رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فقر اقتصادی، زنان "بامیان افغانستان" را مجبور به انجام کارهای طاقت فرسا کرده است

12:07 - 09 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۳۶۶۲
زنان بامیانى هرچند پیشرفت‌هایى در فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند اما هنوز مشکلات در عرصه‌هاى مختلف، ۵۰ درصد زنان این ولایت را مجبور به انجام کارهاى سخت و طاقت‌فرسا کرده است.
فقر اقتصادی، زنان  هر چند زنان بامیانى در ١٥ سال گذشته، پیشرفت‌هایى در فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند اما هنوز مشکلات در عرصه‌هاى مختلف، 50 درصد زنان این ولایت را مجبور به انجام کارهاى سخت و طاقت فرسا در کنار مردان کرده است.
 
فقر اقتصادی، اشتغال در کارهای سخت، بیکاری و نبود شغل مناسب، از عمده ترین مشکلات زنان در بامیان محسوب می‌شود.
 
«فاطمه» یک تن از زنان بامیان که مشغول زنبوردارى در این ولایت است، در این رابطه گفت: 5 صندوق  زنبور، توسط موسسات با همکاری ریاست کشاورزی افغانستان بین آنها توزیع شد که درآمد فروش عسل می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی خانواده ‌اش را حل کند.
 
وی، زنبوردارى را نسبت به کار برخى زنان که در ادارات دولتی به عنوان منشی مشغول کارهستند بهتر و آسان‌تر دانست و افزود: در سال‌ جاری، حدود 100 کیلو عسل برداشت کرده که پول آن 80 هزار افغانی شده است.
 
«بسما» 45 ساله ساکن شهر بامیان که روزانه در چوب‌فروشی‌ها، پوست چوب را از بدنه درخت جدا مى‌کند، گفت: با این کار، روزانه 200 افغانی درآمد دریافت مى‌کند.
 
وی با بیان اینکه چندین زن دیگر نیز روزانه دراین کار سخت مشغول هستند، افزود: این شغل ثابت نیست و  بعضی روزها برای آنها کار فراهم است.
 
«علی حسن‌زاده» مدیرعامل اتاق تجارت و صنایع بامیان، با بیان اینکه در حال حاضر، در 35 مغازه خیاطی و فروش لوازم آرایشی و صنایع دستی زنان مشغول کار هستند، گفت: در اتاق تجارت و صنایع دستی بامیان، 31 انجمن اجتماعی و اقتصادی زنانه ثبت است که در هر انجمن  15 زن فعالیت اقتصادی دارند.
 
وی ایجاد شغل را برای زنان این ولایت یک معضل بزرگ خواند و افزود: بدون ایجاد کارخانه، سرمایه‌گذاری در بخش لبنیات، صنایع دستی و یا یک برنامه حمایتی دیگری برای زنان، نمی‌توان به تمامى زنان  دراین ولایت شغل ایجاد و یا آنان را به خودکفایی اقتصادی رساند.
 
«عبدالوهاب محمدی» رییس کشاورزی ولایت بامیان، گفت: در سال 1395 بیش از 2 هزار و 600 زن از پروژه‌های ریاست کشاورزی و موسسات بهره‌مند و زمینه اشتغال را  فراهم کرده است.
 
پژواک به نقل از رییس کشاورزی بامیان نوشت: در کل با ایجاد اشتغال در بخش‌های زنبورداری، باغچه‌داری، تولید سبزیجات، منابع طبیعی که برای زنان ایجاد شده 52 هزار روز کاری برای زنان ایجاد و زنان زیادی در این شغل‌ مشغول به کار  هستند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *