نگاهی به قصرهای باستانی کابل

10:15 - 06 فروردين 1396
کد خبر: ۲۷۰۳۴۱
قصر دارالامان، چهل‌ستون و قصر تاج بیگ از مهمترین قصرهای تاریخی کابل به شمار می‌روند که روزگاری محل سکونت بزرگان افغانستان بودند.
به گزارش سرویس بین الملل قصر دارالامان در فاصله 8 کیلومتری به ‌طرف جنوب غرب کابل و در حوزه 14 این شهر که در گذشته افشار تپه نام داشت قرار دارد و در زمان امان الله خان احداث شده است.
 
در آن سال‌ها مناسبات سیاسی دولت افغانستان و آلمان در شرایطی خوبی قرار داشت و به همین دلیل بود که 22 مهندس آلمانی برای همکاری با معماران افغانستانی در امور شهرسازی و تعمیرات به افغانستان آمدند و قصر دارالامان از جمله ساختمان‌هایی بود که به دست این افراد ساخته شد.
نگاهی با قصرهای باستانی کابل/ویژه نوروز/////
 
کار احداث این قصر در سال 1304 هجری قمری آغاز و در سال 1306 به پایان رسید.
 
در ساختمان مخروبه قصر دارالامان حدود 150 اتاق کوچک و بزرگ دیده می‌شود که در سال‌های حکومت امان‌الله تمام دستگاه‌های دولتی این حکومت را در خود جای داده بود.

نگاهی با قصرهای باستانی کابل/ویژه نوروز/////
 
این قصر در گذشته از شهرت خاصی برخوردار بود و گفته می‌شود که در سال‌های اول ساخت این قصر جاده‌های منتهی به دارالامان را درخت‌های زیبایی محسور کرده بود و قصر در میان شاخه‌های سر به فلک کشیده و نهرهای جاری آب جلوه‌ای خاص به خود گرفته بود.
 
متأسفانه دارالامان هم مانند دیگر ساخنمان‌های شهر کابل همچون موزه ملی، دانشگاه کابل و هتل‌های معروف این شهر در جریان جنگ‌های داخلی آسیب‌های جدی دید.
نگاهی با قصرهای باستانی کابل/ویژه نوروز/////
 
ساختمان قصر که به شکل چهار گوشواره‌ای و به صورت مستطیل با مهندسی خاصی طراحی شده بود، تخریب گردید و خشت‌های سنگی، کاشی‌ها، پنجره‌ها و دروازه‌های آن توسط غارتگران به یغما رفت.
 
این روزها با عبور از کنار دارلامان نه از درختان سر به فلک کشیده آن خبری است، نه از زیبایی و جلال آن قصر جادویی و نه از شکوه حکومت امان‌الله‌خان و تنها چیزی که به چشم می‌خورد اسکلت نیمه ویران قصر است که چون استخوان‌های در هم شکسته پرنده آهنینی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.
 
با خروج نیروهای طالبان از کابل و تحولات جدید در افغانستان انتظار می‌رفت که دولت و دستگاه‌های دولتی همچون وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور مسئولیت حفظ و نگهداری این قصر تاریخی را بر عهده بگیرد، اما بر خلاف تصور از زمانی که نیروهای خارجی امنیت کابل را بر عهده گرفتند، منطقه دارالامان قرنطینه شد.
 
همزمان با حضور نیروهای خارجی در کابل این محل به منطقه‌ نظامی تبدیل شد و افغانستانی‌ها اجازه ورود به قصر را نداشتند، اما پس از آن که امینت کابل به نیروهای داخلی این کشور واگذار شد، ارتش ملی افغانستان در منطقه قصر مستقر شد.
 
قصر تاج بیگ از دیگر عمارت‏‌های تاریخی افغانستان است، این قصر در سال 1358 شمسی به عنوان خانه حفیظ الله امین، رئیس جمهور  وقت افغانستان مورد استفاده قرار می‎‏گرفت.
 
قصر چهلستون نیز که در زمان سلطنت «شاه زمان سدوزایی» در سال 1210 هجری قمری ساخته شد و قبل از ویرانی از کاخ‌‏های با شکوه کابل به شمار می‌‏رفت.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *