دریافت مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟

10:56 - 29 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۸۵۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
دریافت مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟
دریافت مالیات از خانه‌های خالی با هدف ساماندهی بازار مسکن مدتی است که به مرحله اجرا درآمده و به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن برای ۱۲۰ هزار خانه خالی برگه مالیاتی صادر شده است.

خبرگزاری میزان - طرح مالیات بر خانه‌های خالی در تیر ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید و سپس به شورای نگهبان ارسال شد و بعد از رفع ایرادات این طرح به مرحله اجرا درآمد. 

براساس این قانون واحد‌های مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آن‌ها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشود در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر اگر واحد مسکونی بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، باید مالیات پرداخت کند. 

طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی، ضرایب مالیاتی در این قانون برای خانه‌های خالی تعیین شده است، از این‌رو مالکان مکلف هستند تا در سامانه اسکان ثبت‌نام کنند و وزارت راه و شهرسازی بعد از شناسایی واحد‌های خالی، موارد را به سازمان امور مالیاتی ابلاغ می‌کند. 

براساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‏‌های مستقیم، فقط اطلاعاتی که از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، ملاک عمل برای مطالبه واحد‌های مسکونی خالی است و با پرداخت نکردن مالیات قطعی توسط مالکان، خانه‌های خالی ممنوع‌المعامله می‌شوند. 

در راستای ساماندهی بازار مسکن، خانه‌های خالی از طریق الزام به ثبت مالکیت در سامانه ملی املاک و اسکان شناسایی می‌شوند. 

تاکید بر شناسایی خانه‌های خالی در «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» 

همچنین تقویت سامانه ملی املاک و اسکان، جهت شناسایی خانه‌های خالی و تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور یکی از مواردی  است که در «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» بر آن تاکید شده است.

از طرفی ضمانت اجرایی برای ثبت قرارداد‌های مسکن و ارائه راهکار‌هایی برای الزام‌آور شدن آن، از دیگر موارد مطرح شده در «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» است.

صدور برگه مالیاتی برای ۱۲۰ هزار خانه خالی 

ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در همین راستا اعلام کرد که شناسایی خانه‌های خالی از طریق سامانه املاک و اسکان انجام می‌شود و تاکنون اطلاعات ۱۲۰ هزار خانه خالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته که برای آن‌ها برگه مالیاتی صادر شده است. 

به گفته نوروزی همه خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشند اطلاعات آن‌ها به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود و مالکانی که اطلاعات ملک خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نکردند هم در زمره خانه‌های خالی اطلاعات آن‌ها به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. 

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در توضیح میزان مالیات خانه‌های خالی گفته است بر اساس قانون در سال اول معادل ۶ برابر مالیات بر درآمد اجاره و در سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر خواهد بود و اگر فردی ۵ خانه خالی داشته باشد این رقم دو برابر می‌شود که عدد قابل توجهی است. 

عرضه ۱۸۲ هزار واحد مسکونی خالی در قالب اجاره یا خرید به بازار مسکن

طبق اعلام مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزرات راه و شهرسازی راهکار‌های اتخاذشده توسط وزارت راه و شهرسازی منجر شد تا ۱۸۲ هزار واحد مسکونی که در مرحله اول در سامانه املاک و اسکان خالی شناسایی شده بود به بازار مسکن در قالب اجاره و یا خرید عرضه شود. 
 
نوروزی با بیان اینکه سیاست دولت از دریافت مالیات بر خانه‌های خالی درآمدزایی نیست بلکه تنظیم بازار مسکن است، تصریح کرد که اگر خانه‌های خالی موجود در کشور به بازار مسکن عرضه شود بخش مهمی از تقاضا در این بازار پاسخ داده می‌شود که می‌تواند منجر به ثبات و آرامش در این بازار شود. 
 
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *