۲۰ درصد پلاک‌های تهران بافت فرسوده است

22:00 - 01 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۶۴۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
رئیس سازمان نوسازی شهر تهران گفت: در شهر تهران یک میلیون پلاک داریم که ۲۰۵ هزار پلاک آن در بافت فرسوده واقع شده است.
به گزارش، بر اساس آمار سال ۱۳۹۳ عدد تدقیق شده مساحت بافت فرسوده تهران که به تایید کمیسیون ماده ۵ رسیده، سه هزار و ۷۲۰ هکتار و مساحت بافت فرسوده مصوب سال ۳۲۶۸ هکتار اعلام شده است.

وی به ارائه گزارشی از پروانه‌های صادره (تخریب و نوسازی و پروانه ساختمان) در بافت فرسوده پرداخت و اظهار کرد: از سال ۸۰ تا ۹۴ کل پروانه‌های صادر شده در طول این ۱۴ سال، ۵۴ هزار و ۴۸۴ پروانه بوده از این تعداد هفت هزار و ۹۴۰ مورد به صورت تجمیعی و ۴۶ هزار و ۵۴۴ مورد به صورت انفرادی صادر شده است.

فتح‌الهی افزود: پلاک‌‌های زیر ۱۰۰ مترمربع در تهران بسیار زیاد هستند که نه تنها خانوارهای متراکمی در آن‌ها زندگی می‌کنند بلکه فاقد شرایط فرهنگی، اجتماعی، فکری، اقتصادی و حتی فنی نیز هستند.

وی با بیان این‌که بر اساس طرح تفصیلی در طرح نوسازی و بهسازی، حداقل میزان قطعه‌بندی باید به ۱۵۰ مترمربع برسد تا بتواند ساخت‌وساز انجام دهد گفت: یعنی برای افرادی که در تهران زمینی کمتر از ۱۵۰ مترمربع دارد نباید پروانه صادر شود. همت این بوده که مالکان را برای تجمیع و رساندن زمین خود به ۱۵۰ مترمربع تلاش کنند.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران درباره وضعیت زمین‌های مسکونی در تهران گفت: در شهر تهران یک میلیون پلاک داریم که ۲۰۵ هزار پلاک آن در بافت فرسوده واقع شده است. ۳۶ درصد پلاک‌‌های مسکونی واقع در بافت فرسوده تهران زیر ۷۵ متر، ۶۰ درصد زیر ۱۰۰ متر، ۸۴ درصد زیر ۱۵۰ متر، ۹۱ درصد زیر ۲۰۰ متر و ۹۷ درصد زیر ۳۰۰ متر هستند.

وی اهرمی کردن امکانات را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تجمیع کردن پلاک‌های ریزدانه یکی از راهکارهایی است که بتوانیم به حداقل استاندارد طرح تفصیلی برای ساخت و ساز در شهر تهران برسیم.

فتح‌الهی به چالش‌های نوسازی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: نبود یک مدیریت هماهنگ مهمترین معضل در بافت‌های ناکارآمد شهری بود که برگزاری ستاد ملی بازآفرینی سبب ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها شد و این چالش را تا حد زیادی برطرف کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *