از نظر تعمیر نیروگاه در سطح کشورهای پیشرفته هستیم

18:30 - 27 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۶۲۱۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: سطح تعمیر و نگهداری نیروگاه های کشور در حد کشورهای پیشرفته است.
به گزارش ،‌ هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در شرایط تحریم قرار داشتیم افزود: در چنین شرایطی که امکان انتقال ارز و باز کردن LC نداشتیم، توانستیم به این سطح از توانمندی برسیم.
 
وی افزود: البته هنوز در این زمینه جای کار بیشتری داریم و نباید از تجربیات جهانی غافل شویم و هر سال دوره تعمیر نیروگاه ها نسبت به سال قبل کمتر می شود.
 
فلاحتیان همچنین با اشاره به اینکه قیمت نفت به شدت کاهش یافته است گفت: کشورهای وارد کننده برق از ایران به دنبال کاهش بهای نفت به فکر کاهش واردات برق از ایران هستند چون نمی توانند بدهی و بهای آن را پرداخت کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه قرار است 5 هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی احداث شود افزود: تعرفه خرید برق که امسال اصلاح شد از سه شاخص قیمت صرفه جویی شده سوخت هزینه های کاهش آلاینده ها و تبدیل انرژی در نیروگاه ها تعیین تعرفه تبعیت می کند.
 
فلاحتیان با اشاره به اینکه 60 درصد نیروگاه های کشور در بخش خصوصی قرار دارد افزود: دولت به ازای هر کیلووات ساعت برق بدون محاسبه قیمت سوخت فقط 40 تومان درآمد دارد در حالیکه 90 تومان قیمت تمام شده است، 10 تومان بابت یارانه ها پرداخت می شود و 10 تومان دیگر جزو مطالباتی است که وصول آن سخت و یا دریافت نمی شود و مابقی را دولت برای تولید برق به وزارت نیرو یارانه پرداخت می کند، به همین دلیل امکان پرداخت به موقع بدهی ها وجود ندارد.  
   
وی افزود: نمی توان خصوصی سازی را راه انداخت اما تعرفه ها را تغییر نداد.
 
فلاحتیان گفت: برای کمک به اقتصاد صنعت برق یا باید تفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش را در لایحه بودجه لحاظ کرد و یا برق را به قیمت واقعی فروخت.
 
وی افزود: برخی از نیروگاه ها هم اکنون 25 درصد پول فروش برق خود را دریافت می کند در حالیکه طلب پرداخت جریمه تأخیر به تولیدکنندگان حق آنهاست اما وقتی منبعی برای پرداخت وجود ندارد دو راه بیشتر باقی نمی ماند یکی فروش قیمت تمام شده برق و دیگری پرداخت تفاوت قیمت برق است که باید به این موضوع توجه شود.
 
فلاحتیان تأکید کرد: یک ماه قبل با استفاده از اسناد خزانه ملی 2 هزار میلیارد تومان برای بهبود فضای اقتصادی و ساماندهی این وضع با کمک دولت و مجلس پرداخت شد که امیدواریم در سال 95 اقتصاد برق را بتوانیم بهتر از گذشته اداره کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه هزینه انتقال و توزیع سوخت برای تولید برق را از مشترکان دریافت نمی کنیم بنابراین نفت سر سفره همه مشترکان هست.
 
فلاحتیان با اشاره به برنامه ششم توسعه افزود: باید حدود 25 هزار مگاوات در طول این برنامه نیروگاه احداث شود.
 
وی گفت: به این ترتیب هر سال 5 هزار نیروگاه احداث خواهد شد تا در پایان برنامه ششم ظرفیت نیروگاهی کشور به حدود صد هزار مگاوات برسد و در افق 1404 ظرفیت نیروگاهی کشور به 120 هزار مگاوات خواهد رسید.  
 
وی با تأکید بر اینکه در دنیا نگاه دیگری برای تأمین برق با توجه به رشد جمعیت و رشد مصرف برق وجود دارد گفت: ذخیره سازی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و مدرن کردن نیروگاه ها به جای ساخت نیروگاه های جدید مورد توجه است.  
 
فلاحتیان اضافه کرد: مصرف برق در حال حاضر حدود 32 هزار مگاوات است در حالیکه در زمان اوج مصرف بیش از 50 هزار مگاوات برق مصرف شده است که به این ترتیب ذخیره سازی ، راه حل مناسبی است.  
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تأکید کرد: اولویت وزارت نیرو افزایش راندمان نیروگاههاست که در حال حاضر 17 هزار مگاوات نیروگاه با راندمان 32 تا 33 درصد به سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد که راندمان این نیروگاه ها به 43 درصد بدون مصرف سوخت با استفاده از بخار برسد.
 
وی افزود: بازنشسته کردن نیروگاه های قدیمی و فرسوده و ساخت نیروگاه های جدید با راندمان بالا تا 60 درصد که می توان در کنار آنها آب شیرین کن نیز ساخت، در دستور کار است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *