800 "پناهجوی افغان" در راه عزیمت به اروپا جان باخته اند

4:04 - 14 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۰۰۶
سخنگوی وزارت امور مهاجران افغانستان اعلام کرد که 20 درصد از پناهجویانی که در سال 2015 میلادی در راه عزیمت به اروپا جان باخته اند، پناهجویان افغان هستند.
800 به گزارش سرویس بین الملل "اسلام الدین جرأت" روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در کابل گفت: یک میلیون مهاجر در سال 2015 میلادی از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان به اروپا رسیده اند و 4 هزار نفر نیز هنگام عبور از راه های صعب العبور و دریاها جان باخته اند.

وی گفت: اکثر پناهجویان به اروپا را جوانان تشکیل می دهند و این موضوع وزارت امور مهاجران را نگران کرده و تلاش های این وزارت برای جلوگیری از این گونه مهاجرت ها آغاز شده و قرار است با اجرای طرح های کلان اقتصادی، زمینه کار برای افغان ها مهیا شود.

به گفته جرأت، قرار است از اخراج اجباری کودکان زیر سن قانونی، معلولان، خانواده های بی سرپرست و خانواده هایی که سرپرستی آنان را زنان برعهده دارند، خودداری شود و در صورت توافق با کشورهای آلمان، اتریش و یونان، این موارد لحاظ خواهد شد.

"توماس دیمیریز" وزیر کشور آلمان نیز روز گذشته برای گفت و گو با مقامات افغان به منظور جلوگیری از مهاجرت افغان ها به آن کشور، به کابل سفر کرده است.

دیمیریز با مقامات افغان گفته است که در سال گشته 150 هزار مهاجر افغان در آلمان درخواست پناهندگی داده است.

تعداد پناهندگان افغان در اروپا به مرز یک میلیون نفر رسیده است.

بیشترین مهاجران افغان در دو کشور همسایه ایران و پاکستان به سر می برند. بر اساس آمار وزارت امور مهاجرین افغانستان، در حال حاضر تنها یک میلیون و 400 هزار مهاجر افغان فاقد مدرک در ایران و بیش از یک میلیون تن دیگر در پاکستان به سر می برند.

حدود یک میلیون پناهنده افغان نیز با داشتن مدرک وکارت اقامت در ایران زندگی می کنند و برای 500 هزار تن دیگر روادید صادر شده است.

تازه ترین نظرسنجی مرکز مطالعات راهبری افغانستان نشان می دهد که ناامنی با 34.42 درصد در صدر بزرگ ترین مشکل افغانستان قرار دارد و پس از آن، بیکاری با 25.86 درصد در رتبه دوم مشکلات این کشور و فساد اداری با اختلافی اندک از بیکاری با 23.98 درصد در ردیف سوم قرار دارند.
 
دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه نیز تعداد پناهجویان افغان را ۶۷ هزار نفر اعلام کرده است. این اولین بار است که آمار پناهجویان افغان در دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه به مرز ۶۷ هزار نفر می رسد. از این تعداد درخواست پناهندگی 4 هزار و 125 تن پذیرفته شده است. چهار سال پیش و در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی، تعداد پناهجویان افغان در ترکیه 50 هزار نفر بود.
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *