رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ازبكستان حضورنظامي درمرزهاي اين كشور با "افغانستان" را تقويت كرد

16:16 - 28 فروردين 1395
کد خبر: ۱۶۱۲۰۳
نظاميان ازبكستان در مرز با افغانستان تدابير امنيتی را افزايش داده و گشت‌های نظامی را در سواحل‌های رودخانه مرزی آمو افزايش داده اند.
ازبكستان حضورنظامي درمرزهاي اين كشور با

به گزارش سرویس بین الملل ، مسئولان امنیتی افغان همچنین از افزایش گشت‌های نظامی نظامیان ازبكستان درسواحل رودخانه آمو و مرزسرحد مشترك با افغانستان خبر داده اند.

منیر فرهاد سخنگوی استان بلخ به رسانه های محلی گفت كه گشت نیرو‌های نظامی ازبكستان از یك ماه پیش تاكنون شدت یافته و علت آن گسترش فعالیت‌های تروریستی مخالفین در شمال افغانستان و تهدید‌های امنیتی به سواحل رودخانه آمو است.

وی با بیان اینكه گشت های نظامی ازبكستان درهماهنگی با نیرو‌های امنیتی افغان صورت می‌گیرند، گفت: بخاطر تهدیدات مشاهده شده ازبك ها هم نگرانی خود را دارند از اینرو در نقاط مرزی گشتزنی می كنند.

عطا محمد نور استاندار استان بلخ چهار روز پیش از حضور گسترده افراد وابسته به گروه ترویستی داعش در نقاط مختلف افغانستان از جمله استان بلخ ابراز نگرانی كرده بود.

اخیرا گریگاری كرسین یكی از مقامات وزارت خارجه روسیه شمار ترویست های سازمان یافته گروه داعش در افغانستان را شش هزار نفر اعلام كرده بود.

كرسین گفته ‌است تهدید‌های امنیتی ناشی از حضور گروههای تروریستی در افغانستان مبالغه نیست بلكه در برابر جنبش طالبان كه موقعیت خود را هم اكنون در شمال افغانستان تقویت میكند،داعش نیز در این كشور جنگزده برای خود جای پا می جوید.

به گفته وی در حال حاضر در افغانستان طرفداران این گروه در 25 استان از 34 استان افغانستان دیده می‌شوند كه در بین آن‌ها شهروندان كشور‌های آسیای مركزی و قفقاز شمالی هم هستند.

سه كشور آسیای میانه شامل تاجیكستان، ازبكستان و تركمنستان با افغانستان هزاران كیلومتر مرز مشترك دارند. سران كشور‌های منطقه و همین طور روسیه بار‌ها از حضور شهروندان این كشور‌ها در صفوف ‌طالبان و القاعده ابراز نگرانی كرده‌اند. ناآرامی‌های اخیر در شمال افغانستان و سقوط چندین منطقه مرزی به دست طالبان بر این نگرانی‌ها افزوده‌ است.

انتهای پیام/




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *