تجاوزات جنسی گسترده در ارتش آمریکا و نقض حقوق قربانیان

9:19 - 09 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۲۶۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بیش از نود درصد از زنان نظامی آمریکا که در جنگ‌های عراق و افغانستان شرکت داشتند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حقوق بشر یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر به ابزاری برای وارد کردن فشار از سوی کشورهای غربی به ایران تبدیل شده است.

موضوعی که صرفا بهانه‌ای است برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

حقوق بشر، از بنیادی‌ترین حقوقی است که هر انسانی به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره مند است و این حق از دیرباز مورد توجه ملت‌ها و اندیشمندان بوده است. امروزه نیز این مفهوم اهمیت و برجستگی فوق العاده و به مراتب گسترده تری در سطح بین المللی یافته است و تاکنون اسناد بین المللی متعددی برای تدوین و حمایت از حقوق بشر تدوین شده است.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

با توجه به وجود حقوق و قوانین مدون در حوزه حقوق بشر، این پرسش شکل می‌گیرد که چگونه شاهد وضعیت خلاف انتظار باشیم؟

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار و گزارشات مستند رسمی سازمان ها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این گزارش قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این گزارش منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.


تجاوزات جنسی گسترده در ارتش آمریکا و نقض حقوق قربانیان

ارتش آمریکا از جمله ارتشهای بزرگ دنیا است که حدود یک میلیون و پانصد هزار پرسنل دارد. از این تعداد، حدود دویست هزار نفر زن هستند که اکثر آنها در رسته‌های سخت نظامی بکارگیری می‌شوند.

همچنین بسیاری از آنان جهت مأموریت‌های بلندمدت، به سایر نقاط دنیا فرستاده می‌شوند که همین امر سبب محرومیت فرزندان آنان از حضور مادر به مدت طولانی می‌شود. دیده بان حقوق بشر در ماه می 2015، گزارش 119 صفحه ای را منتشر و در آن از تجاوز جنسی گسترده به زنان در ارتش آمریکا و همچنین تهدید قربانیان به اقدامات تلافی جویانه در صورت گزارش به مقامات ذی ربط پرده برداشت.

بخش‌های مهم این گزارش به شرح زیر است:

سیلی زدن، محرومیت از غذا، فحاشی و توهین با استفاده از رکیک ترین کلمات، تهدید به مرگ و یا صدمه شدید، تحقیر، تنزیل درجه و مقام و اخراج از جمله واکنش‌هایی است که یک زن نظامی مورد تجاوز واقع شده در صورت ارائه گزارش تجاوز به مقامات ذیربط، با آن مواجه می‌شود. 

این گزارش همچنین می‌افزاید: معضل تجاوزات جنسی در آمریکا، امر روشنی است و وزارت دفاع تخمین زده است که در سال 2014 حدود 18 هزار و 900 تجاوز جنسی در ارتش صورت گرفته باشد. دیده بان حقوق بشر این آمار را فاجعه آمیز دانسته و می افزاید: تقریباً هیچ یک از قربانیان تجاوز جنسی جبران خسارت نمی‌شوند و هیچ کس نیز در این رابطه پاسخگو نیست.

بر اساس این گزارش، تحقیقات انجام شده در ارتش نشان می‌دهد که حدود 62 درصد از پاسخ دهندگان که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند و به مراجع ذیربط گزارش داده اند، با اقدامات تلافی جویانه از طرف فرد متجاوز و یا افراد دیگر مواجه شده اند. به عبارت دیگر، اگر فرد قربانی از فرد تجاوز کننده شکایت کند، احتمال اقدام تلافی جویانه علیه وی 12 بار بیشتر از محاکمه فرد متجاوز است.

از 3 هزار و 261 پرونده تجاوز جنسی در سازمان قضایی وزارت دفاع آمریکا در سال 2014، تنها پنج درصد آن یعنی 175 پرونده به صدور حکم علیه شخص خاطی منجر شده است. همچنین تخمین زده می‌شود که از هر چهار مورد تجاوز در ارتش، صرفاً یک مورد آن به مقامات گزارش داده شود.

دیده بان در گزارش خود همچنین این مسئله را درج کرده است که بسیاری از قربانیان هنگام مصاحبه، علت عدم گزارش تجاوز را ترس و نگرانی از اقدامات تلافی جویانه توسط افراد متجاوز و یا دوستان وی و یا جایگاه بالای فرد تجاوز کننده اعلام کردند.

قربانیان تجاوز جنسی از کمک ناچیزی از سوی سازمان خود بهره مند می‌شوند و از آن طرف نیز افراد متجاوز کمتر به پای میز محاکمه کشانده می شوند؛ بطوری که در طول دوران تحقیق خود تنها توانستند به دو مورد فرد مجرم که به مجازات محکوم شده اند، برخورد کنند. 

بر اساس این گزارش اگر روند رسیدگی به پرونده‌های قربانیان تجاوز جنسی در ارتش آمریکا به همین ترتیب پیش برود، افراد کمتری جرأت شکایت از افراد خاطی را خواهند داشت و این امر پیامدهای بسیار منفی را در پی خواهد داشت. 

یکی از عوارض منفی و تأثیرگذار بر افراد قربانی، طرد شدن از سوی همکاران و دوستانشان است. در این گزارش همچنین مستنداتی وجود دارد که قربانیان هنگام مراجعه به مراجع مافوق جهت شکایت از تجاوز، توسط فرمانده خود به جرائم دیگری مانند نوشیدن مشروب و یا زنا محکوم و مجازات می شوند. ترس از این گونه مجازات ها، خود عاملی مهم در ترس و نگرانی قربانیان از گزارش تجاوز می‌شود.

موانع بسیاری بر سر راه قربانیان تجاوز جنسی جهت استفاده از سرویس‌های درمانی و پزشکی وجود دارد و ارتش نیز عملاً کاری برای آن ها انجام نمی‌دهد. از آنجا که بسیاری از قربانیان دچار افسردگی و بیماری‌های روحی می‌شوند و افشای آن و مراجعه به عنوان بیمار به پزشک آینده کاری آنان را به خطر می اندازد، بسیاری از قربانیان مجبور هستند تا از درمان خود صرف نظر کرده و با درد و رنج به خدمت خود در ارتش ادامه دهند.

اکثر قربانیان در مصاحبه‌های خود به دیده بان اظهار داشتند که دیگر همکارانشان آنان را به چشم یک دردسر و مشکل نگاه می‌کنند که مایه بی آبرویی واحد نظامیشان هستند. آنان عنوان داشتند درست در زمانی که به پشتیبانی و حمایت از طرف سازمان و همکاران خود نیاز دارند، به دلایل مختلف مانند ترس از فرد متجاوز و یا فشار مقامات مافوق به انزوا کشانده می‌شوند.

زنان قربانی به طرق مختلفی مورد تحقیر و یا تهدید همکاران و یا افراد متجاوز قرار می‌گیرند. طبق این گزارش، نوشتن جمله‌های رکیک و توهین آمیز بر روی وسایل شخصی و یا حتی خودروی های آنان و ضرب و شتم از جمله این اقدامات است. 

برخی از قربانیان نیز در مصاحبه اظهار داشتند که پس از گزارش تجاوز، از پست‌های قبلی خود تنزل مقام داده شدند و برخی دیگر نیز از کارهای اداری به بخش‌های خدماتی مانند انبارها جهت جابجایی کالا منتقل شدند. 

در یکی از موارد، یک زن دارای مدرک مهندسی کامپیوتر بوده که در قسمت مخابرات واحد خود مشغول به کار بود، پس از ارائه گزارش تجاوز به مقامات مافوق، به یک محیط کاملاً محصور منتقل شده که در آنجا می بایست در کنار چهار سرباز مرد اسلحه‌ها را تمیز کند. 

برنامه‌های تنبیهی نیز جزیی از برنامه کاری قربانیان تجاوز جنسی است. با توجه به اینکه در ارتش آمریکا دست فرماندهان جهت اعمال تنبیهات گسترده علیه پرسنل باز است، زنانی که قربانی تجاوز فرماندهان خود می‌شوند، در صورت ارائه گزارش مشمول تنبیهات سخت تلافی جویانه فرمانده خود قرار می‌گیرند. 

لازم به توضیح است بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط وزارت دفاع آمریکا، بیش از نود درصد از زنان نظامی آمریکا که در جنگ‌های عراق و افغانستان شرکت داشتند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

وضعیت تجاوز به زنان در ارتش آمریکا آن قدر وخیم است که به زنان شاغل در ارتش یک بسته پزشکی به نام "بسته تجاوز" داده می‌شود تا در صورت مورد تجاوز قرار گرفتن توسط همکاران خود، از پیامدهای احتمالی آن جلوگیری به عمل آید.














وضعیت حقوق بشر در آمریکا (13): تبعیض گسترده دولت آمریکا در برخورد با بومیان




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *