سم فسفین چیست؟

15:41 - 10 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۹۲۸۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
قرص برنج ترکیب خطرناکی از فسفیدها است که جهت جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده، مصرف می‌شود. فسفیدها همچنین جهت دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک زدگی و جونده کش و غیره نیز مصرف می‌شود.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، فسفیدها (فسفید آلومینیوم …) باعث تحریک شدید دستگاه گوارش، اختلالات قلبی عروقی، هیپوتاسیون، شوک، آرتیمی، نارسایی قلبی، ادم ریوی،اسیدوز متابولیک، آسیب کبدی و کلیوی، ترومبوسیتوپنی و نشنج نهایتا کما و مرگ تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف می‌شود.

عوارض گوارشی ۵ الی ۱۰ دقیقه پس از مصرف حادث شده و سپس سایر علائم ظاهر می‌شود. تسریع در درمان حتی در بیماران به ظاهر بی علامت اهمیت بارزی در بهبود بیماران دارد.

قرص برنج چیست ؟

با تماس این ماده با رطوبت با اسید، گاز خطرناک فسفین آزاد می‌شود که علت اصلی توکسیسیتی این ماده است و هرچه این ترکیبات تازه تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطر ناک تر هستند.

مکانیزم اثر: مکانیزم احتمالی اثر این مواد (فسفین) بلوک سیتوکروم اکسیداز و مهار فسفوریلاسیون اکسیداتیو و در نتیجه مرگ سلولی است. بنابراین دستگاه‌هایی که به مقدار اکسیژن بیشتری نیاز دارند نسبت به این سم حساس تر و آسیب‌پذیرتر باشند. این ارگانها عبارتند از مغز، قلب، کبد و کلیه


عوارض ناشی از مصرف قرص برنج یا فسفین:

 عوارض حاد: استنشاق فسفین باعث ایجاد سردرد، گیجی، خستگی سرفه همراه با خلط (سبز رنگ)، اختلال در حرکت، صحبت کردن، تهوع و استفراغ، درد معده اسهال،  سردرد و…

مصرف خوراکی: تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سر درد، تشنج و کما است و مرگ بعد از ۴ روز یا حداکثر ۲ هفته با نارسایی قلبی حادث می‌شود.




ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
0
0
هوم. من بعد از برکینگ بد اومدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
0
0
هوم منم همینطور
ولی بار دومه میبینم بعد ۶سال
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *