رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هجوم علیه عدالت!

14:19 - 30 دی 1395
کد خبر: ۲۶۹۴۵۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی تحرکات و هجمه‌های سازمان‌دهی شده علیه قوه قضائیه را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزات حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت:  در ماه‌های گذشته به بهانه‌های مختلف، قوه قضاییه به عنوان یکی از قوای سه‌گانه کشور از سوی رسانه‌های معاند و دشمنان نظام با هجمه‌های مختلفی مواجه شده است. نمونه اخیر آن را در پرونده یکی از محکومان شاهد بودیم که با پررنگ کردن اعتصاب غذای وی، موجی از فشار رسانه‌ای به دنبال آن همراه شد و همگی با نگاهی کاملا یکسویه و مغرضانه، در صدد بودند مساله تا به نحوی عملکرد قوه قضاییه را در رسیدگی به برخی پرونده‌های مطرح زیر سوال ببرند. 

درباره تحرکات و هجمه‌های سازمان‌دهی شده که عمدتا ریشه بیرونی دارند چند نکته گفتنی است:

1.نکته اول به عدم تاثیرپذیری دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از فضاسازهی‌های رسانه‌ای بازمی‌گردد. گمان کشورهای غربی و رسانه‌های وابسته به آنها مبنی بر تاثیرپذیری دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از این قبیل فضاسازی‌ها اشتباهی فاحش است. قوه قضاییه بارها و در مقاطع مختلف زمانی، به خصوص پیرامون پرونده‌هایی که با حساسیت‌های رسانه‌ای، اقتصادی، سیاسی و امنیتی همراه بوده، ثابت کرده است که قاطعانه، شجاعانه و بدون توجه به دخالت‌های بیرونی عمل می‌کند. از این میان، می‌توان به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی، پرونده بیمه ایران، پرونده یک مقام سیاسی سابق، پرونده فساد نفتی، پرونده آقازاده‌ها و همچنین پرونده فتنه 88 اشاره کرد که همگی آنها را می‌توان به عنوان کارنامه درخشانی برای عملکرد قانونی و قاطعانه دستگاه قضا مطرح کرد.

2.نکته دوم مربوط به اهداف فضاسازی‌هایی است که در داخل و خارج صورت می‌گیرد تا به اصطلاح نگاه مردم را همسو با نگاه خودشان، علیه قوه قضاییه بشورانند و ضمن ایجاد بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضا و آرای صادره از سوی قضات، در سایر امور نظام و فرایندهای حساسی همچون انتخابات، نفوذ کنند. نمونه آن را در توییت یکی از وابستگان شبکه ضدانقلابی بی‌بی‌سی شاهد بودیم که با ارتباط عملکرد قوه قضاییه به جریان انتخابات سال 96، سعی داشت تا ضمن دستور حمله و هجمه به دستگاه قضا، فضای به اصطلاح دوقطبی در آستانه انتخابات سال بعد را سامان بدهد. البته از این سناریو در نهایت بخاطر هوشیار مردمی طرفی نبستند.

3.نکته دیگری که به دنبال هجمه‌ها علیه قوه قضاییه می‌توان به آن اشاره کرد، عملکرد خدومانه دادگستری‌ها و دادسراها است. محدودیت‌ها و کمبود منابع مالی و انسانی دستگاه قضا همواره در تمام جلساتی که نمایندگان مجموعه‌های مختلف قوه قضاییه حضور دارند، بارها مورد تاکید قرار گرفته است اما مسئولان و کارمندان دستگاه قضایی کشور، بدون در نظر گرفته تمام محدودیت‌ها، در مقاطع مختلف نشان دادند که با وجود محدودیت‌ها باز هم از رسیدگی به پرونده‌های متعدد قضایی و خدمات پرشمار حقوقی، ثبتی و قضایی غافل نیستند. به عبارت دیگر کارکنان و قضات شریف در جریان رسیدگی‌ها هیچ‌اعتنایی به فضاسازی‌های رسانه‌ای ندارند و کار خود را صرفاً بر مدار موازین قانونی و شرعی انجام می‌دهند.

4.نکته بعدی انتساب برخی اتهامات و شایعات به دستگاه قضاست که با کمی نگاه جزئی‌تر می‌توان بی‌پایه و اساس بودن آن رسید. به عنوان مثال می‌توان به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون برخی اقدامات نظیر اعتصاب غذای یک زندانی اشاره کرد که رسانه‌های معاند و کانال‌های ضدانقلاب بدون اشاره به جرایم او خط حمایت از آن فرد را در فضای رسانه‌ای و مجازی پمپاژ می‌کنند.

و بالاخره باید گفت اینکه عملکرد قوه قضاییه در ماه‌ها و سال‌های اخیر به ‌گونه‌ای بود که نمایندگان مجلس به محض مشاهده شدت هجمه‌ها علیه آن، با صدور بیانیه‌ای، علاوه بر قدردانی از مسئولان دستگاه قضا، حمایت خود را در رسیدگی به پرونده‌هایی که در پیش رو دارد، اعلام کردند. ناگفته نماند که فرای تمام این اظهارات، سخنان مقام معظم رهبری همواره فصل‌الخطاب است و ایشان در پی هجمه‌ها و فضاسازی‌های اخیر علیه قوه قضاییه فرمودند: «همه باید قدردان یک قوه قضاییه قاطع و شجاع باشیم.»

منبع : روزنامه حمایت

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *