رتبه یازدهم ایران در تولید گازهای گلخانه ای

19:34 - 17 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۵۸۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
جلالی گفت: ایران در جهان از تولید گازهای گلخانه در رتبه یازدهم قرار دارد و سالانه 9 تن گاز گلخانه ای در کشور تولید می شود.
رتبه یازدهم ایران در تولید گازهای گلخانه ای
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور بعد از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی با اشاره به اهمیت فضای سبز و درخت در کشور گفت: مسئله تغییر اقلیم برای مجموعه جهان به عنوان چالش بزرگ و پر حاشیه تبدیل شده و جز پدیده هایی که در ابعاد مختلف می تواند بر حیاط و زندگی انسان ها و سایر موجودات اثر بگذارد.

وی افزود: بحث بیابان زدایی نیز از پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم است و عامل آن بالارفتن غلظت گازهای گل خانه ای است.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع تصریح کرد: قبل از انقلاب صنعتی میزان غلظت گاز های گلخانه ای 270tppm نیز و امروز غلظت 400tppm و پیش بینی می شود تا پایان این قرن میزان غلظت گازهای گل خانه ای به 600tppm  افزایش بیابد.


جلالی تصریح کرد: عامل افزایش گازهای گلخانه ای استفاده بیش از حد از انرژی های فسیلی است و عامل دیگر آن کاهش فضای سبز جهان به ویژه جنگل ها است که در قرون گذشته سطح جنگل های جهان 8 میلیارد متر مربع بوده که امروز این رقم نصف شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت توسعه فضای سبز حرکت کنیم گفت: البته در این بین محدودیت منابع آب نیز یک چالش جدی است و می توان برای جبران کم آبی از آب های غیرمتعارف استفاده کرد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی هر هکتار درختکاری در سال 8 تن گاز کربنیک و بیش از 60 تن گرد و غبار را جذب می کند و همین موضوع اهمیت درختکاری را دو چندان می کند.

جلالی تصریح کرد: ایران از نظر تولید گازهای گلخانه ای در دنیا رتبه یازدهم را دارد و سرانه تولید گاز گلخانه ای در ایران 9 تن در سال است در حالی که میانگین سرانه جهان 6 تن است و این امر نشان می دهد که ما جزو کشورهایی هستیم که باید تلاش بیشتری برای رسیدن به تعادل انجام دهیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *