رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روسیه تن به معامله با آمریکا می دهد؟!

14:15 - 18 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۶۲۳۱
روزنامه های عربی منطقه خبر از پیشنهادهایی به روسیه از سوی اروپا می دهند. رسانه های عربی می گویند، مقامات کشورهای اروپایی به روسیه پیشنهاد کرده اند که در قبال رفع تحریم های اقتصادی اروپا علیه روسیه، مسکو حمایت خود را از اسد پایان دهد.
به گزارش گروه بین الملل ، این اخبار گرچه از سوی مقامات روسیه تکذیب و یا حتی تأیید نشده است، اما وجود همین شایعات هم نشانه ای از تلاش اروپایی ها و آمریکا برای مجاب کردن روسیه برای قطع حمایت از بشار اسد دارد.

اروپا و آمریکا تاکنون قطعاً پیشنهادهای زیادی را به مسکو داده اند تا بتوانند با کنار گذاشتن آن از بحران های منطقه، به اهداف خود برسند. عالم سیاست، عالم معامله های سیاسی و اقتصادی است.

اگر پیشنهادهای دندان گیری داده شود، امکان این که معامله بر سر موضوع مهمی مانند سوریه انجام گیرد بسیار است. اما روسیه در معادله سوریه تنها نیست و کشورهای مهم و تأثیر گذار دیگری هم وجود دارد که نقش اساسی در سوریه دارد.

روسیه اگر بخواهد بر سر سوریه معامله کند، هر چند برای این معامله پیشنهاد سنگینی به او شود، بازنده خواهد بود. روسیه، یک کشور مهم در منطقه را از دست می دهد که تاکنون به عنوان تنها بازمانده همپیمان او در منطقه بوده است.

با سقوط سوریه و سرنگونی اسد دراین کشور، برای تکمیل صفحه پازل آمریکا در منطقه تنها چند قطعه باقی می ماند که در صورت وقوع سقوط سوریه، این پازل های باقی مانده جای خود را پیدا می کنند.

روسیه اکنون به خاطر مسائل اوکراین از سوی اروپا و آمریکا تحریم شده است. این تحریم ها اکنون نزدیک به 2 سال است اعمال شده اما نتیجه ای که غرب از آن انتظار داشت به دست نیامده است.

در واقع تحریم های روسیه از سوی اروپا و آمریکا نه تنها روسیه را متضرر کرده بلکه کشورهای اروپایی هم تحت تأثیر این تحریم ها قرار گرفته اند. صادرات اروپا به روسیه قطع شده و در مقابل نفت و گاز روسیه هم با کندی صادرات به اروپا روبرو است.

اما روسیه در این دوسال گذشته که با تحریمهای اروپا و آمریکا دست و پنجه نرم کرده است، توانسته خود را پیدا کند. روسیه از نظر وسعت و جمعیت و وجود منابع و کشاورزی می تواند از پس تحریم ها بر بیاید، ضمن این که روسیه از نظر صنعتی هم توانمند است و در زمینه تولید سلاح با آمریکا هماوردی می کند.

با توجه به شرایطی که روسیه دارد، به خاطر تحریم های غرب علیه این کشور، فشار زیادی را تحمل نمی کند. در واقع متضرر نمی شود بلکه می تواند از این فرصت بهره برده و به توانمندی های خود بیشتر تکیه کند که البته تاکنون اقدامات اقتصادی در این کشور در همین مسیر بوده است.

اما در این میان جمهوری اسلامی هم قرار دارد که یک نقش اساسی در معادلات منطقه دارد. ایران پیش از آن که روسیه به بحران سوریه ورود کند، در دفاع از دولت و ملت این کشور وارد بحران شد. ایران خطری که در آینده نه چندان دور منطقه، ایران و حتی کشورهای فرامنطقه از جمله روسیه را تهدید می کرد، درک کرده بود به همین خاطر برای جلوگیری از گسترش آن پا به میدان گذاشت.

حضور ایران در سوریه و رایزنی هایی که با مقامات روسیه انجام داد باعث شد تا مسکو هم به خطر سقوط اسد در سوریه و گسترش تروریسم در منطقه واقف شود. اکنون هم میان ایران و روسیه بر سر سوریه اتفاق نظر وجود دارد. مقامات هر دو کشور بر ماندن اسد در قدرت تأکید دارند مگر آن که پیشنهاد چرب و شیرینی به مسکو شود آنگاه باید دید که آیا روسیه ذوق زده این پیشنهاد می شود یا نه؟!

ایران و روسیه در بحران سوریه هماهنگ هستند. این هماهنگی باعث شده تا غربی ها از بی اطلاعی از این تصمیم گیری ها و هماهنگی ها خشمگین باشند به همین خاطر اقدام به القاء اختلاف میان ایران و روسیه، فضا سازی علیه حملات هوایی ارتش روسیه، بالا بردن تعداد شهدای مدافع حرم ایرانی می کنند. رسانه های غربی پس از پیروزی های گسترده ارتش سوریه در بازپس گیری خاک این کشور از چنگ تروریست های تکفیری فضا سازی سنگینی را علیه جبهه مقاومت آغاز کردند.

روسیه اکنون باید متوجه شده باشد که نمی توان به غربی ها اعتماد کرد. چه تضمینی وجود دارد که در صورت توافق روسیه و غرب بر سر سوریه، مسکو تعهدات خود را اجرا کند، اما آیا غرب هم اجرا خواهد کرد؟!



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *