تاریخ برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان "افغانستان" اعلام شد

14:30 - 28 دی 1394
کد خبر: ۱۲۳۳۵۶
رییس کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات مجلس نمایندگان و شورا های فرمانداری در 24 مهر ماه سال 1395 بر گزار می شود، این درحالی است که رئیس اجرایی دولت افغانستان برگزاری انتخابات را بدون انجام اصلاحات در نظام انتخاباتی غیر ممکن دانسته است.
تاریخ برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان به گزارش سرویس بین الملل ، محمد یوسف نورستانی روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کمیسیون انتخابات این تاریخ را برای برگزاری انتخابات مناسب دانسته است و در پیشبرد برنامه های کاری خود تلاش خواهد کرد.

نورستانی به مردم افغانستان اطمینان داد که تلاش می کند تا انتخابات شفاف و عادلانه را برگزار کند و از هرگونه مداخله صاحبان قدرت و مسئولان برگزاری انتخابات جلوگیری می کند و در صورت هرگونه تخطی ، متخلفان را به مردم افغانستان معرفی خواهد کرد.

وی از دولت و نهادهای سیاسی افغانستان خواست که در مسائل انتخاباتی مداخله نکنند و بگذارند که کمیسیون مطابق قانون انتخابات وظیفه خود را انجام دهد.

این در حالی است که «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرده است که با کمیسیون موجود، برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای فرمانداری ناممکن است.

عبدالله در نشست شورای وزیران در کابل گفت که مردم نباید نگران برگزاری انتخابات باشند و ما به آنها اطمینان می دهیم که اصلاحات در نظام انتخابات حتمی و ضروری است.

وی تاکید کرد که انتخابات آینده تحت نظر کمیسیون جدید برگزار خواهد شد.

اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان براساس قانون این کشور که 9 نفر اعضای اصلی آن را تشکیل می دهند برای 5 سال توسط رییس جمهور انتخاب می شود و کمیسیون فعلی انتخابات در زمان حامد کرزای رییس جمهور پیشین افغانستان انتخاب شده است.

این کمیسیون که انتخابات ریاست جمهوری قبلی را برگزار کرد متهم به انجام تقلب به نفع یکی از نامزدها شد و روند انتخابات را به تنش کشاند.

تیم های انتخاباتی عبدالله عبدلله و محمد اشرف غنی که تیم های پیشتاز بودند پس از ادعاهای تقلب با میانجیگری «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به نام دولت وحدت ملی افغانستان به طور مشترک دولت کنونی را تشکیل دادند و بین دو طرف توافق صورت گرفت که پس از تشکیل دولت، کمیسیون انتخابات اصلاح شود.

نزدیک به 8 ماه پیش محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در زمان تعطیلی مجلس نمایندگان فرمانی صادر کرد که براساس آن کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخابات تشکیل شد.
این کمیسیون پس از چند ماه کار بر روی کمیسیون انتخابات و برنامه های آن، پیشنهادات خود را به ریاست جمهوری ارائه کرد و کمیته دیگری برای گزینش افراد به منظور عضویت در کمیسیون جدید تشکیل شد و کار این کمیسیون هنوز ادامه دارد.

پس از ادامه کار کمیته گزینش، مجلس نمایندگان افغانستان که یک سال از عمر کاری آن می گذرد، با اکثریت آراء، فرمان تقنینی رییس جمهور را رد کرد و به ادامه کار کمیسیون کنونی رای داد.
چالش بر سر اعضا و برنامه های کمیسیون انتخابات باعث شده است تا برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای شهر افغانستان به تعویق افتد.

احزاب سیاسی در روزهای اخیر به دولت هشدار داده اند که اگر نتواند مطابق با مهلت تعیین شده در توافق نامه سیاسی که بر مبنای آن، قدرت را در اختیار گرفته است، تا پایان شهریور سال 1395 انتخابات را برگزار کند، بحران مشروعیت دامن این دولت را خواهد گرفت.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *