رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موسوی: ایرادی ندارد که تعریف شعر انقلاب را وسیع کنیم

18:00 - 10 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۸۴۳۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کبری موسوی قهفرخی گفت: به نظر من هیچ ایرادی ندارد که تعریف شعر انقلاب را وسیع کنیم و همه شعرهای آزاد و عاشقانه امروز را هم در گسترده شعر انقلاب محسوب کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی ، کبری موسوی قهفرخی، شاعر و پژوهشگر ادبیات گفت: من با جدا کردن شعر انقلاب و محدود کردن آن به موضوعاتی خاص چندان موافق نیستم. به نظر من انقلاب اسلامی مقوله‌ای بوده است که در کلیت زندگی ما تاثیر گذاشته است و همه وجوه زندگی ما را تغییر داده است؛ به همین دلیل هم همه موضوعات وقتی در شعر امروز مورد پرداخت قرار می‌گیرند تحت تاثیر آن واقعه قرار دارند.

وی ادامه داد: اگر شاعری شعر عاشقانه هم می‌گوید، امروز این شعر را تحت تاثیر انقلاب اسلامی سروده است و نمی‌تواند فارغ از کلیت فضای انقلاب اسلامی شعر را سروده باشد.

خالق مجموعه «ترانه‌ماهی‌ها» با بیان اینکه گاهی تاثیرپذیری‌ها به طور ناخودآگاه اتفاق می‌افتد، افزود: وقتی شاعری در زمانه ما شعر عاشقانه هم می‌گوید به طور ناخودآگاه المان‌ها و شاخصه‌هایی را در شعرش استفاده می‌کند که تحت تاثیر انقلاب اسلامی است، این همان شعر انقلاب است، حالا می‌خواهد موضوعش با واقعه پیروزی انقلاب اسلامی پیوند داشته باشد می‌خواهد نداشته باشد.

این شاعر گفت: محدود کردن موضوع و محتوای شعر انقلاب، قطعا به محدود کردن شاعران منجر می‌شود و این اتفاق خوش‌آیندی نیست. به نظر من دایره موضوعی شعر انقلاب باید کاملا آزاد باشد و ما دید‌مان را نسبت به شعر انقلاب وسیع‌تر کنیم.

موسوی قهفرخی خاطرنشان کرد: شاید یکی از راه‌هایی که بتوان تشخیص داد چه شعری شعر انقلاب است و چه شعری شعر انقلاب نیست، آن است که بیاییم شعرهایی که با موضوع آزاد در دوران پیش از انقلاب سروده می‌شد را با شعر‌هایی که با موضوع آزاد در زمانه خودمان که دوران انقلاب اسلامی است مقایسه کنیم. تفاوت چشمگیر این دو جریان شعری به خوبی نشان می‌دهد که شعر آزاد و عاشقانه و... امروز هم شعر انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه خود وقوع انقلاب اسلامی تنها یک موضوع از شعر انقلاب است، توضیح داد: موضوعات متعدد دیگری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده که می‌تواند شعر انقلاب در نظر گرفته شود. مثلا سرودن از دفاع مقدس یا بیداری اسلامی خودش شعر انقلاب اسلامی است؛ اگر این طور است چرا موضوعات اجتماعی و عاشقانه و آزاد دیگر را نتوان بخشی از شعر انقلاب در نظر گرفت؟!

خالق مجموعه‌شعرهای «غروب پابه‌ماه» و «می‌شکر» در پایان تاکید کرد: به نظر من هیچ ایرادی ندارد که تعریف شعر انقلاب را وسیع کنیم و همه شعرهای آزاد و عاشقانه امروز را هم در گسترده شعر انقلاب محسوب کنیم. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *