استاد راغب مصطفى غلوش‏ که بود؟

15:31 - 15 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۸۵۰
راغب مصطفی غلوش قاری سرشناس مصری که امروز در سن ۷۷ سالگی درگذشت، از جمله استادان خوش‏ لحن بوستان قرآن كريم بود كه مشتاقان قرائت اين كتاب مقدس، لحن او را سرمشق خود قرار مى ‏دهند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، راغب مصطفی غلوش قاری سرشناس مصری امروز در سن ۷۷ سالگی در مصر درگذشت. وی از جمله استادان خوش‏الحان بوستان قرآن كريم بود كه مشتاقان قرائت اين كتاب مقدس، لحن او را سرمشق خود قرار مى‏ دهند. 

استاد غلوش در سال 1317 هجرى شمسى در روستاى «برما» واقع در استان غربى كشور مصر - طنطا به دنيا آمد. وى همانند ديگر استادان اين كلام مقدس، متعلق به خانواده‏اى بود كه همگى از قاريان ممتاز كشور مصر بوده‏اند. پدرش او را در طفوليت‏براى تعليم و حفظ قرآن كريم به شيخ «عبدالغنى الشرقاوى‏» سپرد. 

او سپس به نزد شيخ «ابراهيم الطبهيلى‏» روى آورد و در سنين نوجوانى كل قرآن را حفظ كرد. 

آنگاه براى تكميل دوره قرائت، به موسسه الاحمدى طنطا رفته از محضر استاد شيخ «ابراهيم سلام » كسب فيض كرد. از سن شانزده سالگى، در محافل مختلف به تلاوت قرآن مشغول بود و در سن 24 سالگى، رسما قرائت قرآن كريم را در راديو و تلويزيون مصر آغاز كرد - شايد بتوان گفت اين سن در ميان قاريان كشور مصر كمترين سن است - بعد از اين تاريخ بنا به دعوتهاى مكرر مردم در تمامى شهرهاى مصر به تلاوت قرآن پرداخت. 

استاد غلوش بطور مستمر، در مساجد متعددى به تلاوت قرآن مى‏پردخت كه از آن جمله مسجد ابراهيم الدسوقى، مسجد ابا عبدالله الحسين عليه السلام، مسجد سيده زينب عليها السلام و مسجد امام الشافعى است. 

وی در همه حال حق تلاوت را رعايت مى‏كند. به همين دليل جميع قراء ممتاز مصر، قرائت او را در سطحى بسيار بالا و صوتش را لطفى از جانب پروردگار متعال مى‏ دانند.

در رابطه با سبك استاد غلوش، بايد گفت كه ايشان تا مدتها مقلد استاد مصطفى اسماعيل بوده است; تا آنجا كه شايد بسختى بتوان صوت آن دو را از يكديگر تميز داد. اما پس از ورود به صدا و سيما، بنا بر سفارش بسيارى از بزرگان، سبكى خاص براى خود در پيش گرفت; گرچه هنوز از تلاوتهاى او بوى قرائت مصطفى اسماعيل برمى‏خيزد و بر مشام جان مى ‏نشيند. 

از جمله قاريان و استادانى كه شيخ غلوش با آنها در ارتباط بود، مى‏توان به «طبلاوى‏»، «حصان‏»، «شعيشع‏»، «شبيب‏» و «بسيونى‏» اشاره كرد. 

در زمينه سفرهاى استاد غلوش بايد گفت كه ايشان به بسيارى از كشورهاى دنيا، از جمله كشورهاى اروپايى، آسيايى و آفريقايى سفر كرده و با اساتيدى چون «خليل‏الحصرى‏»،«مصطفى‏اسماعيل‏»، «منشاوى‏»، «نصيرالدين طوبار» و «بسيونى‏» همراه بوده است. 

ايشان در نقل خاطرات خود از سفر با شيخ «طوبار» مى‏ گويد:  در مسافرتى كه با مرحوم «طوبار» در ماه ربيع‏الاول به برخى از كشورهاى اروپايى داشتيم، در فرانسه و لندن و سپس در آمريكا و كانادا به تلاوت قرآن پرداختيم. در اين مجالس و محافل تعدادى از شنوندگان مسيحى بودند كه پس از استماع تلاوت قرآن، 25 نفر از آنان مسلمان شدند. اين عده با رئيس مركز اسلامى، «محمد رئوف‏» تماس گرفته، اظهار داشتند كه با شنيدن تلاوت قرآن، مسلمان شده ‏اند. 

استاد راغب مصطفى غلوش خاطرات خود از سفر به ايران را اینگونه بیان کرده است:  تاكنون چنين صحنه‏اى را از احساس و هيجان مردم نديده بودم. حقيقتا صحنه مباركى بود; در حالى كه انظار و قلوب مردم متوجه قرآن بود، نشسته بودند و گوش مى‏كردند... .  همه آنها شيوه‏هاى خواندن قرآن را مى‏دانند و اين از فضل خداست. من آينده خوبى را براى قاريان ايرانى پيش‏بينى مى‏كنم، چون آنها از لحاظ لحن و تجويد بسيار دقيق و موفق هستند.» 

استاد غلوش، آثار بسيارى از تلاوت تحقيق را به جامعه مسلمين تقديم كرده ‏که از جمله تلاوت سوره ‏هاى: رحمن، حاقه، احزاب، نساء، زخرف و ابراهيم شاره کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *