هماهنگی تکنیک با داستان نیاز نمایش‌های عروسکی

22:10 - 29 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۲۹۸۱
شریف زاده گفت: بهره‌گیری از ویژگی‌های بومی در طراحی صحنه و عروسک از نکات قابل تامل آثار ارسالی به دبیرخانه هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون بود.
به ‌گزارش گروه فرهنگی خبرگزرای میزان، آرش شریف‌زاده یکی از اعضای هیات انتخاب آثار  جشنواره نمایش عروسکی، با ابراز خرسندی از توجه مراکز کانون به بومی‌سازی این نمایش ها، گفت: «صحنه‌پردازی آثار و شیوه‌ی طراحی عروسک‌ها از نکات مثبت آثار بررسی شده بود.»

این کارگردان در ادامه به تحلیل کیفی آثار ارسالی به هفدهمین دوره این جشنواره دو سالانه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و خواستار توجه بیشتر شرکت‌کنندگان به منابع مکتوب کانون شد.

شریف‌زاده یادآوری کرد: «کانون منابع کاملی دارد و می‌توان گفت مربیان و اعضا با چالش کمبود این دست منابع روبرو نیستند با این حال ضعف در انتخاب داستان‌ها برای اجرای نمایش عروسکی در اکثر آثار به چشم می‌خورد.»

وی در ادامه گفت: «آثار رسیده به جشنواره از تنوع تکنیک برخوردار نبوده و بسیاری از مراکز از شیوه‌ی تاپ تیبل استفاده کرده بودند. اگرچه این شیوه در آثار حرفه‌ای نیز قابل توجه است اما هماهنگی متن و تکنیک در این انتخاب دخیل است. اما در آثار ارسالی این هماهنگی دیده نمی‌شد. از سویی نمایش سایه‌ای متکی بر شیوه‌ نورپردازی است و به این مهم نیز دقت نشده بود. متاسفانه در میان آثار عروسک‌های نخی به چشم نمی‌آمدند و شیوه‌های متنوع و خلاقانه‌ای دیده نمی‌شد.»

شریف‌زاده عروسک‌گردانی و جان بخشی به عروسک‌ها را نیز یکی از معیارهای داوری خواند: «در میان 68 اثر بررسی شده آثاری پیشی گرفتند که عروسک‌گردانان توانسته بودند به القای حس در عروسک‌ها بپردازند و به آنان جان ببخشند.»

او در خاتمه گفت: «هیات بازبینی و انتخاب از میان آثار رسیده به دبیرخانه هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی آثاری را انتخاب کردند که در انتخاب نمایشنامه، هماهنگی تکنیک با داستان و شیوه‌ی عروسک گردانی موفق عمل کرده اند.»

«زهرا صبری»، «فرزاد زیدی‌نژاد» و «آرش شریف‌زاده» گروه انتخاب این دوره از جشنواره را برعهده داشتند.

هفدهمین جشنواره دوسالانه نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 6 تا 8 مهر در ساری برگزار می‌شود. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *