خدمات ناوگان حمل و نقل "افغانستان و ایران" ارتقا یابد

19:46 - 19 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۶۶۹۴
وزیر حمل و نقل افغانستان گفت: با توجه به روابط راهبردی ایران و افغانستان باید خدمات ناوگان حمل و نقل 2 کشور ارتقاء یابد.
خدمات ناوگان حمل و نقل به گزارش سرویس بین الملل محمد الله بتاش وزیر حمل و نقل افغانستان روز دوشنبه در حاشیه دیدار از پایان مرزی دوغارون پیرامون دریافت برخی هزینه‌های نامتعارف از رانندگان خودروهای ایران توسط برخی افراد سودجو افزود: پیرو نشست‌هایی در افغانستان و سفر به ایران داشتم در حال رایزنی و پیگیری این موضوع بوده و با این افراد برخورد خواهد شد.
 
وی افزود: پیش از این رانندگان ایرانی یک هزار و  200 دستگاه کامیون ترانزیت در اعتراض به دریافت وجوه نامتعارف تحت عنوان عوارض جاده‌ای در افغانستان، در مرز دو غارون متوقف شده بودند اما امروز با حضور وزیر حمل و نقل افغانستان فعالیت این خودروها از سر گرفته شد.
 
وی درگفت‌و گو با ایرنا، ادامه داد: در دو طرف مرز دوغارون و افغانستان رانندگان مشکلاتی دارند که هدف از سفر من به مرز دوغارون بررسی و رفع آنها است.
 
وزیر حمل و نقل افغانستان گفت: در سفر به ایران از مرزهای نیمروز، فراه و دوغارون دیدار کرده و مشکلات حمل و نقل جاده ای را در حوزه اختیاراتم از همین امروز برطرف خواهم کرد. سایر مشکلات عنوان شده از سوی رانندگان ایرانی را نیز به وزارتخانه های مربوط در افغانستان اطلاع می دهم.
 
وی افزود: با توجه به روابط راهبردی ایران و افغانستان باید خدمات ناوگان حمل و نقل دو کشور ارتقاء یابد.
 
بتاش ادامه داد: شهرستان تایباد و مرز دوغارون در خراسان رضوی بخاطر ظرفیتهای صادرات، ترانزیت و خروج مسافر از مهمترین نقاط تاثیرگذار در روابط دو کشور است.
 
وزیر حمل و نقل افغانستان روز گذشته نیز در سفر به مشهد و در جمع تجار و فعالان حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: کمیته تحقیق برای بررسی و رفع مشکلات تجاری و گمرکی بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون تشکیل و مستقر خواهد شد.
 
بتاش افزود: مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان و شرکتهای حمل و نقل ایران را در اسرع وقت بررسی و حل و فصل خواهم کرد.
 
وی همچنین با اشاره به موافقت افغانستان با حذف هزینه های عوارض ورودی و یا تعدیل آنهابر لزوم حذف عوارض غیرمنطقی، ایجاد امکانات رفاهی برای رانندگان در مرز و تداوم ارتباطات و هماهنگی بین مسئولان بخشهای دولتی و خصوصی دو کشور تاکید کرد.
 
حسین شرافتی راد فرماندار تایباد  گفت: روزانه پنج هزار نفر شامل رانندگان، مسافران، کارکنان بخشهای مختلف اداری و خدمات به این پایانه مرزی دوغارون مراجعه می کنند که نشانگر جایگاه ویژه این پایانه مرزی است..
 
شرافتی راد افزود: پایانه مرزی دوغارون با سهم 15درصدی در جایگاه دوم صادرات ایران و در رتبه نخست صادرات خراسان رضوی قرار دارد.
 
وی ادامه داد: این پایانه مرزی در جایگاه نخست عبور مسافر با وسایل نقلیه عمومی و پنجم ترازیت خروجی در کشور است.
 
فرماندار تایباد گفت: سالانه افزون بر یک میلیون نفر از طریق مرز دوغارون از افغانستان به ایران رفت و آمد می کنند لذا می طلبد هرچه سریعتر مشکلات حمل و نقل در دو طرف مرز برطرف شود.
 
مرز دوغارون در فاصله 18کیلومتری تایباد و این شهر در فاصله 225کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *