشورهای عضو  پیش بینی  و 20 هزار شغل در کشورهای توسعه نیافته همانند افغانستان ایجاد خواهد شد.

جمهور نوشت: اتاق تجارت بین المللی افغانستان از دولت افغانستان خواست که اقدامات عملی را به منظور استفاده از مزایای این توافقنامه انجام و جهت رشد اقتصاد پویا در این کشور به بخش خصوصی بهاء دهد.

/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *