مشارکت زنان ایرانی در زمینه ثبت اختراع ۱۰ درصد بالاتر از میانگین دنیاست

11:43 - 24 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۰۱۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
مشارکت زنان ایرانی در زمینه ثبت اختراع ۱۰ درصد بالاتر از میانگین دنیاست
مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری گفت: براساس مطالعه‌ای که در معاونت علمی در مورد اختراعات ثبت شده در ایران انجام شد؛ در پنج سال گذشته مشارکت زنان در ثبت اختراع در ایران ۵ درصد افزایش یافته است که نسبت به آمار‌های جهانی، وضعیت خوبی ارزیابی می‌شود. این آمار در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶ درصد بوده که نسبت به میانگین جهانی ۱۰ درصد بیشتر است، اگرچه که با وضعیت بهینه حالت تعادل فاصله داریم و باید سیاست‌های را در قالب فناوری برای زنان توسعه دهیم تا زنان نیز مشارکت بیشتری در توسعه فناوری داشته باشند.

خبرگزاری میزان - به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست تخصصی "شبکه‌ی راهبردی زنان متخصص صنعت نفت؛ همسو با پایداری" به همت معاونت امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت ایران عصر پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در حاشیه دومین روز از بیست‌و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور میترا امین‌لو مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نهاد ریاست جمهوری، خدیجه گودرزی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور زنان و خانواده، سید مسلم موسوی درچه، عضو هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، سوسن سپهوند رئیس تفسیر اطلاعات ژئوفیزیکی مدیریت اکتشاف برگزار شد.

در این نشست میترا امین‌لو، اظهار داشت: براساس مطالعه‌ای که در معاونت علمی در مورد اختراعات ثبت شده در ایران انجام شد؛ در پنج سال گذشته مشارکت زنان در ثبت اختراع در ایران ۵ درصد افزایش یافته است که نسبت به آمار‌های جهانی، وضعیت خوبی ارزیابی می‌شود. این آمار در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶ درصد بوده که نسبت به میانگین جهانی ۱۰ بیشتر است، اگرچه که با وضعیت بهینه حالت تعادل فاصله داریم و باید سیاست‌های را در قالب فناوری برای زنان توسعه دهیم تا زنان نیز مشارکت بیشتری در توسعه فناوری داشته باشند.

وی افزود: به گواه آمارها، زنان در همه جای دنیا علیرغم حضور پرتعدادتر در مقاطع تحصیلی مختلف در عرصه شغلی و حضور اجتماعی با افت قابل‌توجهی مواجه می‌شوند.

امین‌لو با تحلیل نمودار قیچی در دنیا افزود: این بدان معنی است که جامعه از عدم اثرگذاری زنان و جاری شدن تفکر زنانه و مادرانه که ضرورت توسعه فناوری‌های امروز است، متضرر می‌شود. در دنیا سیاست‌هایی برای بهره‌مندی از ظرفیت زنان در توسعه اقتصادی صورت گرفته و به طور مستمر پایش می‌شود. این امر نیازمند برنامه‌ها و اقدامات هدفمند و پرهیز از محدود نمودن امر به مسائل خاص، با لحاظ ویژگی‌های این قشر است.

مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله شمولیت در مفاهیمی مانند تفکر طراحی نیز مورد توجه است، تاکید کرد: برای داشتن سیاست‌های فراگیر و کاربردی در جهت پیشرفت و توسعه متناسب با مخاطب، باید تفکر زنانه فارغ از جنسیت در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی ظهور یابد و بیش از آنکه زنان صرفا به دنبال تصاحب جایگاه‌ها باشند، جامعه نیازمند نقش زنان در صنعت و فناوری است و عدم تحقق این امر موجب خسران برای کل جامعه خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *