رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

باید بنادر به قطب اقتدار اقتصادی ایران تبدیل شوند

3:50 - 11 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۶۹۰۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بر تبدیل شدن بنادر ایران به قطب اقتدار اقتصادی تاکید کرد.
باید بنادر به قطب اقتدار اقتصادی ایران تبدیل شوندبه گزارش گروه سیاسی ،سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در افتتاحیه دومین جشنواره "نام و نشان ماندگار" با رویکرد بزرگداشت روز ملی خلیج فارس که در سالن همایش های ملی صدا و سیما برگزار شده بود، گفت: ایران از نگاه صاحب نظران و چهره های عالم در حوزه‌های دفاعی، سیاسی و اقتصادی از یک موقعیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که از مهمترین شاخص‌های این جایگاه، داشتن مرز آبی شمالی خلیج‌فارس و حضور موثر در دریای شمالی است که ایران را به یک نقطه حساس و استثنایی تبدیل کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بدون شک بزرگترین ذخایر گازی جهان دراین نقطه است و ایران تنها در میدان گازی پارس جنوبی بیش از 14 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی در اختیار دارد و در کنار آن بیش از 18 میلیارد بشکه میعانات گازی دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: خلیج‌فارس از نظر جغرافیایی و اقتصادی یک منطقه بکر و بزرگ است و می‌تواند ایران را به پل ارتباط با کشورهای آسیای میانه با جهان تبدیل کند از سویی دیگر امکان شکل گیری یک منطقه اقتصادی بزرگ و تعیین کننده در جهان در سایه همگرایی و پیوند با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد.

وی یادآور شد: از دلایلی که کشورهای استکبار تلاش می‌کنند رابطه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تیره کنند جلوگیری از امکان شکل گیری یک مجموعه بزرگ اقتصادی با حضور و مشارکت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و ایران به دلیل موقعیت استراتژیک می‌تواند برای خلق این منطقه نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: از سویی دیگر سواحل مکران از یک موقعیت استثنایی برای راهیابی به آبهای آزاد برخوردار است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و دربرنامه ششم توسعه نیز دولت به طور جدی به آن پرداخته است و امید است در آینده‌ای نه چندان دور این دغدغه مقام معظم رهبری راه را برای حضور موثر ایران در آبهای آزاد هموار کند.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه ایران برای خلق اقتصاد مقاومتی و تبدیل شده به یک اقتصاد بزرگ باید از سواحل خویش به معنای واقعی بهره ببرد، تصریح کرد: در این راستا باید بنادر به قطب اقتدار اقتصادی ایران تبدیل شود که متاسفانه نتوانستیم در این حوزه قدم‌های معناداری برداریم.

وی تاکید کرد: برخی از بنادر حاشیه خلیج فارس ظرفیت بیش از 600 هزار کانتینر را دارد که ما با این افق فاصله داریم، بدون شک ما باید با بنادر مجهز و بالاترین ظرفیت‌های ممکن به قطب و محور صادرات کالا در خلیج فارس تبدیل شویم که امید است دولت و مجلس از ظرفیت‌های در اختیار به درستی استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، به حضور موثر نیروهای هوشمند دریایی اشاره کرد و افزود: این مهم نشان می‌دهد که نگاه ما در راستای افزایش اقتدار دفاعی کشور است و به طور حتم کشورهایی می‌توانند از اقتدار بالاتر دفاعی برخوردار باشند که در عرصه نظامی حضور موثری داشته باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: نقش نیروهای دریایی در افزایش اقتدار دفاعی کشور بسیار تعیین کننده است که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران این راه را آغاز کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *