"افغانستان" به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های متعارف پیوست

23:17 - 25 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۹۹۰۵
افغانستان به طور رسمی به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های متعارف پیوست،‌ بنابراین می‌تواند علیه کشور و گروهی که در مناطق مختلف این کشور مین‌گذاری می‌کند در مجامع بین المللی اقامه دعوا کند.
به گزارش سرویس بین الملل  افغانستان به طور رسمی به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های متعارف پیوست، کنوانسیونی که مجلس نمایندگان افغانستان آن را با 5 پروتکلش با قاطعیت آرا به تصویب رسانده بود.
 
اما افغانستان در حالی به کنوانسیون عدم استفاده از سلاح‌های متعارف پیوسته که مین‌ها و مواد منفجره تعبیه شده همه روزه در این کشور قربانی می‌گیرد.
 
کنوانسیون متشکل از 5 گروه است و تمام محدودیت‌ها برای استفاده از انواع مشخص سیستم‌های تسلیحاتی را در برمی‌گیرد.
 
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا در این رابطه گفت: در حال حاضر بیشترین تلفات ارتش ملی به دلیل تعبیه و انفجار مین است که مخالفان از آن استفاده می‌کنند.
 
وی افزود: تلفات ما بیشتر از 85 درصد ناشی از مین است مگر در سال‌های اخیر چون قطعات مهندسی ما تقویت شده فعالیت خوب می‌کنند تلفات در ارتش کاهش یافته اما همچنان قربانی می‌گیرد.
 
شهاب حکیمی رئیس یکی از مؤسسات خنثی‌سازی مین در افغانستان در مورد تأثیر پیوستن افغانستان به این کنوانسیون گفت: سودمندی پیوستن افغانستان به این کنوانسیون این است که افغانستان متعهد است سلاح‌های ممنوعه را تولید و استفاده نکند.
 
جمهور نوشت: پس از این اگر گروهی در افغانستان مین‌گذاری کند یا کشوری به افغانستان مین بفرستد، دولت افغانستان می‌تواند در جامعه بین المللی علیه آن گروه اقامه دعوا کند.
 
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *