رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاهش بازدهی بورس با افزایش صف فروش/ شکر، کام قندی‌ها را شیرین کرد

9:30 - 26 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۱۴۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بازار سهام به واسطه رکود اقتصادی، تشدید رکود و تجربه مازاد عرضه در اغلب صنایع کالا محور و از طرفی سقوط قیمت‌ها در بازارهای جهانی کالا، روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را سپری می‌کند.
به گزارش ، ادامه روند منفی شاخص در هفته سوم شهریور ماه موجب شد تا زیان بورس افزایش یافته و به حدود 2 درصد برسد.

این در حالی است که شاخص بورس در هفته گذشته 425 واحد کاهش یافت که بیشترین سهم این روند منفی مربوط به ابتدای هفته بوده است.

 در هفته گذشته شاخص از ارتفاع 77 هزار و 167 واحدی به ارتفاع 76 هزار و 742 واحدی سقوط کرد.

علاوه بر این در حالی در اواسط هفته روند منفی شاخص بورس متوقف شد که تنها به رشد 12 واحدی بسنده کرد و این روند در دو روز پایانی سومین هفته شهریور ماه نیز با رشد اندک شاخص ادامه پیدا کرد.

از این رو طی هفته گذشته تحت تاثیر ریسک‌پذیری معامله‌گران به ویژه سهامداران خُرد، معاملات این بازار به عرصه صف‌های فروش سنگین به خصوص در صنایع بزرگ تبدیل شد و روز به روز بازدهی آن کاهش یافت.
 
در این میان برخی کارشناسان انتظار برای اعلام گزارش‌های شش ماهه و پیش‌بینی کاهش سود در بسیاری از شرکت‌ها را در کنار آخرین روزهای مهلت تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها، بی‌اثر در تشدید روند نزولی این بازار نمی‌دانند.
  
هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم در بورس به رقم 3284 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با هفته ماقبل افت 26.3درصدی را نشان می‌‌دهد. در مقیاس هفتگی از 37 صنعت بورسی نیز تنها هفت صنعت با افزایش رقم شاخص تا حداکثر 2.9 درصد روبه‌رو شدند و در شرایط عدم تغییر شاخص پنج گروه، 25 صنعت دیگر افت شاخص تا سطح هفت درصد را تجربه کردند.
 
گروه خودرو و ساخت قطعات در حالی با بیشترین میزان افت شاخص در این هفته همراه شد که بیشتربن تاثیر منفی بر شرکت‌های تولید‌کننده نظیر ایران خودرو و سایپا بوده است.
 
طی هفته گذشته گروه قند و شکر نیز بالاترین رشد شاخص را به میزان 2.88 درصد تجربه کرد.

سهام شرکت‌های فعال در بورس در حالی طی یک ماه گذشته با رشد قیمتی قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده‌اند که به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها و شایعات منتشر شده در خصوص افزایش قیمت شکر و تأثیر مثبت آن بر وضعیت سودآوری شرکت‌های فعال در این گروه عامل اصلی افزایش قیمت و ارزش سهام شرکت‌های قندی در هفته‌های اخیر باشد.

براساس گزارش میزان، به نظر می‌رسد در این روزها دلیل اصلی برای افت بورس، نبود نقدینگی و اخبار مناسب در بازار است و با وجود آنهاست که فضای بازار تغییر می‌‌کند. بنابراین باید منتظر ماند تا ببینیم در اوایل مهرماه چه جریان مناسبی برای حرکت بازار سرمایه به وجود می‌آید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *