گروکشی غیرقانونی است

12:29 - 09 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۰۵۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیا اگر از کسی طلب داشته باشیم، می توانیم مال دیگری را که متعلق به وی است، بدون رضایت بدهکار بجای طلب خود برداریم؟ کارشناسان وکیل آنلاین به این پرسش پاسخ داده اند.
به گزارش ، پرسش مخاطب وکیل آنلاین درباره گروکشی این است:

با درود عرض ادب در ابتدا سپاسگزاری فراوان دارم از کارشناسان محترم و همچنین مدیران سایت بنده بیش از یکسال است که از شخصی، مبلغ 2 میلیون و پانصد هزارتومان طلبکار هستم و تنها مدرکی که دارم اطلاعات تراکنش حساب بنده و واریز به کارت عابر بانک شخص مقابل است...چندی پیش (تقریبا 3 روز پیش) طی تماسی با ایشان، طلب خود را طلب نمودم که ایشان با چرب زبانی بنده را راضی کرد که پول را پس می دهد و حتی بنده را به منزل خود دعوت نمود(همکار سابق بنده بود) و مشکلات خودرا با بنده درمیان گذاشت و درآخر از بنده درخواست کرد که ماشین پراید ایشان را برای تعمیر به تعنیرگاه دوستم ببرم و ماشینش را تعمیر کنم(لازم بذکر است که در طی دورانی که باهم همکار بودیم 4 بار بنده ماشین ایشان را تعمیر کردم و هزینه های تعمیر را بنده متقبل شده بودم...حماقت و دلسوزی) وقتی ماشین را ایشان گرفتم و به خانه بردم، یک آن تصمیم گرفتم که ماشین را تا زمان دریافت طلبم به ایشان، پس ندهم و ماشین را به پارکینگ عمومی برده و درآنجا مانده است و هیچ استفاده ای نمیکنم و نکردم، حال ایشان وقتی از نیت بنده که همان گرو نگهداشتن ماشین در ازای طلبم است، آگاه شده است، اقدام به شکایت از بنده به عنوان خیانت در امانت کرده است.(لازم بذکر است که ایشان هیچ مدرکی دال براینکه ماشین را به من سپرده است تا تعمیر کنم ندارد و شاهدی هم ندارم و همچنین خودرو ایشان سالم است و آسیبی از طرف بنده به آن نرسیده است)...آیا جرم خیانت در امانت برای بنده مصداق دارد یا خیر؟ اگر جواب شما مثبت است(یعنی مصداق خیانت در امانت است) چه مجازاتی دارد؟ آیا می توانم انکار کنم که ماشینی به من سپرده نشده است؟ البته بنده قصد تصاحب ماشین را ندارم اگر طلبم را بدهد قطعا ماشین را پس می دهم.. لطفا جواب را هم به ایمیل بنده ارسال فرمایید هم در معرض نمایش دیگران قرار دهید. با سپاس

پاسخ کارشناسان وکیل آنلاین:
اقدام شما در خصوص گرو نگه داشتن اتومبیل اقدام اشتباه و خلاف قانون می باشد و تحت شرایطی می تواند عنوان مجرمانه نیز داشته باشد.
مطابق قانون زمانیکه طلبی از دیگری دارید، می بایست از طریق مراجع قانونی نسبت به مطالبه طلب خود اقدام نمایید و نه آنکه راسا چنین اعمالی انجام دهید.
فلذا پیشنهاد وکیل آنلاین ابن است تا هر چه سریع تر نسبت به رد اتومبیل به صاحبش و متعاقبا طرح دعوای حقوقی مطالبه طلب اقدام نمایید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *